Jump to content

Facebook


Renard
 Share

Recommended Posts

Hehu, mycket möjligt, men jag tycker som Umberto. Vänner heter ju "vänner" för att de är just det, och inte några man aldrig pratat med eller inte står ut med. Jag är inte bitter, bara ärlig och mån om dem jag själv skulle kalla för "vän" face to face. Resten skiter jag i.

Eller så förstår du bara inte poängen av nya sociala medier. Det är ju inte direkt som att jag har fått sämre relation med mina riktigt nära vänner bara för att jag har 250 stycken tillagda på Facebook. På MySpace har Metallica 1 190 695 vänner, vilket urvattnat socialt liv James och co. måste ha!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så förstår du bara inte poängen av nya sociala medier. Det är ju inte direkt som att jag har fått sämre relation med mina riktigt nära vänner bara för att jag har 250 stycken tillagda på Facebook. På MySpace har Metallica 1 190 695 vänner, vilket urvattnat socialt liv James och co. måste ha!

Du kan ju inte jämföra dina 250 vänner med Metallicas fanbase. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju inte jämföra dina 250 vänner med Metallicas fanbase. :)

Jag jämför det med vad Metallica kallar "vänner" på sin MySpace. Ville bara visa att även om det sker en inflation på ordet som Umberto uttryckte det så är det inget som har att göra med relationen till ens nära irl-vänner. På Twitter heter det "followers", på epost och MSN "kontakter", på GTAsajten "Friends". Det är bara en funktion i ett socialt internetmedia.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga personer som vän om jag inte skulle kunna stanna till och prata med de om jag möter de någonstans, men det är för att jag inte är intresserad av att läsa/se vad som händer i övrigas liv. Ordet vän har, i alla fall inte i mina kretsar, inte fått någon annan innebörd sedan facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga personer som vän om jag inte skulle kunna stanna till och prata med de om jag möter de någonstans, men det är för att jag inte är intresserad av att läsa/se vad som händer i övrigas liv. Ordet vän har, i alla fall inte i mina kretsar, inte fått någon annan innebörd sedan facebook.

Hade ordet varit "bekant", vilket det ju egentligen handlar om, hade jag inte haft mycket att protestera om just vad gäller ordvalet. Men trots det hade jag nog fortfarande inte varit särskilt intresserad av att lägga till personer som gått i min klass i tre år utan att nånsin ha konverserat med mig (eller särskilt många andra i klassen heller, för den delen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ordet varit "bekant", vilket det ju egentligen handlar om, hade jag inte haft mycket att protestera om just vad gäller ordvalet. Men trots det hade jag nog fortfarande inte varit särskilt intresserad av att lägga till personer som gått i min klass i tre år utan att nånsin ha konverserat med mig (eller särskilt många andra i klassen heller, för den delen).

Swedish entry word

bekant [bek'an:t] bekanta noun

person som man känner (ytligt)

English translation

acquaintance, friend

Facebook är engelskt och att den är på svenska är för att den är direkt översatt av svenskar. att det blev just vän på facebook är för det är friend på engelska facebook.

Du failar hårt henki, facebookvänner har alltid varit "bekanta", själv kör jag FB på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara visa att även om det sker en inflation på ordet som Umberto uttryckte det så är det inget som har att göra med relationen till ens nära irl-vänner.

Det har jag heller aldrig påstått.

Swedish entry word

bekant [bek'an:t] bekanta noun

person som man känner (ytligt)

English translation

acquaintance, friend

Facebook är engelskt och att den är på svenska är för att den är direkt översatt av svenskar. att det blev just vän på facebook är för det är friend på engelska facebook.

Du failar hårt henki, facebookvänner har alltid varit "bekanta", själv kör jag FB på engelska.

"Bekant" är då verkligen inte det samma som "friend". Och även om det är så - så är det ju bara ett bevis på att det har gått inflation i ordet "vän"/"friend". Om det sedan beror på Facebook eller andra saker... ja, det är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ordet varit "bekant", vilket det ju egentligen handlar om, hade jag inte haft mycket att protestera om just vad gäller ordvalet. Men trots det hade jag nog fortfarande inte varit särskilt intresserad av att lägga till personer som gått i min klass i tre år utan att nånsin ha konverserat med mig (eller särskilt många andra i klassen heller, för den delen).

Tillåt mig att reklamera "Pirate-english" på Facebook. Det är det bästa som hänt min FB.

Allt såntdära tramsigt "Jag tycker om..."-knappande blir istället "Arr! This be pleasin' to me eye!", och dina vänner kommer bli dina hearties!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåt mig att reklamera "Pirate-english" på Facebook. Det är det bästa som hänt min FB.

Allt såntdära tramsigt "Jag tycker om..."-knappande blir istället "Arr! This be pleasin' to me eye!", och dina vänner kommer bli dina hearties!

Haha, om du nu är så nöjd över piratengelskan, varför ska du då reklamera den? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så att andra ska få ta nöje av piratengelska! Arr!

reklamera

1. återlämna en köpt produkt på grund av något fel; utföra en reklamation

Om skorna går sönder inom en månad så brukar jag reklamera dem direkt!

2. (informellt) göra reklam

troligen inte det bästa ordet att använda då den första förklaringen är den "rätta" :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

reklamera

1. återlämna en köpt produkt på grund av något fel; utföra en reklamation

Om skorna går sönder inom en månad så brukar jag reklamera dem direkt!

2. (informellt) göra reklam

troligen inte det bästa ordet att använda då den första förklaringen är den "rätta" :P

stfuwhydontcha?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upptäckt att man kan dela in sina kontakter i listor. Om man gör det, syns det för andra eller bara för mig? Kan man göra så att bilder som jag är taggad på bara syns för en personer i en viss lista?

Det syns bara för dig, och det är ett bra sätt på vilket man kan dölja bilder på en själv för t ex föräldrar och annat folk.

Fråga: Har era föräldrar Facebook? Är ni vän med dem?

(svar: ja, och ja)

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...