Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Stabilt jobbat, kicken! Vad kör du för diet?

-

@Mark: Hur lång är du?

---

edit: Själv har jag slarvat en del under försommaren. Jag har käkat glass, pizzor, pajer och annat skit samt "glömt" att gå till gymmet (iofs är det inte så lockande att gå dit när det är +25). Men nu jävlar ska det bli förändring! Back on track. Vi har gym på jobbet och det tänker jag besöka dagligen hädanefter! Två gånger per vecka får vi dessutom träna på arbetstid och det är en förmån som jag ska se till att utnyttja. qTfkm_1213290_0.gif

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stabilt jobbat, kicken! Vad kör du för diet?

-

@Mark: Hur lång är du?

---

edit: Själv har jag slarvat en del under försommaren. Jag har käkat glass, pizzor, pajer och annat skit samt "glömt" att gå till gymmet (iofs är det inte så lockande att gå dit när det är +25). Men nu jävlar ska det bli förändring! Back on track. Vi har gym på jobbet och det tänker jag besöka dagligen hädanefter! Två gånger per vecka får vi dessutom träna på arbetstid och det är en förmån som jag ska se till att utnyttja. qTfkm_1213290_0.gif

Har ingen speciell diet, så länge man äter smart. Har dock legat i extremt hårt (och ohälsosamt enligt "experter") då jag käkat max 1000 kalorier per dag. Gjorde någon kalkyl som sa åt mig att äta minst 1800, men jag är en person som saknar tålamod, så det blev mindre än det rekommenderade värdet. Jag har ändå mått bra och förlorat vikt jättefort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Ska ta upp träningen nu när min lön kommer i augusti och behöver lite tips på protein och saker man kan köpa till det. någon här som provat muskelökande saker och funkar det? Jag har väldigt dåligt tolamod när det gäller resultat och skulle gärna vilja ha något som boostar farten lite.

Sen tänkte jag fråga, hur håller man motivation uppe? Har ni något knep?

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta upp träningen nu när min lön kommer i augusti och behöver lite tips på protein och saker man kan köpa till det. någon här som provat muskelökande saker och funkar det? Jag har väldigt dåligt tolamod när det gäller resultat och skulle gärna vilja ha något som boostar farten lite.

Sen tänkte jag fråga, hur hålla man motivation uppe? Har ni något knep?

Berzerk.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli berättigad att skriva i den här tråden nu!

Det hela började med att jag gick ner ganska mycket i vikt. Ingen speciell anledning, bara att jag började äta mindre portioner mat och aldrig godis eller läsk (dock massvis med öl men det verkar ha kvittat). När jag kom hem till Öland i början av sommaren visade vågen så lågt som 79,5kg vilket är väldigt lite för mig. Har legat på 87-90 sen jag växte färdigt på längden.

Och då insåg jag: fan, jag är ju rätt fit - bäst att utnyttja det och se vad man kan göra så länge kroppen är på sin peak. Så köpte bra springskor och har varit ute var och varannan dag de senaste veckorna, ökat konditionen rejält! Rundan som jag inledde träningen med på ca. 5 km gav mig dödens träningsverk dagen efter och mattade ut mig totalt och den känns knappt nu! Så det är kul att det ger resultat fort.

Planerar dock inte att köpa gymkort utan göra en del hemma istället. Armhävningar för bröstmuskler och vanliga sit-ups för magen är vad jag kör. Någon som har vidare tips på hemmaträning som är enkelt, givande och ger fit kropp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Börjar bli berättigad att skriva i den här tråden nu!

Det hela började med att jag gick ner ganska mycket i vikt. Ingen speciell anledning, bara att jag började äta mindre portioner mat och aldrig godis eller läsk (dock massvis med öl men det verkar ha kvittat). När jag kom hem till Öland i början av sommaren visade vågen så lågt som 79,5kg vilket är väldigt lite för mig. Har legat på 87-90 sen jag växte färdigt på längden.

Och då insåg jag: fan, jag är ju rätt fit - bäst att utnyttja det och se vad man kan göra så länge kroppen är på sin peak. Så köpte bra springskor och har varit ute var och varannan dag de senaste veckorna, ökat konditionen rejält! Rundan som jag inledde träningen med på ca. 5 km gav mig dödens träningsverk dagen efter och mattade ut mig totalt och den känns knappt nu! Så det är kul att det ger resultat fort.

Planerar dock inte att köpa gymkort utan göra en del hemma istället. Armhävningar för bröstmuskler och vanliga sit-ups för magen är vad jag kör. Någon som har vidare tips på hemmaträning som är enkelt, givande och ger fit kropp?

Pull-ups / chin-ups är guld när man tränar med sin egen kroppsvikt :)

Dips är också nice, kan du köra med 2 kökstolar i värsta fall

Har också för mig att Scoob1961 på Youtube har en hel del videos om hur man kan träna hemma.

Redigerad av Ante_freeman
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pull-ups / chin-ups är guld när man tränar med sin egen kroppsvikt :)

Dips är också nice, kan du köra med 2 kökstolar i värsta fall

Har också för mig att Scoob1961 på Youtube har en hel del videos om hur man kan träna hemma.

Nice. Har perfekta takbjälkar för pull-upsändamålet, dips borde också gå att lösa. Kollade lite på scooby-killen, verkar sympatiskt.

Men han sa en sak som jag tror är utdaterad enligt dagens forskning kring kost för att gå ner i vikt, nämligen att undvika fett i mat. Visst stämmer inte det?

Jag har fått för mig att kolhydrater, i synnerhet socker, är det det man ska undvika medan man gärna kan trycka bacon och dricka grädde (i måttliga mängder, förstås) och då minska i vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice. Har perfekta takbjälkar för pull-upsändamålet, dips borde också gå att lösa. Kollade lite på scooby-killen, verkar sympatiskt.

Men han sa en sak som jag tror är utdaterad enligt dagens forskning kring kost för att gå ner i vikt, nämligen att undvika fett i mat. Visst stämmer inte det?

Jag har fått för mig att kolhydrater, i synnerhet socker, är det det man ska undvika medan man gärna kan trycka bacon och dricka grädde (i måttliga mängder, förstås) och då minska i vikt.

Så vitt jag vet så behöver kroppen fett men att man gör bäst i att undvika mättat fett som finns i exempelvis ost, grädde, glass, bakverk, smör osv. Om du verkligen vill gå ner i vikt snabbt så skulle jag rekommendera att du följer Danska Rikshospitalets-dieten.

Dock kan den vara svår att följa och kan potentiellt göra dig rätt så trött. Det är en hel del slit..och det finns inga vetenskapliga belägg för att den fungerar - vilket kanske låter motsägelsefullt med tanke på att jag rekommenderar den - men jag känner till flera personer (ink. min far) som har följt dieten med väldigt gott resultat.

http://www.viktminskning.dk/Rikshospitalets-diet.php

Du kommer med största sannolikhet att falla i vikt väldigt snabbt under en väldigt kort tid. Däremot kan dieten som sagt vara svår att följa. Ett råd (om du har lust att testa den) är att dricka mycket relativt mycket vatten för att stilla hunger. Sedan så är det bara att hålla igång med joggingen, äta bra mat, och undvika större mängder alkohol för att inte gå upp i vikt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag vet så behöver kroppen fett men att man gör bäst i att undvika mättat fett som finns i exempelvis ost, grädde, glass, bakverk, smör osv. Om du verkligen vill gå ner i vikt snabbt så skulle jag rekommendera att du följer Danska Rikshospitalets-dieten.

Dock kan den vara svår att följa och kan potentiellt göra dig rätt så trött. Det är en hel del slit..och det finns inga vetenskapliga belägg för att den fungerar - vilket kanske låter motsägelsefullt med tanke på att jag rekommenderar den - men jag känner till flera personer (ink. min far) som har följt dieten med väldigt gott resultat.

http://www.viktminskning.dk/Rikshospitalets-diet.php

Du kommer med största sannolikhet att falla i vikt väldigt snabbt under en väldigt kort tid. Däremot kan dieten som sagt vara svår att följa. Ett råd (om du har lust att testa den) är att dricka mycket relativt mycket vatten för att stilla hunger. Sedan så är det bara att hålla igång med joggingen, äta bra mat, och undvika större mängder alkohol för att inte gå upp i vikt igen.

Tack tack för info, även om den verkar något ovetenskaplig, men det är inte bantningskurer jag är ute efter. Försöker bara reda ut vad som är nyttigt och onyttigt i sammanhanget. Mer preciserat: minskar man kroppsfettet av att öka på intaget av fet och proteinrik mat och minska på kolhydraterna (socker, pasta, bröd, potatis etc)? Detta förutsatt att man äter sig behagligt mätt varje måltid.

Vågar man posta en bild i den här tråden? Jag provar. Svettig som fan efter en löprunda och lagom bränd efter gårdagens strandliv.

Resultat efter först ca. 5 månaders långsam viktminskning från ~87kg till ~80kg och sen 1 månads löpning varannan dag och överkroppsträning i form av armhävningar och sit-ups och crunches, cirka var tredje dag:

post-1487-0-84671100-1311898758.jpg

Nu har jag en fin grund för fortsatt träning tycker jag, och det känns bra!

Redigerad av The Dude
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då vågar jag också! Har precis som The Dude gått ner några kilo (96 -> ~91). Vet inte riktigt varför, för jag har inte motionerat alls egentligen, bara cyklat någon mil om dagen (Hemmet->skolan->hemmet->gymmet->hemmet) och gymmat några gånger i veckan, men det är väl bara att tacka och ta emot! Såhär ser jag ut nu ungefär, får hoppas att jag har en bättre bild att bjuda på fram mot jul någon gång.

Ja, jag har lumpenkalsonger och nej, jag är inte rädd för att spänna lite på bild.

post-8866-0-57420300-1311949590.jpg

Redigerad av Kebab
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns skönt att damma av hantlarna här hemma och börja träna igen som har legat ca 1år och samlat damm. Så ja härligt att börja träna igen lite smått sen blir det väl att skaffa gymkort och börja träna alla delar på kroppen. F.ö så kör jag just nu 10x3 3 gånger om dagen när jag vaknar sen på eftermiddagen sen när jag går och lägger mig.

Tänkte köra 10x3 ett tag innan jag ökar med 15x3 om jag fortsätter så här hur länge tar det innan man märker resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en fin grund för fortsatt träning tycker jag, och det känns bra!

Ja, jag har lumpenkalsonger och nej, jag är inte rädd för att spänna lite på bild.

Najs!

Jag har inte tränat på mer än ett år. Troligen var det mot slutet av 2009 som jag slutade träna regelbundet och hårt och sen dess har det bara varit sporadiskt med tre pass under en vecka innan man fått ge upp. Jag har stressat ihjäl mig under hela 2010-hösten och hela 2011, så varken sömn, mathållning eller träning har fungerat över huvud taget. Det är sjukt att jag har så tacksam kropp för de aktiviteter jag gör; jag får komplimanger jätteofta fastän jag själv tycker jag är spinkig.

Nu i höst kommer jag nästan BARA ha exjobbett att bry mig om i skolan, och således kan jag spendera vardagarna 17-24 och hela helger åt precis vad jag vill. Jag har bestämt mig för att börja träna igen, hårt och minst tre gånger i veckan. Då ska det bli ordning på det här igen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har börjat med LCHF (low-carb-high-fat) dieten nu. Har kört på den sedan i måndags och hittills går det bra. Har blivit mycket tröttare och hungrigare (oftare) än tidigare, men det är normalt, och sötsuget är enormt, men jag står emot.

Anledningen till detta är för att tappa fett runt magen och förhindra en ölmage och även för att leva ett sunt liv.

Har bunkrat upp med vin utifall att det skulle bli alkohol någon gång, men just nu känner jag inte för det.

Träningen ska jag ge mig på snart, så fort min förkylning lagt sig, vilket jag tror blir efter helgen någon gång.

Tyvärr har jag ingen våg eller måttband för att dokumentera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började träna igen under sommarlovet efter ett lång uppehåll p.g.a av problem med axeln. Körde rätt tungt men de senaste 3 veckorna har jag kört 2 veckor lätt & vilat en. I måndags provade jag att köra tungt och det hade fan gjort skillnad, ökat mig avsevärt i flera övningar vilket gjorde mig ännu mer taggad till att träna. Bara att gå ner några kilo och få upp lite kondition så är det guld!

Bra sätt att gå ner i vikt om man inte vill gå på diet, springa eller "powerwalka"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...