Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Du förlorar mycket vätska när du tränar ja (svett) men om man dricker "bra" (bra intag av vatten dagligen) så borde inte vätskebalansen förändras allt för mycket så Weener prova att väg dig direkt på morgonen och inte efter ett pass (då har du låg vätskebalans och väger givetvis mindre) :)

Så ge inte upp hoppet, kan mycket väl vara en massa kalorier du har bränt bort :D

Dricker och har alltid druckit svinmycket vatten på en dag. Väger mig alltid på morgonen innan frukost

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag bor typ 2 minuter från ett 24/7-gym fanns det ingen anledning för mig att inte plocka upp gymmandet igen. Körde igår, härlig träningsvärk idag!

Får bättre kost till lunch nu för tiden också, grym catering på praktiken i jämförelse med ett år av alldeles för mycket micromat. Enda kosten jag måste få kontroll över är middagen, det är jobbigt att komma hem på kvällen orka med att laga något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att knappt ha tränat alls under förra terminen är jag nu äntligen tillbaka. Tar mig sakta men säkert till mina gamla vikter... Feels good, man.

Hur mycket bänkar du? :)

Edit: Och för att spinna vidare på mitt förra inlägg...

Tror ni att en rejäl lunch + proteinshake + simpelt mellanmål (flingor, ett gäng smörgåsar etc) är tillräckligt med kost var dag eller måste jag sätta i mig mer? Det är definitivt mer än vad jag åt förr i tiden men jag vet inte om det är tillräckligt ändå.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket bänkar du? :)

Edit: Och för att spinna vidare på mitt förra inlägg...

Tror ni att en rejäl lunch + proteinshake + simpelt mellanmål (flingor, ett gäng smörgåsar etc) är tillräckligt med kost var dag eller måste jag sätta i mig mer? Det är definitivt mer än vad jag åt förr i tiden men jag vet inte om det är tillräckligt ändå.

Tillräckligt för vad? Den kosten är ju långt ifrån optimal men du kommer utan tvekan öka i muskelmassa. Ett hett tips om du har svårt att äta är att käka ett paket kvarg till mackorna. Tycker man inte om smaken går det utmärkt att blanda med funlights jordgubbssmak. Smakar precis som yoghurt då! Väldigt billigt också. Tror det går på runt 10 spänn för 500g på lidl

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillräckligt för vad? Den kosten är ju långt ifrån optimal men du kommer utan tvekan öka i muskelmassa. Ett hett tips om du har svårt att äta är att käka ett paket kvarg till mackorna. Tycker man inte om smaken går det utmärkt att blanda med funlights jordgubbssmak. Smakar precis som yoghurt då! Väldigt billigt också. Tror det går på runt 10 spänn för 500g på lidl

Tillräckligt för att jag ska kunna lägga på mig något, I guess. Tackar för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket bänkar du? :)

Edit: Och för att spinna vidare på mitt förra inlägg...

Tror ni att en rejäl lunch + proteinshake + simpelt mellanmål (flingor, ett gäng smörgåsar etc) är tillräckligt med kost var dag eller måste jag sätta i mig mer? Det är definitivt mer än vad jag åt förr i tiden men jag vet inte om det är tillräckligt ändå.

Det är riktigt skönt att kunna svara med ett ärligt "jag vet inte" på den frågan. ^_^ Har inte testat att maxa sedan i lumpen, men eftersom jag uteslutande kör hantelpress istället för bänkpress så har jag helt värdelös teknik. Tog 92,5 kilo då, vilket jag inte är särskilt stolt över men jag kan lova att jag tar bra mycket mindre än så idag. :confused:

Bröstet är faktiskt det som alltid går sämst att träna, tycker jag. Nu när jag är tillbaka från uppehållet så är jag svajig och skakig. Även när jag kör på riktigt lätta vikter, alltså så pass lätta att jag kan ligga på bänken och hålla hantlarna rakt upp utan att riktigt känna av det, så känns själva övningen fel och jag kan aldrig pressa ut det sista i mig. Tror det beror på en blandning av ovana (på grund av uppehållet), dålig teknik och att jag helt enkelt inte är särskilt stark i bröstet. Jag kör axelpress med tyngre hantlar än jag använder när jag kör bröstpress... :rolleyes:

Angående din fråga så är jag tveksam. Är långt ifrån en kostguru, men om det där är allt du äter på en dag så är det på tok för lite även om du inte tränar. Visst kan man komplettera med proteinshake (det gör jag med), men att bara äta ett mål "riktig" mat om dagen finns inte i min värld... Om jag är i en period då jag inte tränar kan det emellertid gå an, typ på sommaren, för då tänker jag ofta att "så länge jag håller mig mätt så tar jag inte skada".

Jag måste fråga, du äter alltså varken frukost eller någon form av middag/kvällsmål? Mellanmålet du pratar om, äter du det på kvällen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket svettas ni varenda gympass? Har själv en handduk jag använder, men den blir totalt värdelös efter c.a. en timma då den förvandlas till en handduk som lika gärna hade kunnats doppa genom vatten. För mig rinner svettet ner som vatten mot slutet av mitt träningspass.

Jag är väldigt svettig av mig när det är varmt (Tweak kan intyga), men på gymmet är det inte så farligt faktiskt. Lite blank i pannan bara. Men det är nog för att de har väldigt bra ventilation och att det inte är så mycket folk där på de tider då jag tränar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste fråga, du äter alltså varken frukost eller någon form av middag/kvällsmål? Mellanmålet du pratar om, äter du det på kvällen?

Frukost äter jag, men det är rätt lite, struntade i att nämna den. Brukar bestå av att jag dricker lite yoghurt direkt ur förpackningen och tuggar i mig ett äpple, eller liknande. Har alltid haft svårt för att äta på morgonen. Kvällsmat äter jag ibland, det beror på hur mätt jag är från middagen. Jag har alltid haft enorma problem med att äta mycket, men en del av problemet, i alla fall under senaste året, har varit att jag ersatt mat med chips/godis. Nu har jag i princip helt slutat med godis och börjar känna att jag kan äta mer. Problemet nu är bara att jag har mer 9-5-tider att anpassa mig till. På morgonen är jag stressad och hinner inte fixa ordentligt med mat, och på kvällen är jag jättetrött och orkar inte laga ordentligt med mat. Klurigt som attan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frukost äter jag, men det är rätt lite, struntade i att nämna den. Brukar bestå av att jag dricker lite yoghurt direkt ur förpackningen och tuggar i mig ett äpple, eller liknande. Har alltid haft svårt för att äta på morgonen. Kvällsmat äter jag ibland, det beror på hur mätt jag är från middagen. Jag har alltid haft enorma problem med att äta mycket, men en del av problemet, i alla fall under senaste året, har varit att jag ersatt mat med chips/godis. Nu har jag i princip helt slutat med godis och börjar känna att jag kan äta mer. Problemet nu är bara att jag har mer 9-5-tider att anpassa mig till. På morgonen är jag stressad och hinner inte fixa ordentligt med mat, och på kvällen är jag jättetrött och orkar inte laga ordentligt med mat. Klurigt som attan!

Förstår läget. Jag bor fortfarande med föräldrarna, så jag är rätt bortskämd när det gäller att få mat på bordet. Det är ju verkligen inte kul att laga mat men jag hoppas verkligen att jag ser till att sköta mig med maten den dagen jag bor själv. :unsure:

Vettigt att du har dragit ner på chips och godis. Det mättar ju rätt bra på kvällarna, men det hjälper en ju inte särskilt mycket i näringsväg. Men det visste du redan.

Jag är själv av åsikten att det är ganska fånigt att äta sig knökmätt bara för att man ska få ut det bästa av träningen, och min helt ogrundade uppfattning är att många discogymmare trycker i sig mer än de behöver. Med det sagt så tycker jag ändå att ditt dagsintag ser lite snålt ut!

Hur mycket bänkar du själv, förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag går upp relativt tidigt sett till min egen klocka (säg 08:00) så äter jag nog minst tre lagade mål mat den dagen. Två dl müsli till frukost, några mackor vid elva-tolv, lagad mat runt halv tre, middag klockan sex och en eller två stora portioner till senare under kvällen. Jag har lyckats behålla min vikt sedan jag kom hem från Eksjö i våras utan att träna någonting och det är jag jättenöjd med. Tidigare hade jag, precis som du har nu Siana, problem med att äta mycket. Jag tror att om du över en längre period tänker på att alltid äta lite mer så kommer du få ökad aptit. En vanesak, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket bänkar du själv, förresten?

Haha, inte mycket alls. Tog väl 50 som bäst. :D

Om jag går upp relativt tidigt sett till min egen klocka (säg 08:00) så äter jag nog minst tre lagade mål mat den dagen. Två dl müsli till frukost, några mackor vid elva-tolv, lagad mat runt halv tre, middag klockan sex och en eller två stora portioner till senare under kvällen. Jag har lyckats behålla min vikt sedan jag kom hem från Eksjö i våras utan att träna någonting och det är jag jättenöjd med. Tidigare hade jag, precis som du har nu Siana, problem med att äta mycket. Jag tror att om du över en längre period tänker på att alltid äta lite mer så kommer du få ökad aptit. En vanesak, typ.

Ska försöka äta lite mer, men samtidigt gillar jag att jag är van vid att inte äta för mycket eftersom att det har hållt min vikt konstant. Hade inte varit kul att vänja sig vid att äta mycket, sedan slarva med träningen och gå upp i fettmassa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket svettas ni varenda gympass? Har själv en handduk jag använder, men den blir totalt värdelös efter c.a. en timma då den förvandlas till en handduk som lika gärna hade kunnats doppa genom vatten. För mig rinner svettet ner som vatten mot slutet av mitt träningspass.

Vet inte om det är för att jag gjorde om mina träningspass att vara med intensiva men sen efter nyår har jag svettats som bara den när jag kör på gymmet.

@Kebab: Hur mycket kör du med i hantelpress? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Hade bästa träningspasset någonsin igår. Höjde på i princip allt.. Körde min bästa bänksession någonsin och kunde även notera en tydligare bicepsmuskel. Det är fortfarande inget att skryta med så jag ska vänta med bilder och mer exakta siffror :P oavsett så kändes det riktigt bra, vilket väl är huvudsaken. Riktigt motiverad nu!

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Provade att köra Pyramid i bänk idag för första gången.

började med att värma upp lite på skivstång osv.

Körde sen:

10 på 70kg

8 på 75kg

6 på 80

4 på 90

2 på 100

1 på 110

Sen efter det tyckte han jag gymma med att 110 gick så jävla lätt så han tyckte att jag skulle prova 112,5kg och till min stora förvåning så tog jag det också. :D:mf_doof:

Sen körde vi hela vägen ner igen ofc. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...