Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Åh, det känns så jävla onödigt. Signade ju upp mig på ett gymkort i.. April tror jag, med tanken "Nu jävlar!". Har bara pallrat mig iväg till gymmet ett fåtal gånger, så det känns ju surt som fanken varje gång man ser pengarna dras från kontot varje månad.

Jag vill börja träna, få bort det där överflödiga fettet, få fastare mage och få lite mer muskler. Men jag tar mig liksom aldrig iväg till gymmet.

Försöker dock gå till och från jobbet (~4km) varje dag med tanke på att jag bara sitter still där, men fuskar man och tar bussen/bilen en gång så är det lätt att göra det dagen efter.. och dagen efter.. osv.

Bara jag kommer igång på gymmet i några veckor så tror jag säkert att det blir mer som en rutin, men det är ju de första veckorna som tar emot.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, det känns så jävla onödigt. Signade ju upp mig på ett gymkort i.. April tror jag, med tanken "Nu jävlar!". Har bara pallrat mig iväg till gymmet ett fåtal gånger, så det känns ju surt som fanken varje gång man ser pengarna dras från kontot varje månad.

Jag vill börja träna, få bort det där överflödiga fettet, få fastare mage och få lite mer muskler. Men jag tar mig liksom aldrig iväg till gymmet.

Försöker dock gå till och från jobbet (~4km) varje dag med tanke på att jag bara sitter still där, men fuskar man och tar bussen/bilen en gång så är det lätt att göra det dagen efter.. och dagen efter.. osv.

Bara jag kommer igång på gymmet i några veckor så tror jag säkert att det blir mer som en rutin, men det är ju de första veckorna som tar emot.

Det där med motivationen är så jävla tricky... enligt min högst subjektiva uppfattning intalar man sig själv först att "Åh, jo men visst fan, det är ju kul att gymma! Jävlar vad trevligt det är att stå och stöna bland en massa metall!". Faktum är att det första, andra och kanske tredje passet motiveras med en det-är-härligt-att-komma-igång-känsla, därefter kan man bara inse att det är jävligt tråkigt och jobbigt men helt enkelt någonting som måste göras, ungefär som att betala skatt eller gå in på Facebook. När resultatet börjar synas (och kännas!) försvinner hatet och man känner en slags likgiltighet, det är först då rutinen kommer in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det här går inte längre. Nämnde tidigare i tråden att jag haft ont i armen efter träning. Kan knappt träna biseps längre.

Gör jag bicep curls så känns det som att armbågsbenet ska spricka och gå av på två delar, gör så sjukt ont. Det är en strålade smärta, nästan som om man har brutit benet. Många känner nog igen vad jag pratar om, men hur får jag bort det?

Kan det vara en muskelinflammation eller liknande? Ska kolla förbi hos skolsyster och höra vad hon tror, kanske dra till vårdcentralen sen. Vill verkligen pressa på med armarna under mina arm pass, men svårt när det känns som man ska förlora armarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att beskriva. Klart att man känner dem lite grand, men det är verkligen en helt annorlunda upplevelse jämfört med att springa med dämpade löparskor. Faktum är att jag redan tycker att det är så otroligt mycket tråkigare att springa i mina gamla löparskor. :)

Man känner en helt annan kontakt med marken och märker av vad det är man springer på, det känns mycket mindre repetivt och generiskt när man springer, samtidigt som det ger en otrolig frihetskänsla. Det låter kanske lite fånigt, men så är det. Ser verkligen fram emot att kunna springa lite längre distanser i dem.

W0rd. Jag började springa barfota i sommras och det finns inget bättre. Det känns naturligare, roligare och man känner sig friare. Förvisso springer jag inte mer än 20-25 minuter barfota eftersom jag nyss har börjat men skönt är det och det tar rejält mycket på vaderna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yay, klad kicken! Efter att ha gått upp en del i vikt hemma i Eskilstuna började jag konditionsträna ganska hårt. Efter en liten paus (flytten) återupptog jag konditionsträningen idag. Det första jag gjorde vara att ställa mig på ett rullband, sätta in en tämligen hög hastighet på bandet och springa. Naturligtvis varierade jag med lutningar för att det skulle bli så bra som möjligt. Efter att knappt ha klarat av att springa 3 km hemma blev jag smått förvånad - och glad - när jag klarade av att springa 7 km. Visst, det var ett rullband, men ändå. Dessutom vägde jag mig efteråt och såg till en ännu större förvåning att jag hade gått ner en massa jävla kilon sedan jag vägde mig sist (för två månader sedan).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Här kommer länktips som jag tror många nybörjare kan ta nytta av.

Träningsskolan

Effektiva övningar för varje muskel (med bilder!)

Övningsbank

Massor av bra övningar för varje muskel (med bilder!)

Proteindrink som kan drickas på morgonen!

Ner med allt i en mixer.

5dl mjölk

250g Lätt kesella

150gram frysta bär (hallon)

40 gram proteinpulver (ex. Whey-80)

ca 600kcal och 80g protein

Fler hittar du här!

Top 10 bollövningar du kan göra hemma!

Top tio magövningar!

Top tio före-träning snacks!

Top tio efter-träning snacks!

Tio orsaker till varför du inte får någon resultat!

Redigerad av Tux
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni, precis som mig, som inte hinner fixa fram en duglig frukost eller helt enkelt inte är sugna på att äta något på morgonen.. Receptet nedan är kanske något för dig!

Ner med allt i en mixer.

5dl mjölk

250g Lätt kesella

150gram frysta bär (hallon)

40 gram proteinpulver (ex. Whey-80)

ca 600kcal och 80g protein

Ett tips är att köpa det mesta på Lidl.

Kan pröva det där. Gör du det på kvällen och låter det stå i kylen under natten eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan pröva det där. Gör du det på kvällen och låter det stå i kylen under natten eller?

Har inte provat ännu :) Hade tänkt köpa en blender imorgon, samt ingredienserna. Hittade den här tråden där ett antal personer menar att det inte är bra att låta proteindrinken stå färdig blandad i kylen över kvällen.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig rätt värdelös på den här fronten. Vill verkligen gymma men jag bor en bra bit ifrån gymmen där mina vänner tränar och jag känner att jag inte vill träna själv. Resan blir ungefär två mil extra varje dag om jag ska börja gymma och det får mig att tveka (mest pga bensinpengar).

Problemet är väl egentligen att jag får åka åt helt fel håll en bra bit när jag ska till gymmet efter jobbet och sen får jag sitta och åka hela vägen tillbaka för att komma hem. Resan landar väl på runt 3,5mil per dag iaf. Blä, vad jag ska jag göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig rätt värdelös på den här fronten. Vill verkligen gymma men jag bor en bra bit ifrån gymmen där mina vänner tränar och jag känner att jag inte vill träna själv. Resan blir ungefär två mil extra varje dag om jag ska börja gymma och det får mig att tveka (mest pga bensinpengar).

Problemet är väl egentligen att jag får åka åt helt fel håll en bra bit när jag ska till gymmet efter jobbet och sen får jag sitta och åka hela vägen tillbaka för att komma hem. Resan landar väl på runt 3,5mil per dag iaf. Blä, vad jag ska jag göra? :(

Kolla på en billig begagnad bänk och lite hantlar och börja köra hemma istället? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på en billig begagnad bänk och lite hantlar och börja köra hemma istället? :)

Har tänkt tanken men det känns som att det kommer bli svårt att gå in helhjärtat om man kör hemma. När jag tränar vill jag köra till hundra procent i en timme eller två och hemma finns det för mycket saker som antingen skulle skjuta upp tränandet eller distrahera mig.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...