Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Låter som det är svårt att känna av det nu. Kolesterol är väl något man får problem med på senare dar?

Jo, så är det ju i regel. Vet inte ens om man kan "känna" det utan att ta tester.

En annan fråga är ifall man borrar hål i sin egen båt genom att äta för mycket ägg som ung, eller om man bara behöver akta sig när man börjar bli till åren... :hm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga är ifall man borrar hål i sin egen båt genom att äta för mycket ägg som ung

Hah, skönt uttryck! Vet dock inte svaret på frågan.

Googlade lite, och det verkar som att det finns mycket mytbildning kring kolesterol. Den här sidan, och den här, säger att ungefär 75% av kolesterolet i vår kropp tillverkas av kroppen själv - levern närmare bestämt - och att det inte är särskilt kolesterolökande att äta ägg. Här är en Svd-artikel om'et, också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det, när min hosta är över, dags att köpa gymkort och börja lyfta skrot! Någon som har något tips på hur jag ska börja? Jag har kollat lite på "Starting Strength" och "Stronglifts".

Börja med att göra ett gymschema, därefter ett kostschema. Typ,

Måndag: Triceps/Bröst

Tisdag: Biceps/Rygg

Onsdag: Axlar/Mage

Torsdag: Ben

Fredag: Vila

Lördag: Vila (räkna med att du supar fredagen och är bakis på lördagen)

Söndag: Cardio (spring 45min på gymmet).

Ta 4 övningar för varje muskel från den här sidan: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

------

Undertiden du gymmar är det såklart viktigt att du äter rätt, finns gott om tips på nätet om detta. Det kan vara bra att införskaffa en Mixer/Blender om du tänker dricka proteinshake innan/efter träningen eller på kvällen på kvällssnack. Sen är det också upp till dig om du vill äta fria aminosyror innan/efter träningen (EAA). Tar du EAA så ska du förstås inte ta proteinshake innan och efter träningen.

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Springa först, äta sen eller äta först, springa sen?

Viktigare att fylla på efter för att påbörja återhämtningen, men självklart ska du vara tillräckligt påfylld för att orka träna på en bra nivå först. Optimalt är väl att käka nån timme innan, fylla på med något direkt efter och sedan en riktig måltid 1-2h därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag har alltid haft problem med att gå upp i vikt. Under det senaste året har jag pendlat mellan 56-60 (!) kg. Vägde mig senast innan jag flyttade och låg då på kanske 58-60kg. Nu har jag alltså börjat gymma och tar även proteinpulver vilket hjälper mycket eftersom jag har problem med att äta ordentligt. Vägde mig nu när jag var hemma igen och låg på 64kg! Har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv, känns jävligt bra. Så länge det inte bara är fett, förstås, men det tror jag inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag har alltid haft problem med att gå upp i vikt. Under det senaste året har jag pendlat mellan 56-60 (!) kg. Vägde mig senast innan jag flyttade och låg då på kanske 58-60kg. Nu har jag alltså börjat gymma och tar även proteinpulver vilket hjälper mycket eftersom jag har problem med att äta ordentligt. Vägde mig nu när jag var hemma igen och låg på 64kg! Har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv, känns jävligt bra. Så länge det inte bara är fett, förstås, men det tror jag inte. :)

Sweet man, Gratz! :)

Jag är åt andra håller, jag har alltid varit överviktig (innan jag börja träna vägde jag väl en 90kg och är 180cm lång...) men senast jag vägde mig, vilket var i somras hade låg jag på 80kg. Kan säkert ha gått upp lite, inte orkat springa på ett tag nu. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att beskriva. Klart att man känner dem lite grand, men det är verkligen en helt annorlunda upplevelse jämfört med att springa med dämpade löparskor. Faktum är att jag redan tycker att det är så otroligt mycket tråkigare att springa i mina gamla löparskor. :)

Man känner en helt annan kontakt med marken och märker av vad det är man springer på, det känns mycket mindre repetivt och generiskt när man springer, samtidigt som det ger en otrolig frihetskänsla. Det låter kanske lite fånigt, men så är det. Ser verkligen fram emot att kunna springa lite längre distanser i dem.

Kan tänka mig att det blir precis som du säger, mycket mindre repetivt! Du kanske inte har testat dem så mycket än men, hur är de i blandad terräng typ grusväg/elljusspår/landsväg? Jag kan inte låta bli att slås av tanken att varje sten, kott och annat drös måste kännas i fotsulan. Blev helt klart intresserad av att köpa ett par då jag är ute och springer en hel del!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...