Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Jag med! Har du lätt att gå upp i vikt? Det har inte jag. Sjukt irriterande eftersom att jag avskyr träning. Viktökning får ske via kosten och det har visat sig vara svårt det med.

Ah! Jag har nog inte så lätt att gå upp i vikt. Eller jag vet inte riktigt, jag äter inte så mycket, dricker måttligt, och jag tränar inte så mycket heller, för den delen. Får se nu när jag börjat träna, om vikten ökar.

edit:

Jag har druckit alkohol varenda dag i 50 dagar nu

...tror du inte det kan ha något att göra med att du går upp i vikt 'lätt'?

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah! Jag har nog inte så lätt att gå upp i vikt. Eller jag vet inte riktigt, jag äter inte så mycket, dricker måttligt, och jag tränar inte så mycket heller, för den delen. Får se nu när jag börjat träna, om vikten ökar.

edit:

...tror du inte det kan ha något att göra med att du går upp i vikt 'lätt'?

Mycket möjligt.. Hrm. Å andra sidan har det varit likadant i flera år, så att vikten står stilla tror jag inte beror på min alkoholkonsumtion de senaste två månaderna. Handlar väl mest om att jag faktiskt bör röra mer på mig, men ack så tråkigt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror detta blir kanske min andra eller tredje post i denna tråden, tänkte hur som helst dela med mig lite av hur jag tränar och hur det går just nu!

Spelade innebandy från att jag var ~5 år till jag var 17 år. Var målvakt, har således alltid varit ganska stark i bålen men vart svag i benen, dessutom åkte jag på förslitningar i vänsterknät i början på 2008... Första operationen gjordes i oktober 2008 och sista (fjärde) i juni 2009 - därefter sa jag stopp då det inte blev bättre och jag insåg att det inte var menisken som alla jävla ortopeder tror.

Började gymma i början på 2009 på gymmet där vi spelade innebandy, mest för att komma igång. Köpte ett gymkort på ett större, bättre, baltiskt, ryskt, anaboligt gym i juni 2009 och har kört kontinuerligt sen dess, dock inte riktigt så optimalt som jag har velat - knät har ju bidragit till en del, men även skolarbete då årskurs två var mycket tung. Var även under det första året sjuk en del, men under mina perioder när jag körde på bra snittade jag kanske sex gånger i veckan.

Det är ju så JÄVLA kul att gymma! Längtar varje dag tills att gå ner på gymmet - min absolut största favoritövning är dips, därefter kommer knäböj som har börjat gå riktigt bra efter mina knäproblem och ÄNTLIGEN börjar jag få lite volym på benen. Behöver inte skämmas för mina ben längre i alla fall. För ett halvår sedan skulle min favoritövning förmodligen varit chins, men det har gått lite trögare på sistone. Eftersom jag tidigare har varit jävligt tanig har jag haft relativt lätt att lyfta mig själv (chins, dips). När vi gjorde fystester med innebandyn typ 2007-2008 gjorde jag kanske 17-18 dips (~174 cm, ~63 kg). Idag gör jag 35 utan större problem.

Favoritmuskelgrupp är utan tvekan bröst.

Tränar enligt följande schema, tänkte dock lägga om det snart:

dag 1: rygg

dag 2: bröst

dag 3: ben

dag 4: biceps & triceps

dag 5: axlar

dag 6: mage & vader

dag 7: vila

Sedan 2010 startade har kör jag lätta och tunga perioder i form av ca. 4-5 träningsveckor/period. Så under den tunga perioden kan ett ryggpass se ut såhär:

- chins med vikter, 10-15 kg alt. chins utan vikt (beroende på vilket mood och form jag är i).

Chins med 10 kg vikt: 6-7 rep X 3-4 set

- sittande rodd. Vikt varierar, ligger allt från 60 kg till 80 kg. På höga vikter kan det bli mer ostrikt.

75 kg: 5-7x3-4

- latsdrag. Vikt varierar, mellan 55-75. Höga vikter: 5-6x3-4

sedan brukar jag lägga in en till roddövning, om jag orkar kör jag lite shrugs på slutet.

Kör jag lätt kan ett bröstpass se ut såhär:

- bänkpress, 50 kg 15x4

- snebänk, 30-40 kg 15x4

- cablecross, ~25 kg, 12-15x4

- hantelpress sne/vanlig hantelpress, alternativt sittande "cablecross" i maskin eller liknande.

Gillar bröst för att man kan kötta på så jävla bra, speciellt under tunga säsonger. Hade ett ganska bra pass idag, då får jag ju göra det jag älskar mest - DIPS MED VIKT!

När jag kör tungt kör jag lågreppare i bänkpress, 70-80 kg

Därefter dips med vikt, totalt 6-7 set och så vandrar jag uppåt med vikterna, men det blir i alla fall fyra set med minst 20 kg i bältet, oftast 25 kg, ibland även 30 kg, då blir det ca. 4 repetitioner. Idag körde jag:

- 0 kg, 5 reps (bara för att värma axlar och bröst lite)

- 15 kg, 5 reps (kände att det var onödigt så jag gick på 20 kg direkt)

- 20 kg, 8 reps

- 25 kg, 8 reps

- 25 kg, 6 reps

- 25 kg, 7 reps

Idag blev det även som sittande axelpressar med hantlar i maskin, fast sne bröst istället. Hade aldrig kört den men den var jävligt skön!

Brukar avsluta med flyes eller cablecross på lite lägre vikter för att sträcka ut ordentligt.

PB i:

bänkpress: 80 fritt, 85 i smith

marklyft: jag är mycket dålig i detta, har aldrig kört det seriöst. Ska börja med det, men 70 kg iaf.

bänk sne: vet ej, 65-70 kg kanske?

knäböj: fritt har jag aldrig maxat, reppar på 80 kg. I smith förra veckan (den vanliga böjen var upptagen) reppade jag på 100, har heller aldrig maxat där (är lite rädd om knät fortfarande).

Väger idag mellan 70-74 kg, oftast runt 72, är ca 180 lång. Nu tar jag bara protein efter träning då min burk aminosyror (som jag tar innan och efter och när jag är sugen) nyss tog slut. Har kört på aminosyror hela 2010, älskar det men var tvungen att handla en påse Whey-80 från GG provisoriskt. Har även kört vissa kreatinkurer året som gått, under sportlovet rasade jag ner till 64 (!!!) kg efter två veckors feber och magsjuka - började ladda med kreatin och 5 dagar senare vägde jag 71. :mellow:

Tänkte under hösten prova på ett upplägg som Andreaz Engström kör på, mycket dips och chins och kommer även lägga fokus på knäböj. Tänkte även prova att gå på en diet i syfte om att gaina 3-4 kilo.

Ja, det blev ett långt inlägg men tänkte att det kanske kunde vara intressant. Om inte annat kan jag läsa detta om ett år och skratta! Fråga om ni undrar nåt! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blev ett långt inlägg men tänkte att det kanske kunde vara intressant.

Det är det! Alltid kul att få insikt i hur andra gör, särskilt om man precis börjat.

Tränar enligt följande schema, tänkte dock lägga om det snart:

dag 1: rygg

dag 2: bröst

dag 3: ben

dag 4: biceps & triceps

dag 5: axlar

dag 6: mage & vader

dag 7: vila

Hm, är det inte standard/mer effektivt att kombinera 'ihopkopplade' muskelgrupper i sina pass?

Kör jag lätt kan ett bröstpass se ut såhär:

- bänkpress, 50 kg 15x4

- snebänk, 30-40 kg 15x4

- cablecross, ~25 kg, 12-15x4

- hantelpress sne/vanlig hantelpress, alternativt sittande "cablecross" i maskin eller liknande.

Vilken cablecrossövning kör du för brösten?

Har kört på aminosyror hela 2010, älskar det

Vad gör aminosyror?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, är det inte standard/mer effektivt att kombinera 'ihopkopplade' muskelgrupper i sina pass?

Träningsupplägg är helt och hållet individuellt, men man brukar oftast rekommendera "nybörjare" till att börja logiskt - till en början kanske köra halvkroppspass, till att sluta med att man kör de muskelgrupper som man gillar att köra tillsammans eftersom att man helt enkelt inte vet vad man tycker är bekvämt. Som någon skrev tidigare, rygg & biceps tillsammans är ju smart eftersom att nästan alla ryggövningar involverar biceps. Så varför slita på dem två gånger när man kan en gång?

Bröst, rygg och ben är så kraftiga pass för mig att jag inte orkar träna något mer. Mage blir lätt tråkigt och är svårt att variera, därför kan jag slänga in en till liknande, tråkig muskelgrupp, vaderna. Vaderna tränar jag ju när jag kör ben, men det är något jag verkligen vill bygga på så därför tränar jag de två gånger.

Tips: köp hem en "Body", träningstidning med intervjuer med bodybuilders. Det är riktigt intressant att läsa hur vissa lägger upp sina pass, kan t.ex. vara:

måndag morgon: rygg och nacke

kväll: baksida lår

tisdag morgon: mage och underarmar

tisdag kväll: vila

onsdag: bröst och framsida lår

kväll: tricep bicep

o.s.v... du förstår. Kan vara helt ologiskt ibland. Efter ett tag sätts träningen i system och man lär sig vad man gillar att träna, så därför är det svårt att rekommendera andra hur de ska lägga upp passen. Ha dock alltid som regel att varje muskelgrupp ska vila minst 48 timmar innan den utsätts igen - vila är A och O.

Vilken cablecrossövning kör du för brösten?

http://kroppsnytt.se/traningsovningar_brost.htm#kd

Kör dock inte alltid den. Det viktigaste i ett bröstpass för mig är dipsen och bänkpress. Men sådana övningar som den jag länkade till ovan är bra att avsluta med, med lite lättare vikter så att det blir som en stretchövning.

Vad gör aminosyror?

Aminosyror = protein.

Protein består av aminosyror, och beroende på vilket slags protein vi pratar om (protein är kroppens legobitar; det bygger inte bara muskler, utan även hårstrån, naglar etc.) så varierar uppsättningen av aminosyrorna.

Det finns 20 aminosyror totalt - tänk dig dessa som bokstäver i alfabetet. Då representerar de hela ihopsatta orden, bestående av bokstäver, protein. Åtta stycken av dessa aminosyror som är "essentiella", d.v.s. kroppen kan ej tillverka de själva utan de måste intas via födan. Essentiella aminosyror förkortas EAA, och bland dessa finns bland annat fenylalanin som du kanske känner igen som aspartma = farligt enligt vissa studier.... Så därför finns det även något som kallas BCAA - brained chained amino acids som är de TRE viktigaste utav dessa ÅTTA essentiella aminosyrorna - BCAA är bra om man känner att det är onödigt att ta in de här "överflödiga" fem som finns i EAA.

Fördelarna med AA (amino acids d.v.s. aminosyror) är många - man behöver inta en mycket mindre mängd och har visat sig vara typ 3 gånger effektivare än vanligt vassleprotein i samband med träning. Kan inte allt om det där, men det är optimalt för styrketräning i alla fall. Speciellt dosen innan passet är extra avgörande. Tar du vanligt vassleprotein efter träningen så börjar magen automatiskt dela upp proteinerna och sortera upp allt i aminosyror. En process du alltså slipper om du intar rena aminosyror istället, vilket bidrar till ett snabbare upptag.

Jag tar EAA, BCAA fungerar säkerligen lika bra men jag är nöjd med EAA. Det som kännetecknar de dock brukar vara att de smakar gammal rutten babianfitta som har fått stått och dragit i sur lejonsperma. Första gången jag drack mina, som skulle smaka citron, trodde jag att det var urin jag drack. Efter två veckor kunde jag dock inte känna smak på dem och vanlig citronsaft.

Läs mer här, bra info om EAA: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Boys. Hur stretchar jag bröstmusklerna bäst? Det är egentligen bara där jag fortfarande har värk, ben, armar och rygg klarar sig alltid men jag får alltid en farlig träningsvärk i muskelpartiet upp mot armhålan.

Träningsverk är ju skönt som fan! B)

Testa att göra som jag gör, innan du går hem, att du gör flyes i pec dec med små vikter.

http://kroppsnytt.se/traningsovningar_brost.htm#fim

Det är den maskinen, har du ingen maskin, lägg dig ner och simulera rörelsen på samma sätt. Då töjer du ut som fan. Kör du med hantlar, testa typ fem kilo och gör 20 repetitioner.

Annars, klassisk bröststretch: ut med armen rakt åt sidan, vinkla underarmen rakt upp 90 grader, tryck underarmen mot en vägg/ställning och tryck fram med bröstet. Du kan stå lite snett och ta i med benen också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Träningsverk är ju skönt som fan! B)

Testa att göra som jag gör, innan du går hem, att du gör flyes i pec dec med små vikter.

http://kroppsnytt.se/traningsovningar_brost.htm#fim

Det är den maskinen, har du ingen maskin, lägg dig ner och simulera rörelsen på samma sätt. Då töjer du ut som fan. Kör du med hantlar, testa typ fem kilo och gör 20 repetitioner.

Annars, klassisk bröststretch: ut med armen rakt åt sidan, vinkla underarmen rakt upp 90 grader, tryck underarmen mot en vägg/ställning och tryck fram med bröstet. Du kan stå lite snett och ta i med benen också.

Har inte tillgång till gym utan kör på eget här hemma (löpband, cyckel, bänkpress, hantlar). Om jag ska simulera rörelsen utan maskin, är detta då sittandes eller går det lika bra liggandes? Känns som det borde vara smidigare liggandes.

På tal om bänkpress, jag är överviktig, inget jag skjuter under stolen med. 80 pannor för att vara exakt. Hur mycket vikt i bänk skulle det ungefärligt betyda, det måste ju vara en bit under 80 eftersom du inte lyfter dina armars vikt när du gör armhävningar, men det måste väl ändå vara över 70 kilo man lyfter aktivt? Fungerar det lika bra att köra armhävningar som att köra bänkpress om dom tränar samma muskler?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte tillgång till gym utan kör på eget här hemma (löpband, cyckel, bänkpress, hantlar). Om jag ska simulera rörelsen utan maskin, är detta då sittandes eller går det lika bra liggandes? Känns som det borde vara smidigare liggandes.

På tal om bänkpress, jag är överviktig, inget jag skjuter under stolen med. 80 pannor för att vara exakt. Hur mycket vikt i bänk skulle det ungefärligt betyda, det måste ju vara en bit under 80 eftersom du inte lyfter dina armars vikt när du gör armhävningar, men det måste väl ändå vara över 70 kilo man lyfter aktivt? Fungerar det lika bra att köra armhävningar som att köra bänkpress om dom tränar samma muskler?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Pector...rnal/DBFly.html

Den kan funka, är ju egentligen avsedd till att bygga muskler men funkar bra att stretcha ut med. Denna övning SKA köras med lätta vikter, stor skaderisk annars. Ta så att du orkar 20 reps.

http://www.tmuscle.com/free_online_article...tretch_the_pecs

Där är det du gör när du trycker armen mot en dörrkarm eller liknande. Mycket bra stretchövning.

80 pannor är verkligen inte så farligt. Gissar att du är ganska kort men du verkar ju träna bra - sköter du kost och allt annat kommer du gå ner i vikt. B) Apropå bänkpress, du lyfter inte heller benen. Lite, men inte mycket. Skulle snarare säga 40-55 kg i ditt fall. Kanske 60. Bänkpress är ungefär som armhävningar, med armhävningar kan du ju bara köra med din egen vikt (om du inte lägger saken på ryggen). Gör du riktigt bra armhävningar så tränar du upp bålen också, svanken och även uttållighet i vaderna.

Tips på sätt att träna bröstmusklerna hemma, utan utrustning?

Håller på att träna lite, men tänker inte sätta min fot i ett gym, och vill inte heller lägga ut pengar på utrustning. Kör armhävningar varje kväll, och det funkar tror jag, orkar med mer och mer för varje gång.

Gör du riktiga armhävningar kommer du inte orka mer än 25. Då är du jävligt stark.

Ta händerna axelbrett, och dra ut dem ca. 15 cm (varje hand alltså) från varandra). Ställ dig på tå och tryck till i vader och spänn svank och mage så du blir helt spikrak. Hela rörelsen ska ske parallellt med golvet. Fäst blicken rakt fram, alltså att hela kroppen inkl. blicken ligger som ett rakt streck. Du kan nudda golvet, men en knytnäve (eller en kopp, svårt att sätta sin egen näve under bröstet) som sätter på golvet och nuddar mitt på bröstet kan vara lagom marginal. Sänk kroppen, det ska ta tre sekunder från max punkten till minimumpunkten. Skjut upp så snabbt du kan. Repetera, tre sekunder.

Läste någonstans att 12-16 reps är mer än godkänt. 17-21 Starkt som fan. 21-26 Världsklass. Kommer ej ihåg, läste en guide för något år sen, kan försöka leta upp den.

Klarar du detta galant kan du börja lägga vikter/ryggsäck på ryggen.

Armhävningar klarar man sig faktiskt mycket långt med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeah, klarar typ 20. Kanske 17 i snitt.

Men om det är sant, hur funkar då 100 push-ups?

Äh, alltså mer eller mindre strikt kan man väl köra. Har inte gjort armhävningar på kanske tre år men kommer ihåg att jag nog kunde göra en 50-60 st. Inte fullt så strikt som enligt den tidning jag läste man skulle göra, med tre sekunder och allt, men inget jävla fusk eller fjanterier. Så 100 är nog inte omöjligt på det sättet, att göra det 100% strikt är nog mycket svårare.

Men vem fan orkar gå på ett jävla schema för att göra 100 armhävningar? Ser inte poängen med det. Kanske som en "kul" grej, men det är ju varken kul eller status. "Yes, jag klarar 100 armhävningar". Ok, wow. Som att säga "jag tar 100 kg i bänkpress" och träna i sex veckor bara för det, känns lite meningslöst.

Nej, inte speciellt "kul" och inte optimalt för att bli stark eller bygga muskler heller. Variation = win win.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.exrx.net/WeightExercises/Pector...rnal/DBFly.html

Den kan funka, är ju egentligen avsedd till att bygga muskler men funkar bra att stretcha ut med. Denna övning SKA köras med lätta vikter, stor skaderisk annars. Ta så att du orkar 20 reps.

http://www.tmuscle.com/free_online_article...tretch_the_pecs

Där är det du gör när du trycker armen mot en dörrkarm eller liknande. Mycket bra stretchövning.

80 pannor är verkligen inte så farligt. Gissar att du är ganska kort men du verkar ju träna bra - sköter du kost och allt annat kommer du gå ner i vikt. B) Apropå bänkpress, du lyfter inte heller benen. Lite, men inte mycket. Skulle snarare säga 40-55 kg i ditt fall. Kanske 60. Bänkpress är ungefär som armhävningar, med armhävningar kan du ju bara köra med din egen vikt (om du inte lägger saken på ryggen). Gör du riktigt bra armhävningar så tränar du upp bålen också, svanken och även uttållighet i vaderna.

Jag är 173, så det är väl en 10 kilo jag vill ha bort iaf. Var nere runt 60~ när jag var som mest deff, men då var problemet att jag inte hade nått att bygga muskler på så man såg ut som en tolvåring i kroppen istället. Jag känner att runt 70 borde vara någon slags ideal vikt om man ska hålla sig någolunda biff. Kruxet är även att jag egentligen bara har fått ölmage. Visst, ansiktet har väl blivit aningen rundare, men jag kan fortfarande se mitt sexpack på övre delen av magen, men undre delen har fått sig en vacker kula.

Angående hantlar, finns det något som talar emot att köra en arm i taget? Istället för att köra varannan arm efter varje repetition.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är 173, så det är väl en 10 kilo jag vill ha bort iaf. Var nere runt 60~ när jag var som mest deff, men då var problemet att jag inte hade nått att bygga muskler på så man såg ut som en tolvåring i kroppen istället. Jag känner att runt 70 borde vara någon slags ideal vikt om man ska hålla sig någolunda biff. Kruxet är även att jag egentligen bara har fått ölmage. Visst, ansiktet har väl blivit aningen rundare, men jag kan fortfarande se mitt sexpack på övre delen av magen, men undre delen har fått sig en vacker kula.

Vet inte hur din livsstil är, men skulle du börja leva sunt och käka bra, sova ordentligt (allt det där vanliga skiten) och träna 4-6 gånger i veckan så skulle du märka skillnad.

Att gå ner i vikt handlar bara om EN sak - att hamna i ett kaloriunderskott. Alltså att göra av med fler kalorier än vad du får i dig. Jag bör få i mig ca. 2200 kcal per dag för att vara i balans. Ligger jag under det under en längre period (säg en månad) = viktnedgång. Detsamma gäller ju för ett överskott = viktuppgång.

Att gymma är knappt någon kaloriförbränning alls, du kommer alltså inte att gå ner ett kilo av att köra bänkpress. Däremot bygger du muskler "under" allt fett, som syns när du går ner i vikt (+ att du blir starkare såklart).

70 kilo skulle nog vara en ganska bra vikt för dig, 75 är ingen fara heller. Som sagt, man har lättare för att bygga muskler om man är "tjock", eller mindre deffad helt enkelt. Då kan du ligga på 70-75, utan att du behöver känna dig fet, samtidigt som du styrketränar och bygger muskler. Efter ca. ett år, DÅ kan du inleda en diet i syfte om att gå ner i vikt - då kommer du se mycket bra ut. Jag tycker i alla fall att huvudsaken är att man ser hälsosam ut, och har du ölmage vid typ 25 års ålder kanske det inte vittnar om en allt för hälsosam livsstil. Men skulle du som sagt äta bra, d.v.s. frukost, lunch och middag och något däremellan och träna lite varje dag (börja med 3 gånger i veckan, 30 min, sedan öka t.ex. 5 gånger i veckan, 40 min) så skulle du känna dig så mycket fräschare.

Angående hantlar, finns det något som talar emot att köra en arm i taget? Istället för att köra varannan arm efter varje repetition.

Vissa övningar kräver att man kör samtidigt för att annars blir det obalans. Att du står upp och kör bicepscurl med en eller två händer, det kvittar, men jag föredrar (i sådana övningar) en arm i taget för bättre kontakt. Du kan ju även ta 10 reps med vänsterarmen, 10 reps med högerhanden, men risken är att man blir tröttare snabbare. Kör man varannan hinner ju armarna vila lite emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vem fan orkar gå på ett jävla schema för att göra 100 armhävningar? Ser inte poängen med det. Kanske som en "kul" grej, men det är ju varken kul eller status. "Yes, jag klarar 100 armhävningar". Ok, wow. Som att säga "jag tar 100 kg i bänkpress" och träna i sex veckor bara för det, känns lite meningslöst.

LOOL, Det är precis det jag och mina klasskamrater tävlar i! :mellow:

Typ: Jaha du lyfte x kg i bänk, men jag lyfter y vikt ! eller Jag klarade Z chins, Men jag klara T chins!

Jag tycker det funkar rätt bra att tävla lite på skoj för då måste man hela tiden öka sig för att hänga med i utvecklingen så man blir nästan taggad av att träna.

Anyway: En kompis berätta förut för mig där han hade sett ett test för att se om man var "stark" Man skulle typ bänka x2 sin kroppsvikt och lyfta x3 i marklyft osv. Någon som vet vart man kan hitta ett liknande test? Skulle vilja se hur man ligger till! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LOOL, Det är precis det jag och mina klasskamrater tävlar i! :mellow:

Typ: Jaha du lyfte x kg i bänk, men jag lyfter y vikt ! eller Jag klarade Z chins, Men jag klara T chins!

Jag tycker det funkar rätt bra att tävla lite på skoj för då måste man hela tiden öka sig för att hänga med i utvecklingen så man blir nästan taggad av att träna.

Anyway: En kompis berätta förut för mig där han hade sett ett test för att se om man var "stark" Man skulle typ bänka x2 sin kroppsvikt och lyfta x3 i marklyft osv. Någon som vet vart man kan hitta ett liknande test? Skulle vilja se hur man ligger till! B)

Alltså, det är ju alltid kul att utmana sig själv. Jag utmanar mig själv med att klara typ 40 dips och 20 chins inom en snar framtid, men eftersom jag gymmar så kontinuerligt så innebär det ju att jag utvecklas på andra plan också. Det är ju inte så att när det är ryggpass så slår jag på en knapp och tänker "nu är det tävling!", utan det tänket har jag även när jag kör ben t.ex. Då utvecklas jag ju ständigt även inom andra muskelgrupper.

Och att bara, från att aldrig ha lyft en hantel till att satsa på 100 armhävningar känns lite onödigt. Det ger knappt något. I mitt fall, i dips och chins, får jag med biceps, hela ryggen, triceps och hela bröstet. Är man nöjd sedan när man klarat 100 armhävningar eller? Man kommer fortfarande se ut som en pinne om man gjorde det innan (lite överdrivet sagt av mig, men hoppas du hajar poängen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är man nöjd sedan när man klarat 100 armhävningar eller?

Alltså, fuck yes! Rent rationellt och förnuftigt håller jag med dig, det finns inte mycket poäng i det om resten av kroppen inte får träning. Men samtidigt... hundra armhävningar. HUNDRA armhävningar. Det är sånt man skröt med när man gick i dagis; "min pappa kan göra HUNDRA armhävningar", och då snackade man ju givetvis bullshit, för ingen vettig människa kunde göra så mycket som HUNDRA armhävningar. Och den där tävlingshysterin växer man väl till viss del ifrån, men fortfarande... ekot från fornminnes dagar när man gick på dagis ropar bara "hundra dagar".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur din livsstil är, men skulle du börja leva sunt och käka bra, sova ordentligt (allt det där vanliga skiten) och träna 4-6 gånger i veckan så skulle du märka skillnad.

Att gå ner i vikt handlar bara om EN sak - att hamna i ett kaloriunderskott. Alltså att göra av med fler kalorier än vad du får i dig. Jag bör få i mig ca. 2200 kcal per dag för att vara i balans. Ligger jag under det under en längre period (säg en månad) = viktnedgång. Detsamma gäller ju för ett överskott = viktuppgång.

Att gymma är knappt någon kaloriförbränning alls, du kommer alltså inte att gå ner ett kilo av att köra bänkpress. Däremot bygger du muskler "under" allt fett, som syns när du går ner i vikt (+ att du blir starkare såklart).

70 kilo skulle nog vara en ganska bra vikt för dig, 75 är ingen fara heller. Som sagt, man har lättare för att bygga muskler om man är "tjock", eller mindre deffad helt enkelt. Då kan du ligga på 70-75, utan att du behöver känna dig fet, samtidigt som du styrketränar och bygger muskler. Efter ca. ett år, DÅ kan du inleda en diet i syfte om att gå ner i vikt - då kommer du se mycket bra ut. Jag tycker i alla fall att huvudsaken är att man ser hälsosam ut, och har du ölmage vid typ 25 års ålder kanske det inte vittnar om en allt för hälsosam livsstil. Men skulle du som sagt äta bra, d.v.s. frukost, lunch och middag och något däremellan och träna lite varje dag (börja med 3 gånger i veckan, 30 min, sedan öka t.ex. 5 gånger i veckan, 40 min) så skulle du känna dig så mycket fräschare.

Vissa övningar kräver att man kör samtidigt för att annars blir det obalans. Att du står upp och kör bicepscurl med en eller två händer, det kvittar, men jag föredrar (i sådana övningar) en arm i taget för bättre kontakt. Du kan ju även ta 10 reps med vänsterarmen, 10 reps med högerhanden, men risken är att man blir tröttare snabbare. Kör man varannan hinner ju armarna vila lite emellan.

Min livsstil passar inte ihop med det där, jag är en allt för stor livsnjutare för att bli allt för seriös med träning, har försökt och vet att det inte är min grej. Men känner att köra ett löppass och bänkpress kontinuerligt borde jag klara av utan större problem. Kommer jag ner till 75 utan allt för stora uppoffringar så är det en bedrift i sig för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min livsstil passar inte ihop med det där, jag är en allt för stor livsnjutare för att bli allt för seriös med träning, har försökt och vet att det inte är min grej. Men känner att köra ett löppass och bänkpress kontinuerligt borde jag klara av utan större problem. Kommer jag ner till 75 utan allt för stora uppoffringar så är det en bedrift i sig för min del.

Helt okej att vara livsnjutare, men vill du gå ner i vikt och kombinera det med din livsstil får du jobba hårt. :D Skämt åsido, rör mycket på dig, du vet dessa vanliga småsaker som att gå till affären/jobbet, om inte annat motionera 30 min varje dag, och löp 2 gånger i veckan i 15 minuter. En bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...