Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Alltså, det är ju alltid kul att utmana sig själv. Jag utmanar mig själv med att klara typ 40 dips och 20 chins inom en snar framtid, men eftersom jag gymmar så kontinuerligt så innebär det ju att jag utvecklas på andra plan också. Det är ju inte så att när det är ryggpass så slår jag på en knapp och tänker "nu är det tävling!", utan det tänket har jag även när jag kör ben t.ex. Då utvecklas jag ju ständigt även inom andra muskelgrupper.

Och att bara, från att aldrig ha lyft en hantel till att satsa på 100 armhävningar känns lite onödigt. Det ger knappt något. I mitt fall, i dips och chins, får jag med biceps, hela ryggen, triceps och hela bröstet. Är man nöjd sedan när man klarat 100 armhävningar eller? Man kommer fortfarande se ut som en pinne om man gjorde det innan (lite överdrivet sagt av mig, men hoppas du hajar poängen).

Jodå jag förstår hur du menar, vi tävlar ju inte på varje träningspass men det kan vara kul att göra det nångång ibland och jag ser det lite som en motivations höjare, att jag måste gå ner och köra ett seriöst träningspass så att man inte hamnar för långt efter dom andra. Men givetvis kan vi träna tillsammans utan att tävla. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser era kostscheman ut? Är det här något bra att gå på?

Frukost: Kokta ägg och gröt.

Träningspass 1: Kort jogging-runda.

Mellanmål: En proteinshake.

Lunch

Mellanmål: En proteinshake.

EAA direkt före?

Träningspass 2: Styrketräning.

Vassleprotein en timme efter.

Middag

Kvällsmål: En proteinshake.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag heter Tony och jag har gått ned 7 kilo.

Hej jag heter Tony och jag har gått ned 9 kilo. Det har varit lite "slappare" den senaste veckan - men nästa vecka börjar promenaderna. Jag har börjat känna mig lite mer energisk på den senaste tiden (vilket också har resulterat i att jag har sovit typ 13 timmar på 5 dagar.) men jag mår bra mycket bättre nu än vad jag gjorde förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser era kostscheman ut? Är det här något bra att gå på?

Frukost: Kokta ägg och gröt.

Träningspass 1: Kort jogging-runda.

Mellanmål: En proteinshake.

Lunch

Mellanmål: En proteinshake.

EAA direkt före?

Träningspass 2: Styrketräning.

Vassleprotein en timme efter.

Middag

Kvällsmål: En proteinshake.

Du borde skrivit ut ungefärliga tider, säg att du äter lunch kl 12 och tränar kl 14 så behöver du inte ta mellanmål senare.

Hur som helst så bör du ta EAA direkt före styrkepasset och direkt efter, inte vassle. Du sparar en portion om du inte tar den, då det är mycket effektivare att ta EAA i samband med gym. Jag använder mitt vassle lite som du, till frukost, på kvällen när jag vill ha något som mättar lite, när jag är sugen etc. Och om du skulle envisa dig med att ta vassle efter gym, finns det ingen anledning till att vänta en timme. Ta direkt efter.

Du borde också jogga innan frukosten, fylla på med energi direkt efter i form av frukost. Gröt (som jag antar är havre) innehåller ganska mycket tomma kalorier så försök få i dig mer kolhydrater (eller går du på diet? Oavsett kolhydrater är bra) och fyll på glykogendepåerna efter som du precis har varit ute och sprungit och gjort av med glykogen (energi). Vet ju inte alls vilka tider du förhåller dig till, men tänk tre timmar mellan varje gång du äter:

08.30: Joggingrunda

09.00: Frukost: ägg, havregrynsgröt, riskaka m. jordnötssmör/banan/Vitargo/kolhydrater

11.15: proteinshake (jag blir hungrig på två timmar, men ta den tidigare då), ~25g protein

12.30: Lunch: kolhydrater och protein (kyckling, ris, pasta, fisk etc.)

14.00: Proteinshake

17.00: 10g EAA + gym + 10g EAA

18.30-19.00: middag - mycket kolhydrater och protein!

21.30: proteinshake + något annat om så önskas.

Hej jag heter Tony och jag har gått ned 9 kilo. Det har varit lite "slappare" den senaste veckan - men nästa vecka börjar promenaderna. Jag har börjat känna mig lite mer energisk på den senaste tiden (vilket också har resulterat i att jag har sovit typ 13 timmar på 5 dagar.) men jag mår bra mycket bättre nu än vad jag gjorde förr.

Det roligaste är att när man märker resultat så blir man mer motiverad till att träna. Det är då det börjar rasa. Man vill inte stoppa en endaste kaka/milliliter läsk i munnen utan "smida medan järnet är varmt" (mitt favoritordspråk...). Börja promenera i veckan, öka tempot mot slutet och sedan börjar du jogga 10 minuter varje dag! Det räcker! Sedan fortsätter du med fettförbränning och köper dig ett gymkort! Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det roligaste är att när man märker resultat så blir man mer motiverad till att träna. Det är då det börjar rasa. Man vill inte stoppa en endaste kaka/milliliter läsk i munnen utan "smida medan järnet är varmt" (mitt favoritordspråk...). Börja promenera i veckan, öka tempot mot slutet och sedan börjar du jogga 10 minuter varje dag! Det räcker! Sedan fortsätter du med fettförbränning och köper dig ett gymkort! Grattis!

Oh, jogging osv är förmodligen långt ifrån att hända. Men promenader kommer hjälpa till med motivationen. Och när jag väl börjar på att få igång motionen och konditionen så ska det tränas Muay Thai och brasiliansk jiujitsu.:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde skrivit ut ungefärliga tider, säg att du äter lunch kl 12 och tränar kl 14 så behöver du inte ta mellanmål senare.

Hur som helst så bör du ta EAA direkt före styrkepasset och direkt efter, inte vassle. Du sparar en portion om du inte tar den, då det är mycket effektivare att ta EAA i samband med gym. Jag använder mitt vassle lite som du, till frukost, på kvällen när jag vill ha något som mättar lite, när jag är sugen etc. Och om du skulle envisa dig med att ta vassle efter gym, finns det ingen anledning till att vänta en timme. Ta direkt efter.

Du borde också jogga innan frukosten, fylla på med energi direkt efter i form av frukost. Gröt (som jag antar är havre) innehåller ganska mycket tomma kalorier så försök få i dig mer kolhydrater (eller går du på diet? Oavsett kolhydrater är bra) och fyll på glykogendepåerna efter som du precis har varit ute och sprungit och gjort av med glykogen (energi). Vet ju inte alls vilka tider du förhåller dig till, men tänk tre timmar mellan varje gång du äter:

När jag använder Whey-80 i tre månader så märkte jag skillnad mot slutet, hur ser det ut med EAA? Märker man det snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag använder Whey-80 i tre månader så märkte jag skillnad mot slutet, hur ser det ut med EAA? Märker man det snabbare?

Hm, det är så svårt det där. Tror inte att du ljuger när du säger att du märkte skillnad, men det behövde nödvändigtvis inte bero på ett proteinpulver som dessutom har fått blandade omdömen. Protein = bygger muskler, att få i sig lite extra efter träning minskar nedbrytningsprocessen och hjälper till att bygga, visst är det så, men det är inte steroider vi pratar om.

Däremot, lustigt nog, tyckte jag mig märka skillnad när jag började med EAA. Det var i början på året. Jag köpte en burk kreatin och började en kur samtidigt som jag började med EAA, och det kändes som att det blev skillnad. Men, allt är ju relativt. Jag menar, det handlar ju "bara" om synligt resultat i slutändan, men teoretiskt sätt (och det har gjorts undersökningar) så är EAA MYCKET effektivare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser du ungefär ut såhär:

09.00 - Havregrynsgröt med mjölk, skivade bananer, solroskärnor, torkade aprikoser, två mackor med smör och kokt skinka, ett glas juice, ett stort glas vatten samt 2 st. frittflyt (omega3) piller. Dricker alltid antingen té eller kaffe till mackorna.

Lunch brukar jag tyvärr inte alltid hinna äta.. Om jag åker och tränar vid elva är det en timmes bussresa till stan (om jag inte tränar på hemmaplan) och sedan varar träning från 2-4 timmar (beroende på hur intensiv den är) så därför är jag oftast inte hemma förän vid middag. Jag antar att detta inte är allt för bra, men det känns svårt att hitta någon vettig lösning mer än att äta snacks då jag tränar. Därför brukar jag ha med mig banan+mjölk+juice+lite salt shake när jag tränar. Alternativt bara banan och/eller solroskärnor plus massor av vatten.

Middag 17.00, Fre, Lördag, Söndag, 18.00: består oftast av ris, potatis, kött, fisk och liknande. Samt såklart mycket grönsaker! :)

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, det är så svårt det där. Tror inte att du ljuger när du säger att du märkte skillnad, men det behövde nödvändigtvis inte bero på ett proteinpulver som dessutom har fått blandade omdömen. Protein = bygger muskler, att få i sig lite extra efter träning minskar nedbrytningsprocessen och hjälper till att bygga, visst är det så, men det är inte steroider vi pratar om.

Däremot, lustigt nog, tyckte jag mig märka skillnad när jag började med EAA. Det var i början på året. Jag köpte en burk kreatin och började en kur samtidigt som jag började med EAA, och det kändes som att det blev skillnad. Men, allt är ju relativt. Jag menar, det handlar ju "bara" om synligt resultat i slutändan, men teoretiskt sätt (och det har gjorts undersökningar) så är EAA MYCKET effektivare.

Ska se till att köpa EAA FX från Gymvaruhuset imorgon då :) Min kost är rätt så slarvig dock, bor själv med mamma och därför kan middagen ibland vara sent på kvällarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Tips på sätt att träna bröstmusklerna hemma, utan utrustning?

Håller på att träna lite, men tänker inte sätta min fot i ett gym, och vill inte heller lägga ut pengar på utrustning. Kör armhävningar varje kväll, och det funkar tror jag, orkar med mer och mer för varje gång.

Den enda anledningen till att jag går till gymmet är att jag springer på bandet där när det är vinter (känner mig som en hamster lol) samt att det är lättare att värma upp där. Personligen anser jag att kroppsviktsträning är väldigt underskattad. Ren styrka, uthållighet, explosivitet, statisk styrka, samt koordination till att utföra dem får man på köpet om man varierar alla övningar. Det går att utveckla enormt mycket med enbart kroppsvikten, dock är det såklart desto svårare att utveckla ren styrka i benen med enbart kroppsvikt. Mitt tips skulle vara att du gör armahävningar i olika variationer så att du kan träna olika muskelgrupper. Finns en del variationer i videon nedan som kan vara värd att titta på. Det är sådana övningar som jag anser kan göra folk vältränade, inte övningar som enbart ger råstyrka med hjälp av maskiner eller övningar som enbart ger styrka.

http://www.youtube.com/watch?v=GsDpvsWmBDY

Oh, hittade även denna med ännu fler:

http://www.youtube.com/watch?v=7N7nCLt3UJA&

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej söker tips på något att dricka på morgonen. Jag har väldigt svårt för att äta saker på morgonen pga illamående och sådär. Har försökt att göra det, men det går verkligen inte. Så undrar om ni vet något bra yoghurt aktigt att dricka på morgonen. Vanlig yoghurt kan funka det med.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket jävla benpass igår! :o Körde med brorsan, fri knäböj, tidigare har jag reppat 6-7 st på 80 kg, reppat 3 st på 100 i smith, traskade upp på 110 kg och gjorde två reps fritt! :D Kändes så JÄVLA bra! Tre gula på varje, stången böjs över nacken, ingen jävla mjuk kudde, fan börjar känna mig riktigt rysk och tynglyftig nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej söker tips på något att dricka på morgonen. Jag har väldigt svårt för att äta saker på morgonen pga illamående och sådär. Har försökt att göra det, men det går verkligen inte. Så undrar om ni vet något bra yoghurt aktigt att dricka på morgonen. Vanlig yoghurt kan funkade det med.

Vad sägs om detta? Mixa ihop,

3 Äggvitor

2 Bananer

4dl mjölk

2 matskeder Oboy

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blah. Jag måste verkligen börja träna! Jag är sjukt underviktig och vill få lite muskler så jag går upp i vikt, jag väger nu nånting runt 56-57kg har jag för mig, mitt mål är att försöka komma upp till 65kg.

Har ni nått tips på träningspass jag kan använda mig av för att lägga på mig lite och gå upp? Notera, jag har inge hantlar eller dylikt hemma att träna biceps och liknande med, för tillfället har jag inte råd med gymkort men jag kan köpa ett sånt när jag får pengar till det!

Hjälp godtas mer än gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blah. Jag måste verkligen börja träna! Jag är sjukt underviktig och vill få lite muskler så jag går upp i vikt, jag väger nu nånting runt 56-57kg har jag för mig, mitt mål är att försöka komma upp till 65kg.

Har ni nått tips på träningspass jag kan använda mig av för att lägga på mig lite och gå upp? Notera, jag har inge hantlar eller dylikt hemma att träna biceps och liknande med, för tillfället har jag inte råd med gymkort men jag kan köpa ett sånt när jag får pengar till det!

Hjälp godtas mer än gärna!

Kör "ghetto träning" eller som man brukar säga; Kroppsvikter. Du kan göra allt från Armhävningar som Cyper länka tidigare till Crunches, pull-ups, chins, dips, squats. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har gått riktigt bra på gymmet på sistone även fast jag kanske känner av vissa överträningssymtom. Körde ben i fredags och fick avbryta för att jag mådde illa, är jättetrött på kvällarna, sover 10-12 timmar men blir ändå trött och hängig på kvällen. Men men!

Förra veckan bänkade jag 85 fritt, under samma pass körde jag även riktigt hårt med dipsen, tror jag som mest hade 35 kg runt midjan. Riktigt skönt!

Och för några veckor sen knäböjde jag 110, hade tidigare inte kört på högre än 80! I fredags skulle jag maxa på nytt, och helvete vilket pass det blev... Knäböjen såg ut såhär:

- värma upp 50 kg (två gula)

- ca. 5-6 på 80 kg (fyra gula, två på varje)

- några stycken på 100 kg

- en på 110 kg

- 1 på 115 (nytt rekord!)

- 1 på 120 (nytt rekord x2!!!!)

- försök på 125, gick ej.

- tror jag gjorde en eller två på 110.

- en TIA på 100 kg (tog bra i benen...)

- kramade ut det sista med 22 reps (!!!!) på 80 kg. Trodde jag skulle sprängas. Efter det körde vi utfall i smith med 40 kg, och efter det mådde jag riktigt dåligt och fick avbryta.

Längtar tills nästa benpass! Siktar på 140 innan nyår, kommer bli så jävla fett med fyra gula på varje sida!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ligger det till med kolesterolvärden och ägg? Jag har alltid fått höra att man inte bör äta mer än sju ägg i veckan (ägg i mat inräknat) för att inte riskera för höga kolesterolvärden. Men många som tränar och försöker "äta rätt" äter gärna två ägg om dagen och säkert mer ändå i mat, bröd och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ligger det till med kolesterolvärden och ägg? Jag har alltid fått höra att man inte bör äta mer än sju ägg i veckan (ägg i mat inräknat) för att inte riskera för höga kolesterolvärden. Men många som tränar och försöker "äta rätt" äter gärna två ägg om dagen och säkert mer ändå i mat, bröd och så vidare.

Visste inte att det hade med kolesterolet att göra, har dock också hört det där, fast med olika antal ägg. Vissa säger 4 ägg, vissa säger 2 ägg. När jag inte drack proteinpulver fick jag säkert i mig 20 ägg i veckan, och det var ju inga problem men...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...