Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Ny bild på min progress. Obs, har alltså inte gymmat konstant sedan min förra bild, det hade varit pinsamt tongue_1181744_0.gif gjorde ju tyvärr ett större uppehåll, men nu är jag på banan igen!

Edit: Klart min halvnakna kropp dyker upp längst upp på en ny sida.

Edit2: Bort, orkar inte ha en massa progresspics utkladdade i tråden.

Redigerad av Siana
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Tycker man ser stor skillnad, främst på axelpartiet.

Tack! Bröstpartiet är nog det jag själv känner tydligast har utvecklats, det är den kroppsdel jag kan se ordentlig skillnad på varje dag i spegeln, t o m känt lite skillnad på vissa t-shirtar. Tyvärr framgår inte skillnaden så mycket på bilderna och jag har ingen gammal bild från sidan, men jag hade verkligen 0 bröstmuskler när jag började. Det var inte platt, det gick fan inåt.

---

Ni andra som styrketränar, kör ni mycket basövningar? Jag har läst att det är det bästa att köra, speciellt i början. Har nyligen börjat med knäböj och kör OHP, fast med hantlar. Det är snålt med skivstänger på mitt gym. Har inte vågat mig på marklyft alls än, dels p g a att det som sagt är ont om skivstänger, och sedan är jag livrädd för att skada ryggen. Det finns ingen lämplig ersättningsövning. Funderar på att jag ska plocka upp dips också, men för tillfället kör jag på en sådan här:

Förmodar att det inte är lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni andra som styrketränar, kör ni mycket basövningar? Jag har läst att det är det bästa att köra, speciellt i början. Har nyligen börjat med knäböj och kör OHP, fast med hantlar. Det är snålt med skivstänger på mitt gym. Har inte vågat mig på marklyft alls än, dels p g a att det som sagt är ont om skivstänger, och sedan är jag livrädd för att skada ryggen. Det finns ingen lämplig ersättningsövning. Funderar på att jag ska plocka upp dips också, men för tillfället kör jag på en sådan här:

Förmodar att det inte är lika bra?

Kan hålla med om att det är bra att köra basövningar i början så din kropp hinner vänja sig och så vidare + att vissa isolations övningar kanske kräver lite teknik & erfarenhet (om det är rätta ordet?)

antar att OHP är OverHeadPress (axelpress?) och det tycker jag du kan fortsätta köra, grymt bra övning och du får inte samma stress på axeln som när du kör militärpress (gjorde själv illa axeln så...)

Allt annat ser bra ut - keep up the good work B)

Du borde prova mark bättre ryggövning finns inte, den är inte så svår att göra men någon visa hur man gör innan / youtube:a så att du inte gör illa ryggen som du skrev. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag tidigare någon gång i denna tråd har skrivit att jag inte "behövt" träna, men i somras lyckades jag bli hyfsat biffig på ett par månaders tungt stenläggararbete + en halvmils löpning i snitt varannan dag + armhävningar och pushups efter varje löptillfälle. Jag fick mersmak men nu är dessa muskler loooong gone och jag saknar dem.

Jag har bra förutsättningar känns det som, endast 7% kroppsfett, 183cm, 78.2 kg - fick jag reda på under en hälsoundersökning på karolinska, och tämligen kraftigt byggd naturligt. Men saken är att jag aldrig har haft ett gymkort och jag har svårt att ta mig i kragen och börja. Hur börjar man? Vilket gym ska man gå till? Bor i Vasastan i Stockholm och det känns som de flesta större gym finns här i närheten och flera mindre. Mitt område är någon sorts högborg för träningsaffärer, gym och kampsportställen känns det som. Måste man betala multum? Hur beter man sig? Kan någon lära en bra övningar utan att anställa en PT?

En liten dröm jag har är att börja med exempelvis boxning som träning, kan man göra det på något bra sätt som nybörjare för träningens skull? Hur ska jag våga ge mig in i en boxningslokal?

Tusen frågor men bara några generella råd kring ämnet uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hålla med om att det är bra att köra basövningar i början så din kropp hinner vänja sig och så vidare + att vissa isolations övningar kanske kräver lite teknik & erfarenhet (om det är rätta ordet?)

antar att OHP är OverHeadPress (axelpress?) och det tycker jag du kan fortsätta köra, grymt bra övning och du får inte samma stress på axeln som när du kör militärpress (gjorde själv illa axeln så...)

Allt annat ser bra ut - keep up the good work B)

Du borde prova mark bättre ryggövning finns inte, den är inte så svår att göra men någon visa hur man gör innan / youtube:a så att du inte gör illa ryggen som du skrev. :)

Tänker på axelpress med OHP japp. Får väl försöka styra upp marklyft när jag vågar.

Jag vet att jag tidigare någon gång i denna tråd har skrivit att jag inte "behövt" träna, men i somras lyckades jag bli hyfsat biffig på ett par månaders tungt stenläggararbete + en halvmils löpning i snitt varannan dag + armhävningar och pushups efter varje löptillfälle. Jag fick mersmak men nu är dessa muskler loooong gone och jag saknar dem.

Jag har bra förutsättningar känns det som, endast 7% kroppsfett, 183cm, 78.2 kg - fick jag reda på under en hälsoundersökning på karolinska, och tämligen kraftigt byggd naturligt. Men saken är att jag aldrig har haft ett gymkort och jag har svårt att ta mig i kragen och börja. Hur börjar man? Vilket gym ska man gå till? Bor i Vasastan i Stockholm och det känns som de flesta större gym finns här i närheten och flera mindre. Mitt område är någon sorts högborg för träningsaffärer, gym och kampsportställen känns det som. Måste man betala multum? Hur beter man sig? Kan någon lära en bra övningar utan att anställa en PT?

En liten dröm jag har är att börja med exempelvis boxning som träning, kan man göra det på något bra sätt som nybörjare för träningens skull? Hur ska jag våga ge mig in i en boxningslokal?

Tusen frågor men bara några generella råd kring ämnet uppskattas!

Nu är jag väl inte personen med störst expertis inom området men jag kan ju i alla fall berätta hur jag kom igång!

När jag började så surfade jag först runt på en massa forum. 4chans /fit/ är jävligt roligt och gör mig alltid taggad på att gymma, deras FAQ är också rätt schysst. Förstås finns det bättre sidor än 4chan, BodyBuilding.coms forum är ett. Fitocracy är rätt bra har jag hört, använder det inte själv men.

Val av gym för mig var ganska straightforward eftersom mitt utbud inte var så stort. Skulle jag kunna välja mellan många skulle jag välja ett som är lite tommare. Skulle nog inte känna för att lägga ut några större summor dock. De flesta gym har ändå allt du behöver i början så de där extra pengarna är bara för att allt ska se lite flashigare ut. En gammal sliten skivstång väger lika mycket som en ny, liksom.

En kompis lärde mig övningar när jag gymmade första gången. Hör runt med ditt kontaktnät, det lär finnas någon som gymmar som kan hjälpa dig. Annars är internet förvånansvärt bra, kolla upp schyssta rutiner och sedan söker du på YouTube efter bra guider. Vill du vara helt säker på att du följer YouTube-filmerna kan du ju även spela in dig själv när du gör övningarna, kolla på dem sedan och jämföra för att se till att det blir rätt.

Det är klart du ska boxa om du känner för det! Kan däremot inte ge dig några tips om hur du kommer igång. Om du däremot går 100% inför att lägga på dig mycket muskelmassa kan det vara bra att bara satsa på en sak åt gången. Boxning bränner en jävla massa kalorier så att såvida du inte äter som en häst kommer din kropp inte ha tillräckligt mycket näring kvar till att bygga någon större muskelvolym också.

Låter någon annan fylla i bättre. Lycka till!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag tidigare någon gång i denna tråd har skrivit att jag inte "behövt" träna, men i somras lyckades jag bli hyfsat biffig på ett par månaders tungt stenläggararbete + en halvmils löpning i snitt varannan dag + armhävningar och pushups efter varje löptillfälle. Jag fick mersmak men nu är dessa muskler loooong gone och jag saknar dem.

Jag har bra förutsättningar känns det som, endast 7% kroppsfett, 183cm, 78.2 kg - fick jag reda på under en hälsoundersökning på karolinska, och tämligen kraftigt byggd naturligt. Men saken är att jag aldrig har haft ett gymkort och jag har svårt att ta mig i kragen och börja. Hur börjar man? Vilket gym ska man gå till? Bor i Vasastan i Stockholm och det känns som de flesta större gym finns här i närheten och flera mindre. Mitt område är någon sorts högborg för träningsaffärer, gym och kampsportställen känns det som. Måste man betala multum? Hur beter man sig? Kan någon lära en bra övningar utan att anställa en PT?

En liten dröm jag har är att börja med exempelvis boxning som träning, kan man göra det på något bra sätt som nybörjare för träningens skull? Hur ska jag våga ge mig in i en boxningslokal?

Tusen frågor men bara några generella råd kring ämnet uppskattas!

Allt är upp till dig själv. Känner du att du vill råsatsa eller bara göra ett par gympass i veckan för att hålla dig i form? Är du beredd att betala mer för ett lite finare gym med bredare utrustning eller räcker det med ett helt vanligt gym utan några större finesser? Ta reda på vilka gym som ligger i närheten av din bostad, ta reda på vad för utbud de har (de borde ha informationslappar i entrén) och ta även reda på kostnad. Det känns inte så värt att lägga flera tusen på ett årskort om du inte kommer gymma mer än ett par månader eller bara hålla igång då och då.

Jag kom själv igång rätt sent. Tror jag var runt 17 år när jag gymmade för första gången. Då gick jag dit med en vän som lärde mig hur man använde alla maskinerna. Jag antar att du borde ha vänner som gymmar eller gymmat någon gång, så ta med dig honom eller henne första gången du går till ett gym. Om du inte vågar/vill/kan finns det alltid instruktioner vid varje maskin (om det är ett bra gym), eller så kan du få en introduktion av en PT (en enkel instruktion av alla maskiner kostar inte mycket alls).

Personligen anser jag att alla sorters guider, videos och instruktioner på Internet ger en huvudvärk. Jag själv har inte använt mig av någon guide alls och tappat massor av kilo och byggt muskler. Sedan är jag inte lika seriös som en bodybuilder, men jag antar att de flesta som gymmar inte vill bli någon Arnold Schwarzenegger, utan helt enkelt öka på sin muskelmassa och hålla sig i form. I början kan det dock vara skönt att ha en liten och enkel guide att gå efter!

Sedan åtta månader tillbaka har jag tränat någorlunda regelbundet (har dock haft flera långa pauser på cirka en månad), men här kan du se ett par bilder hur jag såg ut innan jag började träna och vad för resultat det gett.

tgICd_1232014_0.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input Siana och Kicken. Jag ska nog snacka med en vän som bor bara två stenkast härifrån och höra om han vill hitta något ställe tillsammans. Erfaren gymmare som jag tror skulle byta gym så det passar fint.

Han uppmärksammade mig förresten om ett ställe som ligger precis bredvid min port som jag inte hade sett. Det är en garagenedfart och där nere står det Crossfit på en skylt och under två halvt fördragna draperier. Wikipediade grejen och det verkar ju jäkligt hardcore http://en.wikipedia.org/wiki/CrossFit

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han uppmärksammade mig förresten om ett ställe som ligger precis bredvid min port som jag inte hade sett. Det är en garagenedfart och där nere står det Crossfit på en skylt och under två halvt fördragna draperier. Wikipediade grejen och det verkar ju jäkligt hardcore http://en.wikipedia.org/wiki/CrossFit

Beror nog på lite vad ditt mål är. Det är lite mer allmän fitness på crossfit. Är du ute efter att bygga en snyggare, muskulösare kropp är det inte riktigt rätt men om du mer bara vill bli fit funkar det säkerligen prima. Har hört att det ofta är mer 30+are som håller på med crossfit, men det kanske bara är en myt. Det hånas konstant på 4chan men det ska man förstås ta med en rejäl nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En liten dröm jag har är att börja med exempelvis boxning som träning, kan man göra det på något bra sätt som nybörjare för träningens skull? Hur ska jag våga ge mig in i en boxningslokal?

Jag har boxat i hmm.. drygt två år nu. Som nybörjare är det enklast om man anmäler sig till en kurs eller liknande. Själv började jag med det efter att en snubbe delade ut flyers på mitt gym och jag tänkte "ja vafan, jag kan väl gå dit och kolla" och på den vägen är det.. Du bor väl i Stockholm(?) så det borde inte vara några större problem att hitta en nybörjargrupp.

Tack för input Siana och Kicken. Jag ska nog snacka med en vän som bor bara två stenkast härifrån och höra om han vill hitta något ställe tillsammans. Erfaren gymmare som jag tror skulle byta gym så det passar fint.

Han uppmärksammade mig förresten om ett ställe som ligger precis bredvid min port som jag inte hade sett. Det är en garagenedfart och där nere står det Crossfit på en skylt och under två halvt fördragna draperier. Wikipediade grejen och det verkar ju jäkligt hardcore http://en.wikipedia.org/wiki/CrossFit

Jag har varit på ett "riktigt" Crossfit-pass i mitt liv. Inget för nybörjare kan jag säga, det är bland det tyngsta man kan träna.

----

edit:

@Siana: Hur många pass kör du i veckan?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har boxat i hmm.. drygt två år nu. Som nybörjare är det enklast om man anmäler sig till en kurs eller liknande. Själv började jag med det efter att en snubbe delade ut flyers på mitt gym och jag tänkte "ja vafan, jag kan väl gå dit och kolla" och på den vägen är det.. Du bor väl i Stockholm(?) så det borde inte vara några större problem att hitta en nybörjargrupp.

Jag har varit på ett "riktigt" Crossfit-pass i mitt liv. Inget för nybörjare kan jag säga, det är bland det tyngsta man kan träna.

----

edit:

@Siana: Hur många pass kör du i veckan?

Sant, alla möjligheter finns att börja. Har nog bestämt mig för att börja med det vanliga gymmandet dock! Snackade med min vän och han nappade direkt, känns bra för han är på ett sätt extremt seriös med sitt tränande men ändå en bra vän. Tror det kommer funka fint!

Han var sugen på Sats (usch vad fel det lät) som tydligen har öppnat nya lokaler på Birger Jarslgatan bara några kvarter här ifrån. Verkar vara bland det dyraste ställena dock men han tror att man kan få billigare priser än vad som anges på hemsidan om man är smart med erbjudanden. De fasta priserna är 595kr/mån för att kunna träna på alla Sats i Sverige och 375kr för bundet till ett visst gym. - 20% för studenter. Lite dyrt...

Vi bestämde oss iaf för att köra ett par gånger tillsammans på hans nuvarande gym, World Class, där han har fribiljtter till mig. Nog en bra idé för att se om det fungerar.

Jag är taggad!

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja ta upp min träning igen. Men vet inte alls hur man skall träna. Hängde med brorsan när jag tränade sist men nu har han bytt gym. Vill träna 2-3 i veckan och ta typ halva kroppen ena gången, och resten andra gången.

Läs vad som sagts här ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prövade på marklyft idag, det var asskönt! Ska se till att göra dem helt korrekt, bara, så jag inte skadar ryggen.

Har t o m vågat mig på att köpa ett linne nu när jag inte ser lika taskigt tanig ut längre:

http://i.imgur.com/VVnSQ.jpg

Ska sluta camwhora mig på ett tag nu, men det är roligt med progress. pinch_1182596_0.gif

Jävlar, där ser du ju till och med bitig ut! Kul! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prövade på marklyft idag, det var asskönt! Ska se till att göra dem helt korrekt, bara, så jag inte skadar ryggen.

Har t o m vågat mig på att köpa ett linne nu när jag inte ser lika taskigt tanig ut längre:

http://i.imgur.com/VVnSQ.jpg

Ska sluta camwhora mig på ett tag nu, men det är roligt med progress. pinch_1182596_0.gif

Imponerande framgång på relativt kort tid. Grattis. yes_1207142_1.gif

Tränar du kondition?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande framgång på relativt kort tid. Grattis. yes_1207142_1.gif

Tränar du kondition?

Tack så mycket!

Jag värmer bara upp i början av gymsessionen. Kondition är aldrig fel egentligen, men jag har nog med problem med att få i mig tillräckligt med näring som det är. Skulle en del av den brännas bort på löpbandet tror jag inte mina muskler skulle växa alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Tycker man ser stor skillnad, främst på axelpartiet.

Om fem minuter åker jag iväg för första matchen med Postens fotbollslag. 2x18 på konstgräs. Vetifan hur det ska gå med mitt flås men kul ska det bli.

Torsk med 10-8.

Men igår var det dags igen. Spelar 5 på plan + målvakt och låg under med 6-1 efter första, har två jävla heffaklumpar på topp som inte bytte på hela första halvlek, är rätt o-organiserat alltihop men i halvtid tog vi snacket och sa att de fan måste byta. De startade således andra halvlek på bänken och då gav jag + mina två vänner som också lirade helt enkelt fan i att byta. Funkade helt okej, vi vände och vann med 10-7 och fick faktiskt igång riktigt bra spel. Gillar att jag verkligen tappat alla mina fotbollsskills UTOM Ronaldinhofinten som sitter där den ska. Har fan aldrig sett någon så glad som 50-åriga Per, ansvarig för fotbollslaget, efter matchen. :P

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...