Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

2 mil fy fan. Orkar fan knappt gå på toaletten här hemma. Måste fan tagit en hel dag att gå

Strax över 3 timmar. Men det beror nog på att det var grusväg den största delen och då fick min ena fot gå snett i massor vilket resulterade i att jag hade ordentligt ont i både knä och fot när jag väl kom fram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle starkt rekommendera Starting Strength. Väldigt enkelt att genomföra utan någon som helst erfarenhet och om du har någon som helst tävlinginstinkt/gillar RPGs så är det väldigt skönt att slå rekord och göra framsteg varje gång. Jag skulle säga att det är ett av de absolut bästa nybörjarprogrammen, och har fördelen att snabbt få upp folk till en duglig styrka som sedan kan användas för bodybuilding om det är det som är målet med styrketräningen. Finns dessutom en utmärkt bok till som är väldigt bra att läsa.

Instämmer helt! Stronglifts funkar också.

Vice: Varför vill du dela upp kroppen? I början kan man lyfta så lite, att om man kör för mycket isolationsövningar får man köra dem med så låg vikt. Kör du istället tunga basövningar kan du slå på mer vikt, och du kan höja med mer varje gång, vilket ger dig bättre resultat. När man börjar träna klarar kroppen av att återhämta sig från helkroppspassen efter 1-2 dagar. Många månader längre fram så klarar kroppen inte det längre, och det är då du kan börja dela upp dina träningspass så att du ger de olika musklerna tillräckligt med tid för att återhämta sig.

Also, generellt ska du undvika maskiner. Det finns några få grejer som kan funka på maskin men vanligen finns det ett bättre alternativ med de fria vikterna som involverar mer muskler i rörelse på grund av att du tvingas stabilisera vikten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, men jag trodde det var bättre. Kan man köra igenom kroppen på en och samma gång då?

Det är alltså det här man skall följa?

Monday

3x5 Squat

3x5 Press

1x5 Deadlift

Wednesday

3x5 Squat

3x5 Bench Press

3x10 Back Extension

3xFailure(15 max) Chin-ups

Friday

3x5 Squat

3x5 Press

5x3 Power Clean

Vad betyder det då? Squat???

Ah, benlyft. det är överkurs för mig och inget jag planerar att göra då jag aldrig gjort det innan.

Hantlar, bänk, och de där dra-bakom-nacken-saken-som-tränar-ryggen stuket funkar bäst för mig.

Om man tar bort benlyft. alltså med en stång på axlarna, vad kan man ersätat det med? Vanlig benpress maskin?

Skulle behöva en sida med bilder så man ser det på ett bra vis.

Men vad tro ni om hantlar för biceps, sedan kör man triceps och sedan nån rygg övning och avsluta med mage och ben? Då har man väl fått en bra bas?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, men jag trodde det var bättre. Kan man köra igenom kroppen på en och samma gång då?

Det är alltså det här man skall följa?

Monday

3x5 Squat

3x5 Press

1x5 Deadlift

Wednesday

3x5 Squat

3x5 Bench Press

3x10 Back Extension

3xFailure(15 max) Chin-ups

Friday

3x5 Squat

3x5 Press

5x3 Power Clean

Vad betyder det då? Squat???

Ah, benlyft. det är överkurs för mig och inget jag planerar att göra då jag aldrig gjort det innan.

Hantlar, bänk, och de där dra-bakom-nacken-saken-som-tränar-ryggen stuket funkar bäst för mig.

Om man tar bort benlyft. alltså med en stång på axlarna, vad kan man ersätat det med? Vanlig benpress maskin?

Skulle behöva en sida med bilder så man ser det på ett bra vis.

Men vad tro ni om hantlar för biceps, sedan kör man triceps och sedan nån rygg övning och avsluta med mage och ben? Då har man väl fått en bra bas?

Du är precis som jag var i början nu. Plockade bort alla övningar som såg jobbiga ut och ersatte dem med mindre värda övningar. Du såg ju hur det gick för mig.

Men visst, benpress, bencurl, calf raises osv ersätter squat/knäböj, men det som är fint med squat/knäböj är att den involverar så många muskler. Hela din kärna stärks.

Börjar du byta ut övningarna i Starting Strength är det inte säkert att det är en vettig rutin längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gå in och ställa sig och göra knäböj är ju livsfarligt. Man kanske lägger på för mycket och ramlar ihop! Eller bara knäcker ryggen. Jag vill INTE hamna på youtube!

Vad tror ni om detta då?

Cyckling 30 minuter

Rygg 3x12 Sittande Rodd

Rygg(?) Latsdrag 3x12

Axlar 3x12 Shoulder Press

Bröst 3x12 Bänkpress

Fram ben 3x12 Ben spark

Bakben 3x12 Leg curl

Biceps 3x12 hantel

Triceps 3x12 Push down med rep

Vader 3x12 Sittande Vadpress

Mage 3x12 Magmaskin

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gå in och ställa sig och göra knäböj är ju livsfarligt. Man kanske lägger på för mycket och ramlar ihop! Eller bara knäcker ryggen. Jag vill INTE hamna på youtube!

Man börjar med stången. Försiktigt och kontrollerat. Fråga gärna någon som verkar veta vad de kan om de kan visa hur man gör. Kolla på youtube, filma dig själv, lägg upp och posta din form check osv.

Vet inte vad jag ska säga om rutinen, är det där en dag? Hur ska de andra dagarna se ut?

Istället för latsdrag, gör chins med brett grepp.

Lägg in dips så behöver du knappt köra triceps.

Personligen tycker jag inte om sittande rodd utan kör andra roddövningar men det funkar väl.

Har hört en del säga att axel och bröst inte är jättebra att köra på samma dag.

Kan dela med mig av mitt schema även fast du väl kommer dissa det:

A

Bänkpress

Hantelrodd

Dips

Curls när jag känner för't

Decline crunch när jag känner för't

B

Marklyft

Knäböj

Axelpress

Chins med brett grepp

Alternerar mellan dem på icke efterföljande dagar.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2-3 ggr/veckan.

Inte marklyft men de andra två kan jag. =)

Utan både marklyft och knäböj kan jag faktiskt inga vettiga rutiner, kom jag på, så du får höra på annat håll. :P

Kör programmet du länka tidigare Vice fast byt ut knäböj mot benpress.

imo så är inte marklyft och knäböj nödvändigt att köra innan man kommit förbi nybörjarstadiet i träningen och börjar ha lite koll, det tog ett par år innan jag själv börade köra respektive övning. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

imo så är inte marklyft och knäböj nödvändigt att köra innan man kommit förbi nybörjarstadiet i träningen och börjar ha lite koll, det tog ett par år innan jag själv börade köra respektive övning. :)

Allt är relativt. Ingen övning är "nödvändig", bara mer eller mindre givande. Ett program tungt på basövningar ger en sån förbaskat bra progress när man kan lägga på vikt på stången varje gång, och som tidigare nämnt hjälpte knäböj och marklyft mig med ryggproblem.

Men visst, jag körde ett halvår utan att röra någon av övningarna. I efterhand önskar jag att jag inte hade gjort det, men det viktigaste med att gymma är att ha kul, annars orkar man aldrig fortsätta. Tycker man inte den typen av övningar är kul ska man inte göra dem, men det är absolut värt att i alla fall försöka testa på dem i framtiden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste verkligen äta mer, måste gå upp i vikt. Någon som har något bra tips på hur man kan äta mer fast man har dålig aptit? Så störande att jag nästan aldrig är hungrig nu för tiden, måste tvinga i mig mat. Går det gå upp med protein?

Så här är min kropp nu och vill bli större, men måste få igång ätandet för det, träningen ger inte så mycket om man äter dåligt. Väger ca 63 just nu och tycker det är för lite. Är 171cm lång.

post-9514-0-43135600-1336350083.jpg

Veckan som kommer ska jag verkligen försöka äta mer och gymma hårdare och köra slut på mig själv. Vill se mer resultat nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste verkligen äta mer, måste gå upp i vikt. Någon som har något bra tips på hur man kan äta mer fast man har dålig aptit? Så störande att jag nästan aldrig är hungrig nu för tiden, måste tvinga i mig mat. Går det gå upp med protein?

Kasta in en jävla massa kalorier i en mixer!

djmtx_1235451_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar känslan av att göra framsteg, både fysiskt och mentalt. Har minskat på träningen och märkt att kroppen börjar må mycket bättre. Är heller inte lika strikt med maten längre, vilket också visat sig hjälpa, så länge man inte äter snabbmat stup i kvarten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...