Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Plus cancerframkallande. Oh noes. :confused:

Råder det väldigt delade meningar om.

"De articifiella sötningsmedlen aspartam och acesulfam är inte farliga eller cancerframkallande. Jag tror att orsaken till att dessa rykten har uppkommit är att aspartam bildar metanol, träsprit vid nedbrytningen i kroppen. Träsprit är förstås inte nyttigt, men det är faktiskt ett ämne som förekommer naturligt i många livsmedel. Den mängd träsprit som aspartamet i en burk light-läsk kan ge upphov till är faktiskt bara en tredjedel så stor som mängden träsprit i ett glas färskpressad apelsinjos. Inte heller verkar de kunna påverka frisättningen av insulin, men sista ordet är inte sagt i den debatten. Min slutsats är dock att det inte är farligt att äta dessa konstgjorda sötningsmedel."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kommer frågan. Vad är inte cancerframkallande idag? :confused:

Precis. :)

Råder det väldigt delade meningar om.

"De articifiella sötningsmedlen aspartam och acesulfam är inte farliga eller cancerframkallande. Jag tror att orsaken till att dessa rykten har uppkommit är att aspartam bildar metanol, träsprit vid nedbrytningen i kroppen. Träsprit är förstås inte nyttigt, men det är faktiskt ett ämne som förekommer naturligt i många livsmedel. Den mängd träsprit som aspartamet i en burk light-läsk kan ge upphov till är faktiskt bara en tredjedel så stor som mängden träsprit i ett glas färskpressad apelsinjos. Inte heller verkar de kunna påverka frisättningen av insulin, men sista ordet är inte sagt i den debatten. Min slutsats är dock att det inte är farligt att äta dessa konstgjorda sötningsmedel."

Jo, jag vet att det inte är så farligt. Men får jag välja så väljer jag definitivt vanlig Cola istället för Cola light.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den ena innehåller aspartam, den andra sukralos. Och Zero har dom försökt få att smaka mer exakt som den vanliga Coca Colan, medans Light bara är ett "sockerfritt alternativ."

Det står så på wikipedia iallafall. :confused:

Man ska inte ta Wiki som fakta

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den ena innehåller aspartam, den andra sukralos. Och Zero har dom försökt få att smaka mer exakt som den vanliga Coca Colan, medans Light bara är ett "sockerfritt alternativ."

Det står så på wikipedia iallafall. :)

Samt att Coca Cola Light har en fått en "tjej-stämpel". Det kanske inte är så här.. men i USA skulle jag gissa. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte ta Wiki som fakta

Högstadieläraresnack i stil med "och"-regeln. Varför kan man inte ta seriösa Wikipedia-artiklar med källhänvisning som fakta?

---

Så Light-colan har haft blandningar av olika olika sötningsmedel genom tiderna, både aspartam och sukralos. Zero använder aspartam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Högstadieläraresnack i stil med "och"-regeln. Varför kan man inte ta seriösa Wikipedia-artiklar med källhänvisning som fakta?

För att det som står där kan vara fel. Källan (om det finns någon) som wiki har länkat till kan vara oseriös även om någon har ägnat 10 timmar för att själva artikeln ska se seriös ut. Visst, har Science eller Nature eller nationalencyklopedin (eller dylika) angetts som källa är det good stuff men annars kan man knappast ta wiki för hundraprocentig fakta.

Iofs så har man råd att ha fel på ett internetforum så här kan man ju använda wiki som källa, men har du inte kollat källhänvisningen noga ska du inte kunna använda artiklarna till en högstadielärare och definitivt inte på gymnasium eller universitet.

Du vet såklart allt detta och jag skriver det bara för att verka smart :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...