Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Jag anser att kalla någon för "horhelvete" och "slampa" och sedan sätta en LOL-smiley bredvid inte är samma sak som kalla någon för damp eller CP på allvar. Dessutom att mitt jultidningsinlägg var en stor aning ironisk gör inte saken sämre.

Men det där kan misstolkas, om läser de efter varandra, de håller jag med om. Förlåt då. (w00t)

Eller äsch. Det var ganska dumt gjort. Sorry. Och det behövs inga fler kommentarer.

Det där var ju inte det första dumma som har kommit från dig.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Irriterar mig på alla som skriker "Hallå" inne på dreamhack, vad ska det vara bra för? det är nått man gjorde för 5år sen, inte nu ffs.

Gillar inte vissa polare som kommer hem till mig och vill att vi ska va, och jag säger att jag inte har tid, men endå ska dom stå där och tjata i en timme och sen så har man inget val för man vill bli av med tjatandet (w00t)

Hatar tjejkompisar i skolan, som tror man är ihop för att man sitter jämter varandra och snackar etc.

Och det sista, jag verkligen hatar endel polare som spelar cs, dom suger, alla vet det, varje gång dom har dåliga stats rejoinar dom servern. och så tar dom prtscn och skicka runt på msn när dom har tagit HS på 2st samtidigt och har stats 12-11 eller nått... USCH FÖR CS!

Liksom, varför spelar folk fortfarande det? det är gammal, har ingen vettig handling alla bara spelar det för "grupptrycket". speciellt när de skryter om att dom är "über-haXXor pwner".

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

BUMP ^.^ Jag kände att jag behöver ta ut mitt hat emot Bilddagboken någonstans så jag tänkte att den här tråden var väl okej. Jag har saknat den ändå.

Nu ska jag göra något jag velat göra under en lång tid. Jag ska skriva ner mina tankar angående Bilddagboken. Detta jävla helvetes satyg som inte förgyller dagen för någon. Nu när man har vant sig vid bilddagboken (vem fan har?) så kanske ni undrar vad det är som är så dåligt med den. Jag kan ta och berätta att jag använder Firefox och det blir ett helvete.

Redan vid inloggningssidan (fast detta är ett problem som finns på alla webbläsare). Utav vilken jävla anledning måste man klicka på rutan "Logga in" för att få skriva in sina inloggningsuppgifter? Vad fan tänkte de med? Visserligen är det ett av de mindre problemen, men ändå är det lika störande. Det är som om man skulle vara tvungen att säga "jag skulle vilja betala för mina varor" innan man lägger upp dem på rullbandet. För att FÅ logga in så måste man alltså bekräfta att man VILL logga in. Snart kommer jag till saker som man kan göra som inloggad, men innan det så ska jag prata lite om den fula designen och hur allting är åt helvete.

Jag ska börja med en sak som jag stör mig på (och som jag vet att de flesta störde sig på när designen nedgraderades), nämligen borttagningen utav ramarna. Förr fanns det ett antal ramar beroende på vad man ville kolla på. En för menyn, en för kalendern och en som var som ett huvudfönster som visade det mesta: bilder, vännerlistan, sökresultat med mera. Detta var bra för då behövde inte hela sidan bli påverkad ifall man ville backa i en ruta. Jag kan tillägga att jag faktiskt går in på den engelska bilddagbokens hemsida (thephotodiary.org) för att bli påmind om hur den såg ut. Allting var samlat uppe till vänster, förutom snabbsökfältet som är en ensam fitta till höger men det spelar ingen roll för det finns ändå en sök-knapp i menyn till vänster. Lätt och smidigt. Såhär är allting upplagt:

Övre raden: logotyp som leder till hemsidan, en tärning som visar en slumpad bilddagbok, länk till globala album, en länk till dagens bilder och en länk till tävling.

Mellanmenyn: användarnamn och lösenord för att logga in, långt till höger finns sökrutan.

Nedre menyn: (jag är inte inloggad för det är ju engelska) skapa ny, gästbok (för den jag är inne på), presentation (för den jag är inne på), sök-knappen för att söka och en hjälp-knapp.

Så svårt var det. Nu ska vi titta på hur det ser ut som utloggad på en slumpvald bilddagbok på svenska (jag var tydligen inloggad så jag var tvungen att logga ut och hamna på hemsidan igen, varför?!).

Övre raden: logotyp till hemsidan som leder dit, lång till höger finns temaväljare (finns ju många att välja på).

Ett snäpp neråt: logga in-rutan som man måste klicka på för att logga in, ungefär i mitten börjar nästa meny som består utav: slumpa bild, dagens bilder, tävlingar, album, forum och snabbsök för hitta användare.

Det är inte så jättestor skillnad, men ändå. Den gamla designen är mer användarvänlig medan den nya är mer utspridd. Inloggad på den gamla designen antar jag att det är likadant upplagt fast med andra menyer. Nu så loggade jag in på min bilddagbok och vad som har ändrats är att "logga in" har bytts ut emot en länk och fem ikoner: Min dagbok, gästbok, privata meddelanden, nya kommentarer, uppdaterade forumtrådar och på sidan om det finns det en uppdatera-knapp för att uppdatera menyn vilket jag inte riktigt räknar till ikon då den fyller en problematisk funktion. Ett snäpp till höger finns Vänner och sedan en pil som pekar upp som ska vara en genväg till att ladda upp bilder. Sedan är det ett litet hål och den andra menyn är likadan.

Okej. Jag klickar på Min dagbok och jag kommer till min personliga sida, jättepersonlig är den. Det finns en knapp för att ladda upp bilder, en nyhet om en tävling, lite Google-annonser och min dagbok. Jag kan alltså välja att skriva i min dagbok där. Det vill jag inte för den suger kuk. Även om det är den mest normala skriftrutan på hela bilddagboken så gillar jag den inte. Inställningarna brukar det inte vara några problem med, förutom att de är fula som as. Nu kommer vi dock till ett riktigt jävla as som verkligen gillar att jävlas med en.

Nämligen Profilen. Att ändra bakgrundsfärg är itne svårt och även för det mesta problemfritt. Just nu har jag en vit bakgrund så jag ändrar till en grön och sedan tillbaka. Problemfritt. Men nu till sjävla skrivandet utav presentationen. Jag börjar med att testa radbyte. Och såhär fungerar det:

Tryck Enter en gång för att hoppa två rader.

Tryck på Backspace för att radera två rader om dubbelrad är skapad.

Håll inne Shift och tryck Enter för att skapa en ny rad.

Tryck Backspace för att hoppa tillbaka längst upp/hoppa in till mitten/tappa bort markören/bli förbannad.

Först och främst: Vem fan kom på den geniala idéen med att ett enda Entertryck ska skapa TVÅ radhopp? Ska det vara så jävla svårt för någon att låta användarna trycka på Enter två gånger i rad? Vad fyller det för funktion, mer än att göra ett helvete av presentationen?

Nu till det andra: skriva.

Jag testar att skriva lite först, "awdawd" får det bli, och tryck enter två gånger och skriver återigen "dwaw". Slutligen ser min presentation ut såhär:

awdawd



dwad


dwaw



dwa

Tror jag. Jag är inte riktigt säker på hur långt avstånd ett Entertryck är. Jag raderar iallafall några radbrytningar emellan textraderna och det fungerar prima. Så jag testar med att lägga till två enkla rader (det vill säga fyra) och raderar dessa. Och vad fan resultatet blev vet jag, men jag är inte säker på vad som hände. Det första händer är att den andra och tredje raden förflyttas närmare, sedan så hoppar markökren upp till under första så jag flyttar ner den igen och raderar igen och då försvinner den totalt. Fan ta det här, jag fortsätter in på att ladda upp bilder vilket jag hatar så innerligt. Nu finns det tre olika funktioner varav två jag har testat:

Att ladda upp en bild i taget.

Att ladda upp flera bilder.

Att MMSa in bilder.

Flera bilder fungerar perfekt förutom en grej. När man bläddrar efter filerna så kan man inte titta på dem i miniatyrer eller förhandsgranska! Så antingen så måste man ha en öppen ruta där man tittar på dem i miniatyr eller så bör man ha ett bra minne om vad bilderna heter, vilket är ett rent helvete om man laddar upp direkt ifrån en digitalkamera! Det jobbiga med den här funktionen är att den går via Java så den tar onödigt med lång tid att ladda. Och man kan inte ladda upp på olika dagar samtidigt! Och bläddringen emellan bilderna i listan är åt helvete då man inte kan ändra vilken ordning de ska ligga i. Så det är bäst att man väljer bilderna i rätt ordning, för annars är man stekt.

Man kan tro att ladda upp en bild inte kan vara så svårt, men då får man tänka om igen. Först väljer man en bild, check! Sedan datum, check! Sedan rubrik om man vill ha, check! För jag antar att man inte vill ha en rubrik på längre en 25 tecken, eller? Skriva en bildtext! Hurra! Hurra! Det som gör det intressant med bilddagboken: texten. Synd att det är ett sådant jävla helvete med att skriva. Samma sak gäller här angående Enter. Ett tryck ger två rader och man måste använda Shift för att göra en enkel rad. Till skillnad ifrån Profil-sidan så står det inte med här, men det gör ingenting för man upptäcker ju det ändå. Vad som finns att göra här med texten är följande: fet stil, kursiv, understruken, överstruken, textfärg, ett suddigum som tydligen ska rensa all formatering utav texten, en borste som rensar den kletiga koden, teckensnitt och teckenstorlek. Det är allt. Det finns ingen genväg för att få följande funktioner: högerjusterad text, centrerad text, vänsterjusterad text, marginaljusterad text, punlista, numrerad lista eller bakgrunsfärg till texten.

Vad fan tänkte de med? Varför i hela fridens namn skulle man inte vilja ha dessa funktioner med en gång för? Och vad får dem att tro att man skulle vilja gå hela vägen till att ändra bildtexten (vilket är en onödig väg i jämförelse med gamla designen) för att ändra bildtexten? Minns ni hur det var på den gamla designen? Man klickade på Ändra och så kom en minimal ruta som var störig på grund utav storleken som man kunde ändra bildtexten i. Nu istället klickar man på Ändra och måste ÅTER igen trycka på en ny knapp som heter Ändra text. Varför? Ska det vara så jävla svårt att låta oss få komma åt texten redan i första början? Detta är ju trots allt den enda Ändra-funktionen som kräver att man trycker på en till knapp för att komma åt den, och ändå är den inte värd det. Samma visa som vanligt. Men vad jag inte har berättat om bildtexterna är att om man inte lär sig använda dubbelraderna och enkelraderna ordentligt så kommer du ha en gröt till bildtext.

En funktion som har ersatts utav en onödig funktion är Slumpa bilddagbok som nu är Slumpa bild. Det var väl en god idé bara det att DEN TAR MED ALLA JÄVLA UTDATERADE BILDER! Jag är inte så jävla intresserad av vad som hände 2007 eller framförallt inte villig att se på bilder därifrån. Vill jag veta något om någon på bilddagboken vill jag titta på presentationen först och sedan titta på AKTUELLA bilder. Jag tryckte på Slumpa bild en gång och hamnar på Ooshna, 14 april. Bildtexten lyder "Det lillla sötmonstret Lotta satt på Lala bredvid -_-"... Okej... Jag känner inte människorna men det spelar ingen roll, vad jag vill veta VAD i helvete detta är för bildserie? Var det någon manifestation eller en fest? Jag trycker på 14 april och ser att det är en bildserie ifrån ett läger av något slag. Som tydligen var hela helgen. Det är som att hoppa in i mitten i en film utan att veta vad den handlar om, och personligen kan jag inte göra det. Hon är född 1988 och bor i Skåne, men jag var själv tvungen att ta mig in på hennes profil för att se det.

Nu tänkte jag ta mig en närmare titt på ett ställe som jag hatar men som det självälskande, intelligentlösa och socialt inkompetenta folket finns. Flera gånger har jag och Oskar (okka på bilddagboken) både spammat och 'ägt' folk som tror sig vara utav den mest intelligenta och argumentfyllda sorten, och detta är faktiskt första gången som jag går in på forumet för att inte spamma. Vad jag ska tala om här är inte hur fult det är eller användarna, utan den jävla textrutan som man skriver i. Jag började aldrig att surfa på forumet innan, vad jag vill kalla för, the uprising när designen byttes. Jag och Oskar spammade och skapade nya trådar hela tiden. Men jag har inget att jämföra med här.

Den fungerar precis som alla andra skriftrutor, fast med minimalt med funktioner. här kan man endast använda suddigummet och skriva med fet stil, kursiv och understruken text. Precis som alla andra forum så kan man ju citera folk, och det här är nog den bästa citatfunktionen någonsin på ett forum. Man ser ett inlägg som man vill citera och man trycker på "citera" och då händer detta i rutan:

Citat från trs:

--------------------------------------

http://www.narutomania.com/gallery/data/50...by_KariNeko.jpg dör

--------------------------------------

Detta är taget ifrån en spamtråd som handlar om att en mangakaraktär i en serie dör. Jag kan tillägga att jag har inte gjort något med citatet och det finns ingenting att missa. Det ser faktiskt ut sådär. Jag gjorde ett spaminlägg och skrev "hej jag tänkte spamma lite för jag måste testa en grej" för att se om det finns några flera funktioner när man ändrar sitt inlägg, men nej, det finns det inte.

Åter igen till det där med att de har tagit bort ramarna. Det är ett helvete hur allting ska vara uppdaterat hela tiden. Exempel: om man surfar in på hemsidan så ser man en stor rubrik där det står NYA BILDER IDAG och sex nya bilder. Om man nu råkar trycka på något kan man inte backa för att titta om på dessa bilder, och det är ett helvete om man hittar en bild som man tycker verkar vara intressant. Om du backar så är där istället sex NYA BILDER IDAG. Du kommer aldrig mera få se den bilden igen och du kommer aldrig få veta vem det var som laddade upp den bilden. Självklart så blir ju allting uppknullat utav att ramarna är borta. För varje sida måste ju ha en egen adress. Förutom bilderna. Det betyder att man inte kan backa normalt om man vill gå tillbaka någonstans. Om man är på en bild och sedan bestämmer sig för att gå till en ny sida, till exempel sin vännerlista, så gäller det att komma ihåg vilket datum bilden ligger på om man har tänkt att gå tillbaka till den. För om du backar kommer du tillbaka till PRESENTATIONEN! Utav vilken anledning kan man endast fråga kodar-folket om. En till grej är att för varje gång du besöker en ny sida så nollställs kalendern. Det vill säga måste du bläddra ännu en gång om du behöver hålla koll på vilket datum du ska ladda upp din bild på.

Sökfunktionen är rolig, för det går inte att trycka enter. Och detta är allt jag kan komma på att skriva om. Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och ni är, hur gammla? -_-
ni är, hur gammla? ^_^
hur gammla? ;)
:ermm:
gammla? :ermm:

:cry:

Bra skrivet maimstream, de flesta sakerna där har jag också stört mig på. Du glömde dock den dummaste av dem alla: Profilbilden är 50x50 pixlar. Alltid! Det vore ju ganska trevligt om man kunde klicka på den för att få den större...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-_-

Bra skrivet maimstream, de flesta sakerna där har jag också stört mig på. Du glömde dock den dummaste av dem alla: Profilbilden är 50x50 pixlar. Alltid! Det vore ju ganska trevligt om man kunde klicka på den för att få den större...

Tack för att du tog dig tid att läsa. Hehe, jag, det är ett sjut störande fel med bilddagboken. Det är inte bara svårt att göra/hitta en profilbild att ha, utan man ser ju inte vad det är på den!

edit. Vad jag också kom på nu är att jag glömde beskriva hur svårt det ska vara att svara på gästboksinlägg och bildkommentarer.

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick uppleva en sak jag hatar idag. Nämnligen att äta borta hos vänner, och gladeligen tacka ja tills man kommer ned till bordet och ser att det är något man inte alls gillar. Själv så tvingar jag i mig ändå eftersom att jag inte har hjärta att säga att jag inte gillar maten, men fasen vad det tar emot ibland. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...