Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fan vad jobbigt det är med personer som har noll perspektiv; "Vaddå? Svininfluensan har bara dödat några, det är mediahype alltihop, din lättlurade jävel!". Tror folk på allvar att epedemier som spanska sjukan drabbar miljoner människor över en natt? Det enda bra med potentiella epedemier är att det visar hur stor andel av befolkningen som är ignoranta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad jobbigt det är med personer som har noll perspektiv; "Vaddå? Svininfluensan har bara dödat några, det är mediahype alltihop, din lättlurade jävel!". Tror folk på allvar att epedemier som spanska sjukan drabbar miljoner människor över en natt? Det enda bra med potentiella epedemier är att det visar hur stor andel av befolkningen som är ignoranta.

Det är verkligen att ta i och säga att det är en epidemi, det är en mutation och dom varnar mest för dom inte har ett botemedel än. Svininfluensan är inte mycket farligare än den vanliga, men skulle man drabbas är den svårare att bli av med. Är så löjligt när dom stänger ner hela företag eller skolor för att en person tros vara smittad. Vinterkräksjukan kommer varje år och inga skolor eller företag stänger sina dörrar, ändå blir otroligt mycket fler personer sjuka pga. detta.

Folk verkar fått skräckbilden att, får jag svininfluensan så är jag död. Dom flesta som dött har haft andra fel, dåligt immunförsvar eller helt enkelt gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad jobbigt det är med personer som har noll perspektiv; "Vaddå? Svininfluensan har bara dödat några, det är mediahype alltihop, din lättlurade jävel!". Tror folk på allvar att epedemier som spanska sjukan drabbar miljoner människor över en natt? Det enda bra med potentiella epedemier är att det visar hur stor andel av befolkningen som är ignoranta.

Du kan inte jämföra spanska sjukan med svininfluensan då spanska sjukan redan från början (läs: i det stadiet svininfluensan är nu), innan den spridits mellan miljontals människor, var drastiskt mycket farligare och dödligare än vad svininfluensan är i dagsläget...

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är verkligen att ta i och säga att det är en epidemi, det är en mutation och dom varnar mest för dom inte har ett botemedel än. Svininfluensan är inte mycket farligare än den vanliga, men skulle man drabbas är den svårare att bli av med. Är så löjligt när dom stänger ner hela företag eller skolor för att en person tros vara smittad. Vinterkräksjukan kommer varje år och inga skolor eller företag stänger sina dörrar, ändå blir otroligt mycket fler personer sjuka pga. detta.

Folk verkar fått skräckbilden att, får jag svininfluensan så är jag död. Dom flesta som dött har haft andra fel, dåligt immunförsvar eller helt enkelt gamla.

Du kan inte jämföra spanska sjukan med svininfluensan då spanska sjukan redan från början (läs: i det stadiet svininfluensan är nu), innan den spridits mellan miljontals människor, var drastiskt mycket farligare och dödligare än vad svininfluensan är i dagsläget...

Ja, men oförsiktighet och att ignorera problemet är inte lösningen. Vad jag menar är att det inte är värt att chansa. :ermm:

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men oförsiktighet och att ignorera problemet är inte lösningen. Vad jag menar är att det inte är värt att chansa. :lol:

Det har du helt rätt i och iaf jag skulle ta hänsyn till de försiktighetsåtgärder man kan tillgå om influensan skulle komma inpå knuten. jag gillar bara inte när vissa människor tror - efter att ha läst aftonbladet etc - att influensan är lika med döden... :ermm:

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump

Hoppas många läser det här.

Har redan sagts tusen gånger men det tåls att upprepas (med tanke på att diverse undersökningar visar att 70% av befolkningen på riktigt har tänkt att gå och få en spruta med otestade saker)

Jag har bara en sak att säga om det här:

ta INTE vaccinet

Ni vet själva varför :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag tillhör en av riskgrupperna (neuromuskulära sjukdomar) så rådde min läkare mig att inte gå till skolan innan jag blivit vaccinerad. Men tro inte att jag inte jobbar på endå, får hemuppgifter hela tiden (typiskt skolan eh?)

Du, grabben med det onödigt jobbiga namnet Hvl10nh, kan man få lite argument då? För mig spelar det ingen roll vad du säger eftersom jag tänker vaccinera mig, men varsågod och argumentera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag tillhör en av riskgrupperna (neuromuskulära sjukdomar) så rådde min läkare mig att inte gå till skolan innan jag blivit vaccinerad. Men tro inte att jag inte jobbar på endå, får hemuppgifter hela tiden (typiskt skolan eh?)

Du, grabben med det onödigt jobbiga namnet Hvl10nh, kan man få lite argument då? För mig spelar det ingen roll vad du säger eftersom jag tänker vaccinera mig, men varsågod och argumentera!

Jag vet inte vad vaccinet gör för nytta. Funkar det ens??

Vaccin är ju samma sak som att bli smittad, i vaccinet innehåller ju en liten mängd av det aktuella viruset så att kroppens immunförsvar kan "träna". Men eftersom viruset inte är farligt, så kan man lika gärna låta sig smittas, så får immunförsvaret träna på det riktiga viruset med en gång.

Bli sjuk en gång, så är man sedan skyddad, det är ju inge farligt virus.

Har jag fel? kanske har ingen utbildning, jag använder bara sunt förnuft

Känns som Svenskar försöker vaccinera sig mot allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad vaccinet gör för nytta. Funkar det ens??

Vaccin är ju samma sak som att bli smittad, i vaccinet innehåller ju en liten mängd av det aktuella viruset så att kroppens immunförsvar kan "träna". Men eftersom viruset inte är farligt, så kan man lika gärna låta sig smittas, så får immunförsvaret träna på det riktiga viruset med en gång.

Bli sjuk en gång, så är man sedan skyddad, det är ju inge farligt virus.

Har jag fel? kanske har ingen utbildning, jag använder bara sunt förnuft

Känns som Svenskar försöker vaccinera sig mot allt.

Eftersom man KAN dö av viruset, även om det inte är så stor chans så känns det bara dumt att tacka nej till ett vaccin. Men du är säkert påläst, du har ju kollat Wikipedia. Och flashback.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom man KAN dö av viruset, även om det inte är så stor chans så känns det bara dumt att tacka nej till ett vaccin. Men du är säkert påläst, du har ju kollat Wikipedia. Och flashback.

RISK*

De som dör av svininfluensan är väl de som skulle dö av en vanlig influensa också... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så jag repeterar: ta inte vaccinet

Sprid budskapet till alla ni känner.

Undantag: Om ni allmänt har dåligt immunförsvar kan det kanske vara ensak,

Men alla som är fullt friska tycker jag ska avstå

Var ett jävla tjat från dig!

--

Jag kommer få vaccinera mig gratis i skolan men vad kan man få för bi effekter? För jag kommer inte ta vaccinet först jag vet bi effekterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så jag repeterar: ta inte vaccinet

Sprid budskapet till alla ni känner.

Undantag: Om ni allmänt har dåligt immunförsvar kan det kanske vara ensak,

Men alla som är fullt friska tycker jag ska avstå

Så man ska lita mer på dig än på Socialstyrelsen eller WHO?

Man kan inte få vaccin innan det har godkänts och om det väl gör det så har jag iaf förtroende i deras beslut.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var ett jävla tjat från dig!

--

Jag kommer få vaccinera mig gratis i skolan men vad kan man få för bi effekter? För jag kommer inte ta vaccinet först jag vet bi effekterna.

Eftersom ett vaccin är en light version av viruset så kommer det att bli bi effekter. Exakt vilka är svårt att svara på nu, det kommer vi att se någon månad efter de första har vaccinerat sig.

Ett rykte går att man kan bli blind osv. men det är inte säkert.

Alla måste själv ta ställning, och inte följa massmedias uppmaningar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom ett vaccin är en light version av viruset så kommer det att bli bi effekter. Exakt vilka är svårt att svara på nu, det kommer vi att se någon månad efter de första har vaccinerat sig.

Ett rykte går att man kan bli blind osv. men det är inte säkert.

Alla måste själv ta ställning, och inte följa massmedias uppmaningar

Vilka källor litar du på, förutom "sunt förnuft"?

Om du tror att vaccinering automatiskt innebär bieffekter har du ju ganska klart bevisat att ditt förnuft inte överensstämmer med verkligheten. Ifall du är född och uppvuxen i Sverige har du, såvida dina föräldrar inte är sektmedlemmar eller motsvarande, redan tagit ett antal vaccin mot bland annat stelkramp och polio.

Självklart ska man inte lita blint på vad någon trycker i en tidning, men faktum är att vaccinet mot denna uppenbarligen extra farliga influensa testas just nu och verkar hittills inte visat allvarliga biverkningar: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-funk...ndemin-1.941421

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka källor litar du på, förutom "sunt förnuft"?

Om du tror att vaccinering automatiskt innebär bieffekter har du ju ganska klart bevisat att ditt förnuft inte överensstämmer med verkligheten. Ifall du är född och uppvuxen i Sverige har du, såvida dina föräldrar inte är sektmedlemmar eller motsvarande, redan tagit ett antal vaccin mot bland annat stelkramp och polio.

Självklart ska man inte lita blint på vad någon trycker i en tidning, men faktum är att vaccinet mot denna uppenbarligen extra farliga influensa testas just nu och verkar hittills inte visat allvarliga biverkningar: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-funk...ndemin-1.941421

Tack för länken, jag missade nog den artikeln

Men vart står det att den nyainfluensan är extra farlig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken, jag missade nog den artikeln

Men vart står det att den nyainfluensan är extra farlig?

Du litar ju inte på massmedia (så var ska man annars få sin information?) men det har varit varningar från influensan från högt respekterade hälsoorganisationer sen lång tid tillbaka. WHO säger att det är en influensan är en pandemi och att den angriper unga, starka människor som annars inte är en vanlig målgrupp för dödsfall: http://www.who.int/csr/disease/swineflu/no...8/en/index.html Det gör den extra farlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...