Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Anledningen till att fågelinfluensan inte bröt ut var pga extremt snabba och drastiska åtgärder av myndigheterna. Hela kvarter sattes i karantän och isolerades. Folk kunde varken gå ut eller in och var istället tvugna att antingen dö/begå självmord eller ride it out.

Jag vill inte förespråka panik men ni som tror att pandemier är larv har fel, detta kan (och då menar jag kan) vara ett allvarligt hot.

Jag menar inte att allt det här är larv, men media gör det mycket värre än vad det egentligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den tidigare fågelinfluensan hade ju dock avsevärt mycket högre dödssiffra i % per fall jämfört med vad dagens svinflunsa har. Av de fågelinfluensafall som hittills har rapporterats och granskats har ca 60% av de smittade avlidit, versus 10 % hos svininfluensa. Dock är det väl rätt självklart att det finns en möjlighet att flunsan blir värre ju mer tid den ges och om den anpassar sig mer till att sprida från människa till människa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den tidigare fågelinfluensan hade ju dock avsevärt mycket högre dödssiffra i % per fall jämfört med vad dagens svinflunsa har. Av de fågelinfluensafall som hittills har rapporterats och granskats har ca 60% av de smittade avlidit, versus 10 % hos svininfluensa. Dock är det väl rätt självklart att det finns en möjlighet att flunsan blir värre ju mer tid den ges och om den anpassar sig mer till att sprida från människa till människa.

Dessutom så började svenska myndigheter bunkra upp med influensamediciner efter H1N1-larmet. Det ska tydligen räcka till en fjärdedel av befolkningen.. frågan är ju vilka denna fjärdedel kommer vara om det verkligen utvecklar sig till en pandemi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom så började svenska myndigheter bunkra upp med influensamediciner efter H1N1-larmet. Det ska tydligen räcka till en fjärdedel av befolkningen.. frågan är ju vilka denna fjärdedel kommer vara om det verkligen utvecklar sig till en pandemi.

Tror stenhårt på invandrare, låginkomsttagare och kvinnor. Hah, nej, men jag har ingen aning om hur det kommer att fördelas, jag leker bara småmissnöjd medborgare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...