Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)
Så alltså.... Svininfluensan är inte farligare än en vanlig influensa?

Hittils (enligt Wolfram Alpha) har 100 934 blivit smittade varav 522 har dött. Vidare enligt Center for decease control (CDC) så "Each flu season is unique, but it is estimated that, on average, approximately 5% to 20% of U.S. residents get the flu, and more than 200,000 persons are hospitalized for flu-related complications each year. About 36,000 Americans die on average per year from the complications of flu."

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Så alltså.... Svininfluensan är inte farligare än en vanlig influensa?

Nja, att få svininfluensan är inte farligare än att få den icke-djur-förknippade influensan. Men vad jag vet sprider sig the new flu mer effektivt mellan människor, och riskerar att slå ut större delar av samhället än den vanliga influensan.

Ska ni vaccinera er, förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, att få svininfluensan är inte farligare än att få den icke-djur-förknippade influensan. Men vad jag vet sprider sig the new flu mer effektivt mellan människor, och riskerar att slå ut större delar av samhället än den vanliga influensan.

Ska ni vaccinera er, förresten?

Ja, kruxet är ju att en viss procentandel är ju immun mot den vanliga influensans mutationer medans vi inte har något som helst försvar mot svininfluensan. Dock så läste jag om en tysk by (hittar inte länken) där alla borde blivit smittade men 10% klarade sig. Så vem vet..

Är det aktuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kruxet är ju att en viss procentandel är ju immun mot den vanliga influensans mutationer medans vi inte har något som helst försvar mot svininfluensan. Dock så läste jag om en tysk by (hittar inte länken) där alla borde blivit smittade men 10% klarade sig. Så vem vet..

Är det aktuellt?

Vaccination? Inte just idag, men är det inte tänkt att hela (en stor del) av Sveriges befolkning ska vaccineras till hösten?

Motargumenten är iallafall att om man överanvänder vaccin riskerar man att utveckla resistenta bakterier, istället för att lita på sitt immunförsvar och 'rida ut' influensan, om man skulle få den. Risken att dö är ju faktiskt väldigt, väldigt liten. Gör man det får man ju även gratis immunitet, rite? Jag är ingen expert, men det låter faktiskt rätt vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Vaccination? Inte just idag, men är det inte tänkt att hela (en stor del) av Sveriges befolkning ska vaccineras till hösten?

Motargumenten är iallafall att om man överanvänder vaccin riskerar man att utveckla resistenta bakterier, istället för att lita på sitt immunförsvar och 'rida ut' influensan, om man skulle få den. Risken att dö är ju faktiskt väldigt, väldigt liten. Gör man det får man ju även gratis immunitet, rite? Jag är ingen expert, men det låter faktiskt rätt vettigt.

Jag är på motsidan. Min inställning till bakterier och sjukdomar är att jag tror kroppen blir härdad om den blir utsatt för mycket smuts. Personer som lever ett liv i en klinisk miljö blir bevisligen lättare sjukare vid kontakt med sjukdomsgrejismojs.

Det finns två problem med massvaccination:

1) Om viruset inte har någonstans att gå kommer det att mutera istället för att processeras av våra kroppar och dö ut

2) Vaccinationerna räcker inte på långa vägar till hela befolkningen så 2a) någon måste bestämma vem som ska få och inte få vaccinet och 2b) de som inte blir vaccinerade kommer med all säkerhet bli sjuka eftersom viruset måste ta vägen nånstans.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I'll say!

*Hay-ooo!*

Ta inte illa upp, men... den var så väl serverad.

Haha :doh:

-------

Fan inte tänkt på det innan, men nu blir jag lite nervös med tanken på riskerna. Först med att flyga sen Eurofurence, det kommer liksom folk från hela europa, en hel del från england :/ Ajja, vi får se :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, vad allt inte går rätt för dig just nu.. :whistling:

Beklagar, håller tummarna för att de tillfrisknar snabbt.

Tell me about it. En av dem är strax på bättringsvägen, han har inte haft det så tufft mer än att han fick ligga inne i ett par dagar. Den andra vet jag inte hur det ligger till för som så, men det har inte blivit allvarligt än så länge. Tror det ordnar sig..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...