Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

Jag ställer mig inte emot varken vaccin, försäkringar, eller bilbälten, jag tycker alla tre är bra grejer - så länge det är upp till var och en att bestämma om man själv vill lägga pengar på nämnda ting. Men i fallet H1N1-vaccin, har regeringen köpt upp vaccin för stora delar av stadskassan, och gett notan till skattebetalarna. Bilbälten är för den delen inte världens bästa jämförelse - ifall man krockar utan bälte är risken att man dör eller drabbas av allvarliga skador betydligt större, än om man har bilbälte. Det finns en bra anledning till att bilbältestvång är lagstadgat, vilket inte är fallet vid massvaccination.

Det är okej att vara bitter när ens regering - jag vet inte om det var denna eller förra som gjorde upphandlingen - ger efter för den uppiskade fruktan hos folket, och utan att tveka delar ut den till män, kvinnor, barn - ja, vem som än vill ha den - när biverkningarna inte ens är propert utredda. Jag läste nyss att Glaxo Smith Kline (ett stort läkemedelsföretag som tjänar multum på att sälja vaccin) stoppar ett parti av deras vaccin, för att fem gånger så många som de föutspått drabbats av andningssvårigheter, förhöjd hjärtrytm, och hudutslag.

Det känns mer som ett väldigt oansvarigt experiment, än något annat. Och jag är minst lika bitter på massmedias roll i allt detta än regeringen - de säljer lösnummer genom att vigla upp massfruktan hos befolkningen, och matar en med information om hur folk dör, hur den likt ett lämmeltåg på rabies skölja över befolkningen och smitta alla som kommer i dess 'zone of death'. Och dagen därpå står det på samma löpsedel om folk som går baklänges, av vaccinet mot vaccinet mot samma influensa.

Slutligen log jag åt att chefen för WHO, Margaret Chan, inte har vaccinerat sig, trots att det var hon själv som utlyste denna världsomspännande pandemi av högsta nivå. edit: Jo, hon är visst vaccinerad - hon gjorde det för en vecka sedan, dagen efter det kom fram att hon inte var vaccinerad.

Så du menar att vaccinering har skadat mer än vad den har hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Så du menar att vaccinering har skadat mer än vad den har hjälp?

Ja du, jag vet inte - det känns som att det krävs spaltmeter med statistik, grafer, och mängder med uträkningar för att kunna göra den värderingen. Om det ens går att göra - folk har ju trots allt dött. Så jag har inget enkelt ja/nej-svar på din fråga. Anyhoo, min åsikt i frågan är rätt klarlagd vid det här laget!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...