Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tror jag hörde en tredjedel på nyheterna, men jag har inga källor på det.

Av alla svenskar?! Kan omöjligt vara så mycket eftersom efterfrågan fortfarande överstiger tillgången på vaccin. Knappt en miljon i slutet på oktober hittade jag lite snabbt på google, så det lär väl vara något högre nu då.

Sprang förresten på en vaccinbuss igår som vaccinerade inne vid sergels torg (helt fritt efter att det funnits kvar sedan riskgrupper vaccinerats, doserna håller visst bara i 24h), men visst fan räckte det bara till precis framför mig i kön, så jag fick strunta i det. Bäst av allt var att jag först hämtade ut Assassins Creed 2 så om jag ställt mig direkt hade det troligen räckt till mig... (:!!!:) Kan visserligen vaccinera mig i skolan, men det hade varit lite skönare att vara av med det med en tio minuters väntan istället för i skolan där man får sitta minst en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kille på jobbet vaccinerade sig för 2 dagar sedan och igår svimmade han 2 gånger i butiken och var helt gul i ansiktet, sjukt läskigt. Vet inte om jag sett någon som varit så sjuk någon gång, han orkade knappt ta sig en meter framåt på egen hand :S.

Om man tar vaccinet så brukar man bli sjuk för att stärka immunförsvaret. Dock så får en liten del allvarliga skador har jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tar vaccinet så brukar man bli sjuk för att stärka immunförsvaret. Dock så får en liten del allvarliga skador har jag hört.

Vaccin är väldigt enkelt förklarat en försvagad version av den riktiga sjukdomen. Kroppen infekteras med en kontrollerad dos som man vet att den kan ta hand om. Kroppens immunförsvar går igång och bildar antikroppar mot viruset. När viruset senare eventuellt försöker ta sig in i kroppen så känner antikropparna igen det och hindrar det helt enkelt från att få fäste. Det är därför man ska stanna kvar efter vaccineringen samt att man kan få sjukdomssymptom under några dagar efteråt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi börjar trava mot "filmdiskussion"-trakterna, vilka känns rätt off-topic - men jag tror knappast att Zombieland och Carriers har samma syfte.

Nja, tycker det verkar rätt likt då själva epidemi viruset i Zombieland startade med en oskyldig hamburgare.

Här verkar ju också folk bli rätt så konstiga av själva influensa viruset.

Och yes, tror ni inte att den här filmen kommer skrämma upp folk för mycket egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, tycker det verkar rätt likt då själva epidemi viruset i Zombieland startade med en oskyldig hamburgare.

Här verkar ju också folk bli rätt så konstiga av själva influensa viruset.

Aight, det är möjligt att de har liknande synopsis, det tänker jag inte argumentera emot. Men jag tror knappast att skaparen av Carriers satte sig i biofåtöljen och blev helt hänförd av 'Zombieland', varpå han/hon inspirerades till att göra en egen zombie-/influensafilm.

Och när jag sade att de hade olika syften menade jag snarare att de tillhörde olika genrer - eller målgrupper om man så vill. Då Zombieland ska vara en glad splatterfilm i rent underhållningssyfte kan jag tänka mig att Carriers är tänkt att vara mer seriös, och faktiskt... tja, skrämma folk.

Och yes, tror ni inte att den här filmen kommer skrämma upp folk för mycket egentligen?

...Att få den stora massan att bli livrädd för en influensa, samt det tillhörande vaccinet, har medierna redan lyckats rätt bra med, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...