Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ni som tar vaccinet:

Varför gör ni det?

Är det för att någon har sagt det?

Är det ett eget beslut?

Har ni blivit påverkade av media?

Något annat?

OBS jag kritiserar ingen, är bara nyfiken om varför

Fick det gratis genom skolan, och om det gör att jag slipper stanna hemma en vecka eller två från skolan så var det definitivt värt det. Har mycket att göra i skolan och det skulle inte vara bra att stanna hemma så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går man tillväga för att få vaccinet?

Kontakta ditt landsting, kolla t.ex. hemsidan (http://www.lio.se/). Där finns en tidsplan för vaccinationen. Sedan besöker du helt enkelt din vårdcentral, eller annan vaccinationsplats, när vaccineringen för din grupp ska ske.

Jag gick till vårdcentralen och de frågade om jag tillhörde riskgrupp, jag svarade bara "jag har allergier" (vilket inte är en lögn). Därefter fick jag fylla i en lapp och fick vaccinet direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt inte. Om alla de med det argumentet vaccinerar sig så påverkar det bara de som inte vaccinerar sig. A kan inte direkt bli arg på B för att B inte vaccinerade sig, sedan blev sjuk och smittade A. Det betyder ju att A heller inte vaccinerade sig. Dubbelmoral så det skriker om det.

---

Här ska inget vaccin tas! BRING IT ON! ^_^

Barn under tre år får inget vaccin. Vill du ha döda bäbisar på ditt samvete?!?

Kontakta ditt landsting, kolla t.ex. hemsidan (http://www.lio.se/). Där finns en tidsplan för vaccinationen. Sedan besöker du helt enkelt din vårdcentral, eller annan vaccinationsplats, när vaccineringen för din grupp ska ske.

Jag gick till vårdcentralen och de frågade om jag tillhörde riskgrupp, jag svarade bara "jag har allergier" (vilket inte är en lögn). Därefter fick jag fylla i en lapp och fick vaccinet direkt.

Ok nice ska kolla upp det, jag har också allergier så jag kanske kan smita före. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt inte. Om alla de med det argumentet vaccinerar sig så påverkar det bara de som inte vaccinerar sig. A kan inte direkt bli arg på B för att B inte vaccinerade sig, sedan blev sjuk och smittade A. Det betyder ju att A heller inte vaccinerade sig. Dubbelmoral så det skriker om det.

---

Här ska inget vaccin tas! BRING IT ON! ^_^

Det finns ett flertal grupper där ute som inte har möjlighet att kunna ta vaccin på grund av sjukdomar och ett flertal andra orsaker - å deras vägnar tycker jag att man gott och väl kan vara anspråkslös nog att masa sig till närmsta hälsocentral eller sjukhus och vaccinera sig.

Måste kännas rätt lumpet för någon som inte haft möjlighet att vaccinera sig att bli smittad av en person som faktiskt hade möjlighet att vaccinera sig.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som tar vaccinet

OBS jag kritiserar ingen, är bara nyfiken om varför

Varför gör ni det?

För att stoppa virusets utbredning. För att slippa bli sjuk.

Är det för att någon har sagt det?

Om ingen hade sagt det hade man inte vetat att det ens fanns ett vaccin, men det är ingen som har sagt till mig personligen att jag bör ta det nej.

Är det ett eget beslut?

Jag är myndig, så självklart är det ett eget beslut.

Har ni blivit påverkade av media?

Ja, hade inte media rapporterat om influensan så hade man inte vetat dess effekter och utbredning. Dum fråga.

Något annat?

Ja, en motfråga: varför blir du nyfiken? Det känns som att svaren är ganska självklara och samma för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Barn under tre år får inget vaccin. Vill du ha döda bäbisar på ditt samvete?!?

Publicerat i dag. 05:58

Allt talar för att även små barn under tre år ska vaccineras mot svininfluensan. Ny information om biverkningarna för åldersgruppen gör att Läkemedelsverket inom kort ska ompröva de nuvarande rekommendationerna.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sma-barn-...ineras-1.989049

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaccinerade mig i Tisdags var inte så farligt vad jag trodde men vet inte hur framtiden kommer bli. Det enda biverkningarna jag fick var svullnad där man tog sprutan sen huvudvärk och trötthet har haft huvudvärk sen i tisdags nu men börjar bli bättre.

Varje morgon så känns det för jävligt att gå upp känns om det är 20 pers som står och slår en i skallen med bowlingklot.

Visst tänker dör jag så dör jag av sprutan.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som tar vaccinet:

Varför gör ni det?

Är det för att någon har sagt det?

Är det ett eget beslut?

Har ni blivit påverkade av media?

Något annat?

OBS jag kritiserar ingen, är bara nyfiken om varför

Jag vaccinerade mig för att jag inte har nån lust att bli sjuk. Missa 1-2 veckor i skolan och förmodligen bli underkänd i nån kurs för att man hamnar efter eller inte kan komma på en obligatorisk labb är inte direkt något som lockar. Min morsa jobbar på sjukhuset där jag vaccinerade mig och sa att jag kunde ta det där som anhörig om jag ville.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.

Jag har svininfluensan. :P

Du får gärna uppdatera oss lite. :( Hur känner du dig? Hur gick det till när du fick reda på det? Vad händer nu? Fick du ta vaccinet för att förhoppningsvis bli bättre inom någon vecka? Etc. etc...

Jag ska nog ta vaccinet snart... Har väl egentligen ingenting som hindrar mig, men är inte så sprut-glad (ha... ha xD).

Alla som tagit vaccinet, skriv nu det jag redan vet... Att ta själva sprutan knappt känns (eller?).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna uppdatera oss lite. :P Hur känner du dig? Hur gick det till när du fick reda på det? Vad händer nu? Fick du ta vaccinet för att förhoppningsvis bli bättre inom någon vecka? Etc. etc...

Jag ska nog ta vaccinet snart... Har väl egentligen ingenting som hindrar mig, men är inte så sprut-glad (ha... ha xD).

Alla som tagit vaccinet, skriv nu det jag redan vet... Att ta själva sprutan knappt känns (eller?).

Vet inte hur jag ska uppdatera mig, vi ringde till sjukvårdsupplysningen. Där dom ställde lite frågor. Förklarade hur jag mådde, symptom, osv.

Och att jag skulle besöka sjukhuset om jag blir sämre.

Och jag känner mig väl helt okej nu. Som sagt, hade 41 graders feber förut, har svårt att andas då det känns som att det är någon som står på min bröstkorg. Jag börjar hosta så fort jag tar stora andetag, kan få helt random hostattacker i flera sekunder utan att få någon luft. Är dålig i magen, känner mig yrslig och har ont i huvudet som fan.

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...