Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

Min lärare sade idag att de som kände några som helst influensasyndrom, alltifrån lite snuva eller hostningar till feber, skulle omedelbart gå hem och fick inte komma tillbaka förrän minst en dag efter att febern gått ned. Två av oss i klassen gick hem direkt, och jag tänkte just hosta (eftersom jag haft en förfärlig rethosta i en knapp vecka) men när folk började placebohosta omkring mig lät jag bli och kunde på nåt sätt kväva hostningen i en timme.

Anledningen till karantänprincipen är att vi är så pass få (~20) i klassen att en smitthärd enkelt skulle kunna slå ut hela gruppen och att hela årets olika projekt då skulle få väldiga problem. Överallt på skolan har man satt upp skyltar från socialstyrelsen om handhygien och hur man ska hosta/nysa bäst.

Vilket skämt! Om den uppmaningen skulle finnas i de kurser jag läser nu så skulle säkert 50 av 100 personer ryka, då de flesta är mer eller mindre förkylda i nuläget. Detta i vanlig ordning på hösten efter tre veckors umgänge med nya personer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hör dom till skaran som du vill slå ihjäl för dom inte gjort som du ville?

Nej, men ibland gör du det. Jävligt dumt att jämföra kattmördaren i Lerum (antar att det var mitt inlägg i den tråden som du syftade på) med sjukvårdspersonal :confused:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfl...ticle5736185.ab

Ännu en person död i Sverige

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag bara 37,3 grader feber! Tog dock en ibumetin när jag la mig igår vid 1, men den kan väl inte verka längre? Tänkte om verkningstiden blev längre eftersom jag sovit men känns otroligt.

Eller inte.. :confused: Ibumetinen måste ha verkat fortfarande, jag var uppe i en timme och började bara må sämre och sämre, ville egentligen vänta men tog tempen då, efter en timme, och då hade den redan stigit till 38,5. Klarade inte vänta mer så jag tog en ny ibumetin och däckade i sängen tills nu, när doktorn ringde och väckte mig och jag fick berätta alla symptom. Nu "kunde det vara virus eller influensa" och att jag hade alla influensasymptom tolkade hon som att det var ett virus eftersom symptomen satt på så många olika ställen.

Börjar lacka lite nu, har fått högre och högre feber för varje dag som gått sen i måndags och mått sämre och sämre också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller inte.. :confused: Ibumetinen måste ha verkat fortfarande, jag var uppe i en timme och började bara må sämre och sämre, ville egentligen vänta men tog tempen då, efter en timme, och då hade den redan stigit till 38,5. Klarade inte vänta mer så jag tog en ny ibumetin och däckade i sängen tills nu, när doktorn ringde och väckte mig och jag fick berätta alla symptom. Nu "kunde det vara virus eller influensa" och att jag hade alla influensasymptom tolkade hon som att det var ett virus eftersom symptomen satt på så många olika ställen.

Börjar lacka lite nu, har fått högre och högre feber för varje dag som gått sen i måndags och mått sämre och sämre också.

Seriöst, det där låter inte bra.. Hur gör din familj förresten, är inte de rädda för att bli smittade? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst, det där låter inte bra.. Hur gör din familj förresten, är inte de rädda för att bli smittade? :wub:

Haha, vad kan de göra? Vi är en rätt handtvättande familj och så har de köpt hem desinfektionsmedel, jag försöker hosta i armvecket så gott jag kan och tvättar händerna ofta.

Sjukhuset ringde igen i alla fall - har febern inte gått ner imorgon får jag komma in. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, vad kan de göra? Vi är en rätt handtvättande familj och så har de köpt hem desinfektionsmedel, jag försöker hosta i armvecket så gott jag kan och tvättar händerna ofta.

Sjukhuset ringde igen i alla fall - har febern inte gått ner imorgon får jag komma in. :confused:

Fan vad jobbigt! Vad säger dina vänner? Är de rädda för att träffa dig eller :wub:?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, tillbaka från akuten. Ringde sjukhuset igen när jag kom på att jag glömt nämna att jag hostat blod, och fick då komma in direkt. Började med att jag fick vänta i bilen pga smittorisken medan pappa gick in , blev sedan visad till en dörr som gick direkt in i ett vårdrum. Tog blodprov, kollade blodtrycket, kollade lungornas förmåga att ta upp syre eller vad de nu sa osv, massa tester.

Fick sen vänta i sju år tills de kom och körde upp en slang långt in i näsan på mig för att ta en odling där de kan se huruvida det är svininfluensan eller inte - provsvaren kommer om 2-3 dagar. Och slutligen skrev de ut Tamiflu till mig, så nu känns det helbra. Förresten var mina värden bra, inte för mycket vita blodkroppar, sänkan normal, lungorna verkade fungera okej och så.

edit: syftningsfel

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och slutligen skrev de ut Tamiflu till mig, så nu känns det helbra. Förresten var mina värden bra, inte för mycket vita blodkroppar, sänkan normal, lungorna verkade fungera okej och så.

edit: syftningsfel

Är det verkligen bra att ta för vaccin för en sjukdom man redan har, då får man ju mer av influensabakterierna i kroppen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen bra att ta för vaccin för en sjukdom man redan har, då får man ju mer av influensabakterierna i kroppen?

Läste igår i DN att Tamiflu är effektivast de första två dagarna man visar symptom, men att man även efter det ska använda det mot sjukdomen. Läkaren sa samma sak och han var infektionsläkare så jag tror han vet vad han snackade om.

Vet att jag inte precis svarade på din fråga nu men just det har jag ju ingen aning om, bara att det ska vara bra att ta det i alla fall. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får du ut av det där?

Tycker ett grattis är på sin plats. Jag hör till skalan som anser att svininfluensan är någon media förstorat upp.

Var glad över att du kommer ha en lång ledighet framöver och något att berätta för barnbarnen.

*Q-edit*

Eller du kanske ville ha ett "Åh vad synd det är om dig, hoppas du överlever detta nästan garanterande dödliga virus".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...