Jump to content

Svinfluensan


P-C
 Share

Recommended Posts

Har blivit riktigt jävla sjuk just nu, dock tror jag inte det är influensa utan bara vanlig förkylning. men min mor/far påstår att jag borde kolla upp med läkare? vad tror ni?

Känns som jag kan vänta lite och se hur det artar sig.

Dock är jag extremt noga med att hålla händerna tvättade och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har blivit riktigt jävla sjuk just nu, dock tror jag inte det är influensa utan bara vanlig förkylning. men min mor/far påstår att jag borde kolla upp med läkare? vad tror ni?

Känns som jag kan vänta lite och se hur det artar sig.

Dock är jag extremt noga med att hålla händerna tvättade och sånt.

Jag rekommenderar alla som tror att de är smittade att kolla det med läkare. Mest för att om man går och funderar på om man är smittad eller ej så kan det bli jobbigt efter ett tag.

Går man till läkare får man svaret på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad vaccinet gör för nytta. Funkar det ens??

Nej, det har bara massproducerats i miljonskala för att det är roligt.

Vaccin är ju samma sak som att bli smittad, i vaccinet innehåller ju en liten mängd av det aktuella viruset så att kroppens immunförsvar kan "träna". Men eftersom viruset inte är farligt, så kan man lika gärna låta sig smittas, så får immunförsvaret träna på det riktiga viruset med en gång.

Bli sjuk en gång, så är man sedan skyddad, det är ju inge farligt virus.

Har jag fel? kanske har ingen utbildning, jag använder bara sunt förnuft

Varifrån har du fått för dig att det inte är farligt?

Känns som Svenskar försöker vaccinera sig mot allt.

Som vadå? TBE, röda hund och polio? Gud, vad dumma och naiva vi är som vaccinerar oss mot så löjliga sjukdomar. Smittas en gång och var glad!

Ja, så jag repeterar: ta inte vaccinet

Sprid budskapet till alla ni känner.

"Jag börjar bli lite orolig för det här med svininfluensan, jag tar i hand med tvåhundra personer varje dag från världens alla hörn."

"Jasså?"

"Jo, jag funderar på att vaccinera mig, det borde ju göra så att jag är på den säkra sidan."

"DUDE!!!! GÖR DET INTE!!!!"

"Va?"

"Jag repeterar - TA INTE VACCINET!!!!!!"

"Men... varför inte?"

"Hvl10nh på Gtasajten säger det!"

"Oh, shit, han! Han måste ju ha rätt! Det stämmer ju! Jösses, vad tänkte jag på?!"

Undantag: Om ni allmänt har dåligt immunförsvar kan det kanske vara ensak,

Men alla som är fullt friska tycker jag ska avstå

Du är ju bara korkad och outbildad. Snudd på troll. Grejen med svininfluensan är ju att den vänder immunförsvaret emot en, så de som är fullt friska och starka är ju de som har bäst immunförsvar och därmed har störst risk för att drabbas.

Eftersom ett vaccin är en light version av viruset så kommer det att bli bi effekter. Exakt vilka är svårt att svara på nu, det kommer vi att se någon månad efter de första har vaccinerat sig.

Ett rykte går att man kan bli blind osv. men det är inte säkert.

Alla måste själv ta ställning, och inte följa massmedias uppmaningar

Folk har redan vaccinerat sig, ditt retard. Jag har då inte sett några mutanter på gatorna för det.

Går man till läkare får man svaret på bordet.

Eller till dig. Du är ju beväpnad med sunt förnuft.

Varför skulle man inte ta vaccinet? Vad förlorar man på att ta det? En hundring? Två? Eller handlar det om att vaccinet skulle tränga sig in i varendaste cellkärna av våra en miljarder celler och ändra DNA:t?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv är jag kluven gällande massvaccination. Argumentet för massvaccination är... Tja, att man inte ska bli utslagen i några veckor (det vore förödande för studierna, och i värsta fall tvinga mig att gå om ett år), eller... tja, dö, även om risken är liten, mycket liten. Mitt immunförsvar är inte heller på topp efter två veckors festande - inte för att jag känner att ett vaccin är inom mitt räckhåll, men ändå. Som tjugoåring utgör jag också en del av riskgruppen. Massvaccinationen innebär väl dessutom snarare att de berörda riskgrupperna kallas till vaccination, än att hela sveriges befolkning går man ur huse till närmaste influensabuss eller vårdcentral och får en spruta H1N1?

Nackdelarna är väl att vi får en ökad risk för mutation av Influensa A om man utför en massvaccination, och om den skulle bryta ut står vi handfallna. Och så är det extremt resurskrävande projekt som man egentligen inte kan ta ställning till om det är värt att utföra, då vi matas med så mycket information, varav mycket är extremt överdrivet.

Så, vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Småjobbig vecka.

Förra veckan på lördag kväll kommer jag hem ifrån Mallorca och känner mig lite dåsig.

Efter skolan på måndag fick jag inom loppet av några timmar 9 av 10 symtomer enligt denna sida, hostningarna börjar ta i, feber är jag inte säker på att jag hade men jag fick den uppfattningen. Kallsvett, diarré-liknande bajs, otrolig huvudvärk, trött, ont i halsen, kunde inte käka någonting alls etc.

Tisdag vaknar upp med igenproppade näshålor och hostar som en gud. Blir att jag är hemma ifrån skolan helt orkeslös och käkar painkillers. Börjar snacka med morsan ifall det är svininfluensan jag har dragit på mig. Vi skjuter upp det för att att se hur jag mår nästa dag.

Onsdag mår jag bättre och blir jag säker på att jag inte har feber, ringer doktor och enligt denna är det helt ok att gå till skolan, så jag kravlar dit för att inte missa så mycket.

Torsdag blir det sämre, kraftig hosta och kan inte prata utan att det känns som att jag sväljer rakblad, jag stannar hemma.

Fredag blir det bättre, flesta symtomer försvinner, tillbaka till skolan, hostningarna är kvar men inte lika våldsamma.

Lördag, mår ungefär lika okej som fredag.

Idag är det ungefär: snuva och hosta, slemklumpar i halsen som måste upp var 10:e minut, sjukdomskänslan känns som borta mellan hostningarna och jag pratar inte som jag är i målbrottet längre fullt ut. I övrigt mår jag ganska bra.

Blev paranoid ett tag och tänkte dödstänkar, men det kan väl då inte vara swine som har varit framme?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på motsidan. Min inställning till bakterier och sjukdomar är att jag tror kroppen blir härdad om den blir utsatt för mycket smuts. Personer som lever ett liv i en klinisk miljö blir bevisligen lättare sjukare vid kontakt med sjukdomsgrejismojs.

Det finns två problem med massvaccination:

1) Om viruset inte har någonstans att gå kommer det att mutera istället för att processeras av våra kroppar och dö ut

2) Vaccinationerna räcker inte på långa vägar till hela befolkningen så 2a) någon måste bestämma vem som ska få och inte få vaccinet och 2b) de som inte blir vaccinerade kommer med all säkerhet bli sjuka eftersom viruset måste ta vägen nånstans.

Den som startade hela den här topicen verkar vara mot vaccinationen.... :)

På samma sida finns det fler personer som också verkar vara mot.

I april månad avfärdade typ många (inte alla) hela den här grejen och sa att det var massmedia som överdriver. (syftar till några postade bilder i den här tråden...)

Har helt plötsligt många börjat inse att den här influensan kan välta ett helt samhälle?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har helt plötsligt många börjat inse att den här influensan kan välta ett helt samhälle?

Well, det var ju samma med nån jävla influensa förut.... Fågelinfluensan eller vad var det? jag minns inte!

Jävlar vad media skrämde upp svenskarna, herregud, alla pratade om det hela jävla tiden och det var några få fall i sverige som hade blivit smittade av det. Men hur länge dröjde det innan den glömdes bort? Ungefär 1 år!

Det här är bara whopedi enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Media tar tydligen inte upp alla fall av svininfluensa (konstigt med tanke på att sjukdomen är Aftonhorans krigsrubriksfavorit just nu). Fick berättat för mig av min kusins mamma att en klasskamrat till kusinen i fråga ligger på sjukhus med svininfluensa. Kanske den inte är så allvarligt artad?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Media tar tydligen inte upp alla fall av svininfluensa (konstigt med tanke på att sjukdomen är Aftonhorans krigsrubriksfavorit just nu). Fick berättat för mig av min kusins mamma att en klasskamrat till kusinen i fråga ligger på sjukhus med svininfluensa. Kanske den inte är så allvarligt artad?

Måste man skriva om varenda person som blivit smittad?

Alltså förlåt nu är jag väldigt på dig, men för fan, tänk lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste man skriva om varenda person som blivit smittad?

Alltså förlåt nu är jag väldigt på dig, men för fan, tänk lite.

Tidningar som AB gillar ju att skrämmas och bör väl försöka luska fram så mycket info om smittade som möjligt?

Förresten behöver du inte be om ursäkt för att du är "på mig". Det är bara bra att du kommenterar det jag skriver.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst är det så, men de kan ju tänka på kvantiteten också. Många blir nog rädda när de ser att fler och fler blir sjuka, även om de kanske inte blir dödsjuka.

Men det är ju fortfarande orimligt att skriva om varje enskilt fall. Kollar du i artiklar om svininfluensan senaste dagarna nämner nästan alla att det i Sverige finns sammanlagt lite mer än 900 personer som har blivit smittade sen i våras.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en konstig sjukdom. Jag har inte varit orolig för svininfluensa förrän nu. För de flesta verkar det ju inte vara värre än en vanlig influensa, men vissa verkar drabbas riktigt hårt och vissa t.o.m avlider. Men ingen vet varför det bara blir så för några få?

Klart man blir lite orolig, om man drabbas så vet man ju inte om man är en av de få som får livshotande symptom... :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en konstig sjukdom. Jag har inte varit orolig för svininfluensa förrän nu. För de flesta verkar det ju inte vara värre än en vanlig influensa, men vissa verkar drabbas riktigt hårt och vissa t.o.m avlider. Men ingen vet varför det bara blir så för några få?

Klart man blir lite orolig, om man drabbas så vet man ju inte om man är en av de få som får livshotande symptom... :innocent:

Som sagt.

När det blir influensatider så drabbas vissa lätt, vissa väldigt hårt och vissa t.o.m avlider. Svininfluensan är precis som den vanliga influensan på den punkten. De som avlider är gamla, eller har andra sjukdomar eller väldigt lågt immunförsvar osv. Är du en fullt frisk människa så löper du lika stor risk att dö av svininfluensan som av den vanliga influensan, i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt.

När det blir influensatider så drabbas vissa lätt, vissa väldigt hårt och vissa t.o.m avlider. Svininfluensan är precis som den vanliga influensan på den punkten. De som avlider är gamla, eller har andra sjukdomar eller väldigt lågt immunförsvar osv. Är du en fullt frisk människa så löper du lika stor risk att dö av svininfluensan som av den vanliga influensan, i princip.

Men är det inte helt tvärtom med svininfluensan, att den vänder immunförsvaret och att unga och starka människor således löper större risk att dö av den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte helt tvärtom med svininfluensan, att den vänder immunförsvaret och att unga och starka människor således löper större risk att dö av den?

Det har spekulerats i att kroppen kan bilda en 'cytokine storm' när man blir infekterad med svininfluensa men så långt jag vet är det inget som är bevisat än.

För den nyfikne: En sådan storm är alltså när immunförsvaret överreagerar på en infektion och skickar ett hiskeligt stort antal antikroppar till infektionsplatsen, och om det är i t.e.x lungorna kan dessa antikroppar blockera luftvägar osv. Spanska sjukan är ett exempel på en sjuka som framkallade en s.k 'cytokine storm' och med det dödade minst sagt många människor.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...