Jump to content

PRAO


Grumpy
 Share

Recommended Posts

8:an, första praon: Dagis en vecka. Fick dock sluta tredje dagen eftersom alla barn var livrädda för den okända, långa kille jag var. :D

8:an, andra praon: Posten en vecka. Var roligt! Fick sortera post och cykla ut den. :confused:

8:an, tredje praon: Plantskola. Ett litet jävla ställe där jag fick rada upp blommor, hälla jord i krukor och skit.

9:an: Volvo i två veckor. Fick hjälpa till att bygga grejer som skulle monteras på hyttar till hjullastare och sånt.

2:an: Green Cargo i fem veckor. Jävligt kul! Fick mecka med datorer, installera arbetsplatser, koppla med telefonkablar, m.m. ;)

3:an: ElGiganten i tio veckor. Var hyffast, fick packa upp grejer, rada upp dem i hyllor, o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Meh, fan vad många är bortskämda då. Jag har bara fått en belöning en gång, och det var en handduk med företagets logotyp på. Fick iofs en pizza betald när jag praoade på en bilverkstad, men det berodde ju på att jag och min familj känner en av de som jobbar där väldigt väl.

Återkommer möjligtvis med mer information senare. Vaknade kl 2 och tänkte lägga mig igen, men jag fastnade vid Peggles. Dumt. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den där "gumpaläraren" var min pappa, jag vet inte riktigt varför jag utelämnade det. Vet också att jag någon gång skrivit att min pappa var allsvensk fotbollsspelare var - totalt ihopljuget.

Och sen i åttan praoade jag på dagis, i nian fick vi inte praoa.

Min PRAO var på Huddinge sjukhus. Första dagen var jag tvungen att vara med och ta ut en kateter på en patient vars hud höll på att ruttna. Stanken och synen av hennes hud blev för mycket. :confused:

Men sen ordnade det sig, rullstolsrace och att brotta ner gamlingar i sängarna är kul <3

När jag praoade i den lokala livsmedelsbutiken märkte jag näst sista dagen att chipshyllan var fylld med 2-3 år gamla chips. I uppgift fick jag att ta bort alla gamla och slänga i en vagn. Sista dagen får jag frågan "vill du ta en chipspåse där ute, eller två kassar fyllda med chips inne på lagret istället?".

Givetvis tror jag att han skämtar och säger med ett leende "två kassar gärna". Vandrar glatt hem för att hemma märka att det var chipsen jag plockade bort dagen innan.

Gubbjävel.

Hah - kul läsning, alla tre (:

Bland annat så gjorde jag olika laserfästen till företag och fabriker. Det kändes sjukt stort när jag insåg vad jag egentligen höll på med. ;)

Typ... laserfästen? :D Är din pappa ett ondskefullt geni?

Åk 8: Praktiserade en vecka på Ingram Micro - ett företag som distribuerar dator- och övriga hårdvaruprylar, så jag utsattes för lagerjobb blandat med kontorsjobb. Jag tog det seriöst, när jag inte hade kickbikerejs mellan lagerhyllorna, visade upp en god attityd, och det blev mycket roligare då. Fick en liten påse med företags-logga-prylar (musmatta, kaffemugg, fleeceväst, m.m), och ett fint rekommendationsbrev. Ni som ska praoa nu - gör ett bra jobb och fråga snällt om ni kan få ett rekommendationsbrev när ni slutar, det kommer löna sig

Åk 9: Dagis, ungefär hundra meter från mitt hus. Det var så sjukt chill - jag vaknade ungefär en kvart innan jag började, stapplade iväg till dagiset, var med på samlingen, fick frukost serverad och åt med de andra barnen, och sen gick vi ut och lekte fram till lunch. Efter lunch var det mer lek, följt av fruktstund (bästa målet på dagen!), mer lek, och sen mot eftermiddagen tupplur, vilken jag alltid var närvarande vid, och somnade några gånger. Vaknade någon halvtimme/timme senare, och då var det i stort sett dags att sluta. Best week ever!

Hah - oj, vad jag får det låta slappt. Det var mer ansvarsfullt än vad jag får det att låta som; för det mesta på rasterna var jag själv ute med dussintalet barn i åldrarna 2-6 som skulle passas och lekas med och gungas medan fröknarna fikade, rökte, och vad de nu gjorde. Stort plus med jobbet var att man blir verkligen en förebild för barnen (jag blev kallad 'Hulken', dammit!), och fortfarande när jag går förbi där kommer de och skriker "Axel" (och en kille skriker "Tomas", men han var lite efter).

Gymnasiet (2a ring?): Fotograf på lokaltidningen i Sigtuna kommun, i två veckor. Riktigt lärorikt, och galet kul. Blev ofta utskickad på uppdrag själv - mycket enkäter - så jag var verkligen tvungen att pusha mig själv till att ta kontakt och snacka med folk. Var med på torsdagsmöten, fick uppleva tidningsredaktionsliv, göra små fotoreportage, och följa med journalister på diverse jobb. Har sedan dess jobbat där som frilansfotograf/-journalist, så det var något av det bästa som hänt mig, karriär- och yrkesmässigt. Fick praktikplatsen genom att skriva ett brev, ett CV, skriva ut foton som arbetsprover, kamma håret, och gå dit och be om att få prata med chefredaktören. Snackade några minuter, visade mina bilder (som inte var så bra - de flesta var lågupplösta, och tagna med kompaktkamera), lämnade över brev och CV (som inte var särskilt utarbetat, vill jag tillägga), och fick ett samtal dagen därpå om att jag var välkommen dit att jobba.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...och fortfarande när jag går förbi där kommer de och skriker "Axel" (och en kille skriker "Tomas", men han var lite efter).

Hahahaha, fick mig att skratta rakt ut.

Känner för övrigt igen mig i dagisjobbet, det var helnice. Dagisfröknar vet helt klart hur man utnyttjar praoelever. Det enda som skilde sig var nog fruktstundsbiten, jag är hypokondriker och barnen grävde ju längst ner i fruktskålen med sina snoriga händer och dregglade på varandra 24/7 så när fröknarna inte såg gav jag bort mina äppelbitar till frukstsugna fyraåringar.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åk 9: Dagis, ungefär hundra meter från mitt hus. Det var så sjukt chill - jag vaknade ungefär en kvart innan jag började, stapplade iväg till dagiset, var med på samlingen, fick frukost serverad och åt med de andra barnen, och sen gick vi ut och lekte fram till lunch. Efter lunch var det mer lek, följt av fruktstund (bästa målet på dagen!), mer lek, och sen mot eftermiddagen tupplur, vilken jag alltid var närvarande vid, och somnade några gånger. Vaknade någon halvtimme/timme senare, och då var det i stort sett dags att sluta. Best week ever!

Hah - oj, vad jag får det låta slappt. Det var mer ansvarsfullt än vad jag får det att låta som; för det mesta på rasterna var jag själv ute med dussintalet barn i åldrarna 2-6 som skulle passas och lekas med och gungas medan fröknarna fikade, rökte, och vad de nu gjorde. Stort plus med jobbet var att man blir verkligen en förebild för barnen (jag blev kallad 'Hulken', dammit!), och fortfarande när jag går förbi där kommer de och skriker "Axel" (och en kille skriker "Tomas", men han var lite efter).

Va? Går ungarna som du hade fortfarande kvar där? Om det var i nian så var det ju 2004-2005 nån gång. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången jobbade jag som fabriksarbetare inom metallindustrin, inte världens roligaste eller intressantaste jobb men jag har iaf min manlighet och värdighet i behåll. Dessutom gav det mig en första inblick i proletariatets vardag och jag lovade mig själv att inte slarva med skolan så att jag blir tvungen att tillbringa resten av mina dagar på ett fabriksgolv.

Andra gången jobbade jag som kontorsfjant vid ett större byggföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Går ungarna som du hade fortfarande kvar där? Om det var i nian så var det ju 2004-2005 nån gång. :confused:

Som sagt, de var lite efter. Hah, nejrå - de flesta har börjat skolan (som ligger några stenkast bort och där jag går förbi då och då), men de yngsta jag hade hand om går kvar, och många har fruktansvärt bra minne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som ska praoa nu - gör ett bra jobb och fråga snällt om ni kan få ett rekommendationsbrev när ni slutar, det kommer löna sig

Spännande, Ingram Micro är en av de största leverantörerna till Portal som jag precis var och praktiserade hos. :D

Glömde dock att be om ett rekommendationsbrev, de var väldigt nöjda med mig och sa att jag lärde mig väldigt fort osv. så det hade suttit fint. Hur ser ett rekommendationsbrev ut egentligen? Finns det några "ramar"? Fick nämligen några rader om min insats, men det var på ett häfte som skulle till skolan.. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, Ingram Micro är en av de största leverantörerna till Portal som jag precis var och praktiserade hos. :D

Glömde dock att be om ett rekommendationsbrev, de var väldigt nöjda med mig och sa att jag lärde mig väldigt fort osv. så det hade suttit fint. Hur ser ett rekommendationsbrev ut egentligen? Finns det några "ramar"? Fick nämligen några rader om min insats, men det var på ett häfte som skulle till skolan.. :confused:

Nja, jag tror inte det - några rader på ett 'officiellt' papper duger mer än väl. Såhär såg mitt ut.

post-8685-1237905957_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8:an, första praon: Dagis en vecka. Fick dock sluta tredje dagen eftersom alla barn var livrädda för den okända, långa kille jag var. :w000t:

8:an, andra praon: Posten en vecka. Var roligt! Fick sortera post och cykla ut den. ;)

8:an, tredje praon: Plantskola. Ett litet jävla ställe där jag fick rada upp blommor, hälla jord i krukor och skit.

Tre gånger? :D

Ni som ska praoa nu - gör ett bra jobb och fråga snällt om ni kan få ett rekommendationsbrev när ni slutar, det kommer löna sig

Will do.

Jag skulle gärna jobba på posten nu i sommar, då är det nog bra med ett rekommendationsbrev. :w000t:

Haha, jag kom nyss på att jag egentligen skulle ha PRAO 2 gånger i 7:an men jag hoppade över dem, och jag tror att de flesta skulle ha gjort det. PRAON består av att man ska vara med Städtanterna i 2 dagar och Mattanterna 2 dagar... :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag kom nyss på att jag egentligen skulle ha PRAO 2 gånger i 7:an men jag hoppade över dem, och jag tror att de flesta skulle ha gjort det. PRAON består av att man ska vara med Städtanterna i 2 dagar och Mattanterna 2 dagar... :confused:

Internprao. :D

Vi hade en dag i matsalen i nian. Nackdelarna var överväldigande men vi fick dock tårta i slutet av dagen. Sen ska ju självklart snorungarna lämna tallriken och grisa på bordet extra mycket just då, har aldrig sett något så vackert som när min praopartner och dåvarande bästa vän tog den äckligaste trasan och hinken som hade använts hela dagen och kramade ur den över den största idioten på vår skola.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Internprao. :confused:

Vi hade en dag i matsalen i nian. Nackdelarna var överväldigande men vi fick dock tårta i slutet av dagen. Sen ska ju självklart snorungarna lämna tallriken och grisa på bordet extra mycket just då, har aldrig sett något så vackert som när min praopartner och dåvarande bästa vän tog den äckligaste trasan och hinken som hade använts hela dagen och kramade ur den över den största idioten på vår skola.

Det hade vi med. Fan vad skön jargong det finns mattanterna mellan alltså, älskade snacket på alla fikapauser.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detaljer? :confused:

Jag gick nog i sjuan eller åttan och minns att pappa släppte av mig utanför skroten första dagen. Jag var ganska blyg och försiktig av mig vid den åldern, så jag tyckte det var jobbigt bara att vara där helt själv utan att veta något om stället. Fick leta upp folk som jobbade där innan jag till slut träffade arbetsledaren, som var något av ett svin. De hade inte planerat något speciellt arbete åt mig, så de började leta vad för uppgifter jag kunde få. Alla nummerplåtarna skulle bort från bilarna på skroten, så självklart fick just jag det jobbet. Jag gick runt hela dagen och plockade bort varenda registreringsskylt - blött, skitigt och farligt var det.

Jag minns inte om det tog en eller två dagar att få det gjort, men det blev i alla fall klart till slut. När jag äntligen var klar hoppades jag på lite roligare och socialare jobb, men det blev motsatsen. Jag blev placerad ensam i ett jättelortigt och mörkt rum med alla plåtar jag hämtat tidigare och många fler. Nu var min uppgift att kapa varje plåt i tre delar. Jag fick stå med sånt hela dagen, kände mig som en barnarbetare. Jag minns fortfarande hur jobbigt jag tyckte att det var. Jag beslöt att vara "sjuk" de två sista dagarna, så totalt blev det bara tre dagar på skroten.

Jag skulle inte ha problem med ett sådant jobb idag (skulle troligen hata det, men ändå förstå att det måste göras av någon och därför acceptera det), men jag tycker inte att jag blev behandlad på ett sätt som en osäker 13/14-åring borde bli på sin första prao...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min första PRAO som var i fyran, ojmr, var på biblioteket där jag bodde förut, det var bara en dag, och det var slött, minns att jag käkade pizza sen med LMG. Sen i sexan så praoade jag i 2-3 dagar (minns ej exakt antal) på Konsum, fick mest plocka upp varor och så, men vi satt mest och fikade. Vi fick lite läsk och chips. Sen första praon i åttan var jag på en däckverkstad, det var överaskande kul faktiskt. Och nu den andra perioden ska jag praoa på ungdomsgården här i Leksand. Typ som en vanlig eftermiddag fast jag "jobbar" där istället. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snabbt växande tråd det här :confused:

Kul, jag ska också praoa den här våren!

Vecka 17 blir det på Hobbex och vecka 16 har jag inte fått bekräftad av tanten som har hand om det i skolan.

Det roliga med vecka 17 (antagligen 16 också) är att jag jobbar i ett relativt stort center där typ 3-4 klasskompisar också praoar någonstans.

Bäst blir nog att det händer direkt efter påsklovet så att man slipper skolan i 3 veckor :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...