Jump to content

PRAO


Grumpy
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det roligaste är ju hur fruktansvärt trångsynt och subjektiv Donkeey är angående PRAO. När jag PRAOade i högstadiet gjorde jag det b.l.a för att bredda min vy över vad som kan komma att bli intressant och lockande för mig i ett framtida arbetsliv. Ens intressen över vad man vill bli kan och brukar utvecklas rätt mycket över åren, därför är det rätt konstigt att ifrågasätta varför 7:or och 8:or breddar sina vyer över hur det ser ut inom vissa arbetsområden - och inte bara inom ett specifikt..

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det roligaste är ju hur fruktansvärt trångsynt och subjektiv Donkeey är angående PRAO. När jag PRAOade i högstadiet gjorde jag det b.l.a för att bredda min vy över vad som kan komma att bli intressant och lockande för mig i ett framtida arbetsliv. Ens intressen över vad man vill bli kan och brukar utvecklas rätt mycket över åren, därför är det rätt konstigt att ifrågasätta varför 7:or och 8:or breddar sina vyer över hur det ser ut inom vissa arbetsområden - och inte bara inom ett specifikt..

Då var du väl ändå intresserad? Eller du kanske gick på magkänsla över vad som KAN bli intressant senare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

har du läs-svårigheter eller är du bara dumihuvet?
Eller så är du slut i huvet som inte förstår vad jag menar.
Jag är faktiskt förvånad över att du ens kan svenska.

Kom igen, sådär argumenterar vi inte här!

Du har en poäng, att det är bra att praktisera inom ett område man är intresserad av - självklart. Men du glömmer några saker; för det första kanske det inte alltid går att praktisera inom det området man vill, för att man har högre ambitioner än t ex bilmekaniker (ta inte illa upp), brevbärare, eller kioskarbetare, och om man vill bli polis, kärnfysiker eller rymd-cowboy kanske det är svårt för en femtonåring(?) att få PRAO-plats på en polisstation, fysiklaboratorium, eller... rymd-bondgård.

För det andra är det många som inte alls har särskilt mycket ambition i åttan - eller, missförstå mig inte, jag försöker inte racka ner på landets åttor - men jag menar att det är ganska naturligt att man i den åldern dras till en tjänst som verkar ganska slapp, där man kanske inte behöver jobba så mycket, och kanske kan ta en Banana Skid med gott samvete när man slutar för dagen. Eller om man skriver det på ditt sätt - man söker en praktikplats efter sina intressen, och ett av ens intressen kanske är att ha ett bekvämt liv som ungdom.

Och det tredje jag bara ville flika in med är att alla praoplatser kan vara givande, oavsett om man är småsugen på att jobba med det "när man blir stor". Även om man inte är intresserad av barn och hamnar på dagis kommer man förmodligen att skaffa barn senare i livet, och då lär det knappast skada att ha jobbat med barn i en vecka när man ställs inför dilemmat när man ska medla mellan två barn om vem som ska få leka med spaden (lösning: de ska få leka med spaden lika mycket, alternativt hitta en till spade som man försäkrar barnet om är precis lika bra som den andra - bland annat just det lärde jag mig i min praktik i nian när jag sökte till ett dagis som låg ett stenkast från mitt hus för att det verkade bekvämt och trots att jag inte hade några ambitioner att jobba med barn eller på dagis - men som jag fick ut riktigt mycket utav, och var en berikande upplevelse. Dessutom kunde jag söka sommarjobb där, och tjänade pengar - score!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Donkeey, intressen ändras hela tiden när man är ung. När jag var i din ålder så ville jag bli serietecknare. Sen ville jag bli designer, sen fotograf och nu skribent/lärare. Du är 14 år, var lite ödmjuk inför framtiden - många vet inte ens vad de vill göra när de pluggar på högskola. PRAO/APU är erfarenhet, du lär dig och provar på nya saker. Ta vara på det istället för att lata dig och låta pappa skriva din utvärdering.

Sen är tiderna så kassa (och kommer vara ett bra tag framöver) att du inte direkt kan välja och vraka bland yrken längre så om du tror att du inte behöver befatta dig med arbeten utanför ditt intresseområde är du in for a surprise.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då var du väl ändå intresserad? Eller du kanske gick på magkänsla över vad som KAN bli intressant senare?

Jag var vid det tillfället jag valde PRAO-plats inte vidare intresserad av det jag valde att PRAOa som, jag ville mer PRAOa på så många olika ställen som möjligt för att se om det var något som passade mig. Och det som jag faktiskt var intresserad av då är jag inte ett dugg intresserad utav längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Donkeey, intressen ändras hela tiden när man är ung. När jag var i din ålder så ville jag bli serietecknare. Sen ville jag bli designer, sen fotograf och nu skribent/lärare. Du är 14 år, var lite ödmjuk inför framtiden - många vet inte ens vad de vill göra när de pluggar på högskola. PRAO/APU är erfarenhet, du lär dig och provar på nya saker. Ta vara på det istället för att lata dig och låta pappa skriva din utvärdering.

Sen är tiderna så kassa (och kommer vara ett bra tag framöver) att du inte direkt kan välja och vraka bland yrken längre så om du tror att du inte behöver befatta dig med arbeten utanför ditt intresseområde är du in for a surprise.

Lägg på 4 år.

Äntligen några som förstår vad man menar och har andra agrument än: Jag får praoa var jag vill! eller du är ju dum i huvet och sen bara en massa skit bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen några som förstår vad man menar och har andra agrument än: [...] du är ju dum i huvet och sen bara en massa skit bakom.
har du läs-svårigheter eller är du bara dumihuvet?

Jag förstår vad du menar!

---

Hah, nej, förlåt, jag var bara tvungen. Men som sagt, slappna av lite grann, och försök att inte hetsa upp dig - det här är en internetdebatt, ingen kamp på liv eller död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Donkeey, intressen ändras hela tiden när man är ung. När jag var i din ålder så ville jag bli serietecknare. Sen ville jag bli designer, sen fotograf och nu skribent/lärare. Du är 14 år, var lite ödmjuk inför framtiden - många vet inte ens vad de vill göra när de pluggar på högskola. PRAO/APU är erfarenhet, du lär dig och provar på nya saker. Ta vara på det istället för att lata dig och låta pappa skriva din utvärdering.

Sen är tiderna så kassa (och kommer vara ett bra tag framöver) att du inte direkt kan välja och vraka bland yrken längre så om du tror att du inte behöver befatta dig med arbeten utanför ditt intresseområde är du in for a surprise.

Så sant. Att veta vad man vill göra resten av livet är så jävla tråkigt så det är inte sant. Ju lägre i åldern man kommer på det, desto tråkigare är man.

Jag hade ingen aning om vad jag ville göra när jag slutade högstadiet. Datorer intresserade mig då, så jag sökte in till IT-linjen. Det var kul till en början, men jag blev mätt på skiten, så när jag gick ut gymnasiet så var jag inte sugen på ett IT-jobb, även om det skulle vara ganska glassigt och bra betalt. Har absolut inget intresse av mitt nuvarande jobb, men man får sin fina slant (skattepapperna kom idag, har visst årsinkomst på 250.000). Vill/ska dra till Japan för det intresserar mig nu, om möjligt vill jag fixa ett jobb i Sverige sen där mina japanska-kunskaper skulle komma att användas. Det är dock inget som jag skulle kunna se mig göra livet ut.

Jag vill vara en av dom som sadlar om efter fyrtio och gör något HELT annat. DÅ är det möjligtvis på tiden att kanske börja tänka på att ta sig en syssla man vill göra tills man pansioneras, men innan man äns har fyllt tjugio är helt absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jävlar vad puckade klasskamrater jag har. Två polare ville praoa på Godisboden men båda var för chicken för att ringa så dom får praoa på posten istället och börja klockan 7. Letade inte plats och får vara kvar i skolan istället.

Ska själv praoa på Kumlanytt, en liten webbtidning (kumlanytt.se). Verkar chill, tar en minut att cykla dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...