Jump to content

PRAO


Grumpy
 Share

Recommended Posts

Nu så har vi som går i åttan snart prao (eller några här kanske redan har haft det?).

Ska faktiskt bli skönt att arbete och inte sitta och ruttna vid skolbänken hela dagen, ser verkligen framemot nästa vecka men det är lite nervöst.. Tyvärr så jobbar jag inte på ICA och därför så kommer jag inte få en påse godis när jag slutar ( :> ), istället så ska jag vara på Posten varje dag från 8 till 15.30. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

8'an:

Hade min PRAO på Lernia, jag och min kompis blev inskuffade i en datorsal drygt hälften av dagarna. Där fick vi sitta tills det var dags att åka hem.

Totalt värdelöst med andra ord.

9'an:

Var ute i sista sekunden och lyckades bara få tag på en pizzeria som erbjöd platser. Diska, torka bord och vika kartonger. Yeah!

Ungefär lika givande som året innan, men med förmånen att välja och vraka på menyn varje dag, WIN!

Då hade jag ingen aning, så andra val hade inte gett någonting. Tycker PRAO är väldigt bortkastad tid när det är på den nivån som det vad jag fått erfara är i en majoritet av fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8:an (tror jag): Restaurangen på pappas jobb. Helskön praotid! Härliga personer, mycket att göra. Uppgifterna var väl rätt lika alla dagar (laga mat, stå i kassan, diska, fylla på ute i serveringen osv)

8:an igen: Åhléns restaurangen. Mja.. inte lika roligt som på den andra restaurangen. Tråkigare personer, mindre att göra.

9:an: Bussgods. Jag var sent ute att skaffa praoplats, så veckan innan vi skulle ut så sa mamma "...men Bussgods då?".

"Mjäh.." tänkte jag. Hur kul kan det vara? Men jag ringde och frågade, och fick komma dit. Det visade sig vara ren tur! :>

Otroligt skönt gäng som jobbar där, träffar mycket folk.

Så nu har jag jobbat på Bussgods varje sommar sedan 9:an (plus lov osv), och ska dit i sommar igen. Som det ser ut just nu så kanske jag får jobb där efter skolan ett tag också. (Y)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, minns att jag startade en Prao-tråd när det var dags för mig att praoa. Tänk vad tiden har gått.

Men men, jag praoade på reklambyrån IPM. Fick göra reklam och hemsida m.m för ett låtsasföretag. Riktigt roligt!

Haha, letade upp gamla praotrådar:

Mm, håller med. Min prao i sexan var pisskul. Praoade tillsammans med 2 kompisar hos en gumpalärare på ett gymnasium, hade en hel gympoasal för oss själva i 3 timmar. Sen var vi med på 2 lektioner och åt bullar, det var skitroligt.

Vet inte var jag ska praoa nu i åttan, kanske ska försöka få prao på Barometern, största lokaltidningen här i Kalmar.

Den där "gumpaläraren" var min pappa, jag vet inte riktigt varför jag utelämnade det. Vet också att jag någon gång skrivit att min pappa var allsvensk fotbollsspelare var - totalt ihopljuget.

Och sen i åttan praoade jag på dagis, i nian fick vi inte praoa.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8'an:

Hade min PRAO på Lernia, jag och min kompis blev inskuffade i en datorsal drygt hälften av dagarna. Där fick vi sitta tills det var dags att åka hem.

Totalt värdelöst med andra ord.

Vad är Lernia?

9'an:

Var ute i sista sekunden och lyckades bara få tag på en pizzeria som erbjöd platser. Diska, torka bord och vika kartonger. Yeah!

Ungefär lika givande som året innan, men med förmånen att välja och vraka på menyn varje dag, WIN!

Då hade jag ingen aning, så andra val hade inte gett någonting. Tycker PRAO är väldigt bortkastad tid när det är på den nivån som det vad jag fått erfara är i en majoritet av fallen.

Pizza i två veckor är ingen höjdare. :>

Haha, minns att jag startade en Prao-tråd när det var dags för mig att praoa. Tänk vad tiden har gått.

Men men, jag praoade på reklambyrån IPM. Fick göra reklam och hemsida m.m för ett låtsasföretag. Riktigt roligt!

Det låter rätt skojigt men ändå värdelöst. Eftersom det arbete man gör för "företaget" bara kastas bort när man slutar, känns inte som om man har uträttat något då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade då ingen prao i högstadiet, bara i mellanstadiet. Då praoade jag i en livsmedelsbutik, och när jag slutade fick jag fylla en påse med så mycket godis som fick plats, ta en glasstrut med tre valfria kulor, två liter cola, chips och några bullar. Gissa om jag frossade den helgen :>.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8an - Jobbade i ett kök som gjorde mat åt gamlingar, väldigt skönt jobb. Sökte sommarjobb där någon vecka sen men fick inget då man måste vara 18! :P

9an - Statoil, hatade verkligen skiten. Gick dit två dagar och fick nog. Att sitta på en bänk i flera timmar och inte göra något var inget för mig.

Ett VÄLDIGT bra tips är att ha väldigt sköna skor om man ska stå hela dagen. Fick inte ta med uteskorna till köket så fick låna några där.. Ryggen gjorde verkligen ont efter sex timmars arbete, helt sjukt. Jobbade förresten från 7:30 (wtf :> ) till 16:00.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är Lernia?

Pizza i två veckor är ingen höjdare. :D

"

Lernia – vi får människor och företag att växa

Vi erbjuder tjänster inom bemanning, utbildning, omställning och verksamhets- och personalutveckling på över 80 orter i hela Sverige.

"

Det var faktiskt inte lika tjatigt som jag trodde det skulle bli :P Var på Victoria. Dock innan ägarbytet, var lite skabbigare då :>

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade då ingen prao i högstadiet, bara i mellanstadiet. Då praoade jag i en livsmedelsbutik, och när jag slutade fick jag fylla en påse med så mycket godis som fick plats, ta en glasstrut med tre valfria kulor, två liter cola, chips och några bullar. Gissa om jag frossade den helgen :>.

What?

Proa du i en hel vecka då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min PRAO var på Huddinge sjukhus. Första dagen var jag tvungen att vara med och ta ut en kateter på en patient vars hud höll på att ruttna. Stanken och synen av hennes hud blev för mycket. :>

Men sen ordnade det sig, rullstolsrace och att brotta ner gamlingar i sängarna är kul <3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag praoade i den lokala livsmedelsbutiken märkte jag näst sista dagen att chipshyllan var fylld med 2-3 år gamla chips. I uppgift fick jag att ta bort alla gamla och slänga i en vagn. Sista dagen får jag frågan "vill du ta en chipspåse där ute, eller två kassar fyllda med chips inne på lagret istället?".

Givetvis tror jag att han skämtar och säger med ett leende "två kassar gärna". Vandrar glatt hem för att hemma märka att det var chipsen jag plockade bort dagen innan.

Gubbjävel.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var faktiskt inte lika tjatigt som jag trodde det skulle bli :D Var på Victoria. Dock innan ägarbytet, var lite skabbigare då :P

Jag tycker faktiskt att det är lite småskabbigt nu, var iofs ett tag sedan jag var där.

Vad fan, här är man pepp och glad inför PRAO och så kommer ni och säger att eran prao var dålig, nu blir jag ju orolig.. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min PRAO var på Huddinge sjukhus. Första dagen var jag tvungen att vara med och ta ut en kateter på en patient vars hud höll på att ruttna. Stanken och synen av hennes hud blev för mycket. :P

Men sen ordnade det sig, rullstolsrace och att brotta ner gamlingar i sängarna är kul <3

Så mycket win!

Jag tycker faktiskt att det är lite småskabbigt nu, var iofs ett tag sedan jag var där.

Vad fan, här är man pepp och glad inför PRAO och så kommer ni och säger att eran prao var dålig, nu blir jag ju orolig.. :>

Äh, inte för att vara en pizzeria. :D

Var inte orolig, det kommer vara roligt, vem har du förresten som handledare?

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft praktik tre gånger.

I femman var jag på pappas företag. Jag satt vid en dator hela dagen, gjorde ritningar i CAD som faktiskt används än idag enligt pappa. Bland annat så gjorde jag olika laserfästen till företag och fabriker. Det kändes sjukt stort när jag insåg vad jag egentligen höll på med. :>

Annars så satt jag mest och läste lite böcker, pratade med pappas jobbarkompisar eller stack iväg på långlunch med pappa. Ah, det var en härlig vecka.

I åttan var jag på en pizzeria. Jag var inte speciellt seriös med mitt val, letade bara upp den lappen som hade kortast arbetsdag. Jag jobbade 11:00 - 15:00. Jag gjorde faktiskt rätt mycket på pizzerian. Jag serverade, tog emot beställningar, friterade pomme, stekte kyckling, fick kasta på tillbehör efter att bagaren hade knådat ut pizzadegen, hackade kött och grönsaker, diskade, städade, torkade bord, dukade av bord. Ehm ja, jag gjorde i princip allt man kan göra på en pizzeria, förutom att knåda ut degen, det vågade jag aldrig ens försöka med risk för att förstöra en deg. :P

I nian valde jag heller inte speciellt seriöst, tog även där den praktigen som hade kortast arbetsdag. Fick dock en längre arbetsdag. 9:00 - 16:00. Jag plockade mest med varor hela dagarna vilket jag inte gillade så mycket. Däremot så gillade jag att knalla bort till charken så ofta min handledare hann ge mig en ny uppgift och hjälpa snubben som jobbade där. Han var otroligt rolig att snacka med, och hans uppgifter var roligare än att bara stå och plocka upp varor på en hylla. Så varje tillfälle som gavs så knallade jag iväg till honom och roade mig lite. :D

Den enda roliga uppgiften jag fick av min handledare var när jag skulle göra ett läsktorn, han skissade upp hur det skulle se ut och jag fick köra en sådan där palltruck och fixa ihop tornet.

När jag slutade där så fick jag en hel kasse full med massa saker, jag minns nötter, chips, läsk, choklad och pepparkakor. Men jag vet att det fanns mer godsaker där i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I know! Tyvärr körde vi inte rullstolsbowling. :mellow:

Förklara detta för mig! (Kommer spendera 8 veckor på sjukan i sommar :> )

Jobba tillsammans med polare + stängd avdelning + rullstolar - annan personal = Race! :P

..gummispår efter däcken är inte lika mycket win, då man måste börja om från början med nypolerade golv :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8:an (tror jag): Restaurangen på pappas jobb. Helskön praotid! Härliga personer, mycket att göra. Uppgifterna var väl rätt lika alla dagar (laga mat, stå i kassan, diska, fylla på ute i serveringen osv)

8:an igen: Åhléns restaurangen. Mja.. inte lika roligt som på den andra restaurangen. Tråkigare personer, mindre att göra.

9:an: Bussgods. Jag var sent ute att skaffa praoplats, så veckan innan vi skulle ut så sa mamma "...men Bussgods då?".

"Mjäh.." tänkte jag. Hur kul kan det vara? Men jag ringde och frågade, och fick komma dit. Det visade sig vara ren tur! :>

Otroligt skönt gäng som jobbar där, träffar mycket folk.

Så nu har jag jobbat på Bussgods varje sommar sedan 9:an (plus lov osv), och ska dit i sommar igen. Som det ser ut just nu så kanske jag får jobb där efter skolan ett tag också. (Y)

Yes, någon som tycker att det var skoj. :D

Dissa mig då, gör det. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...