Jump to content

PRAO


Grumpy
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Donkeey trollar helt uppenbart.

När jag gick i skolan praoade jag första gången på mina föräldrars arkitektkontor, andra gången (en hel vecka) på krukmakeriet som ligger där i västerport i kalmar. Det var rätt mysigt alltså, man satt och lekte med lera på en drejplatta hela dagarna och fikade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min första prao var hos farsan, signalteknik. Satt å lödde i gamla kretskort.

Andra gången var det nån sportaffär, helt okej.

Tredje gången var på farsans jobb igen, fick lära mig en hel del, bland annat hur man svetsar fiberoptik osv.

Sista gången var nog absolut den bästa, på F21 i Luleå. Dem hade just "dragit igång" det där med PRAO igen, så vi blev lite av

en försöksgrupp. Jag och tre polare, samt några från södra Sverige.

En skåning som man hade lite problem med att förstå, en småtjurig 20 åring som till en början hade rätt negativ inställning till PRAO platsen

då han blev nekad till andra ställen, och någon som påminner en hel del om Lajnux (min bild av honom).

Otroligt nog blev vi vänner på en gång. Spelade biljard, fotboll, innebandy, gymmade, såg film och tv

(Vi bodde på området, och allt det fanns att erbjuda. Såklart efter "arbetstid")

Och om vi ska diskutera erfarenheter, så kan jag lova att jag fick en hel del.

Vi fick gå en kurs i hjärtlungräddning (i en hangar) på några timmar som egentligen skulle ha kostat runt 600 kr/h,

men för oss så var den gratis ^_^

Så jag fick en licens inom det, vilket gav ett stort lyft för mitt slutbetyg i "Idrott och hälsa" när jag gick ut 9an.

PRAOen varade i en vecka och vi hade verkligen kul. Synd bara att jag tappat bort bilderna, säkert nån av kompisarna som har kvar dem.

Våran officer (rekryteringsofficer som det så fint heter) var väldigt trevlig, och skickade ett mail efter PRAO perioden.

".. Jag tackar er alla för den insats som ni gjorde under er PRAO här på F 21 och jag har skrivit ett brev till er

skola där jag berömmer ert mycket positiva uppträdande... "

Over and out!

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slutsats: Posten var helt okej, lite småtråkigt att sortera men det gjorde inget att det var tråkigt för dela posten var rätt kul särskilt den dagen jag fick åka postmoped. Det sämsta var dock att jag hade för lång rast, jag vet, det låter konstigt. Men 2- 2.30 timmar är för lång rast i Västervik, jag kan kunde inte åka hem eftersom det är 5 kilometer hem och det tar blir rätt jobbigt att cykla hem efter att man redan har cyklat en bit och sprungit upp och ner i hundratals trappor. Dessutom så gör man Västerviks centrum på en kvart och sen finns ingenting att göra. Jag är också lite besviken på att jag bara fick en vattenflaska och en kortlek när jag slutade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Slutsats: Posten var helt okej, lite småtråkigt att sortera men det gjorde inget att det var tråkigt för dela posten var rätt kul särskilt den dagen jag fick åka postmoped. Det sämsta var dock att jag hade för lång rast, jag vet, det låter konstigt. Men 2- 2.30 timmar är för lång rast i Västervik, jag kan kunde inte åka hem eftersom det är 5 kilometer hem och det tar blir rätt jobbigt att cykla hem efter att man redan har cyklat en bit och sprungit upp och ner i hundratals trappor. Dessutom så gör man Västerviks centrum på en kvart och sen finns ingenting att göra. Jag är också lite besviken på att jag bara fick en vattenflaska och en kortlek när jag slutade.

Du skulle gått och lagt dig i soffan i entrén till ÖoB :innocent: Eller sagt något så hade du kunnat skjuts hem :D

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så har vi som går i åttan snart prao (eller några här kanske redan har haft det?).

Ska faktiskt bli skönt att arbete och inte sitta och ruttna vid skolbänken hela dagen, ser verkligen framemot nästa vecka men det är lite nervöst.. Tyvärr så jobbar jag inte på ICA och därför så kommer jag inte få en påse godis när jag slutar ( :D ), istället så ska jag vara på Posten varje dag från 8 till 15.30. :(

Vadå en påse godis? Det är inte alla som får något överhuvudtaget. Jag jobbade på en matbutik när jag gick i åttan men det enda jag fick var ett "tack för den här tiden, stick nu härifrån!" och lite sneda blickar för att jag råkade förstöra en syltburk

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå en påse godis? Det är inte alla som får något överhuvudtaget. Jag jobbade på en matbutik när jag gick i åttan men det enda jag fick var ett "tack för den här tiden, stick nu härifrån!" och lite sneda blickar för att jag råkade förstöra en syltburk

:D

Hämndaktion for the win!

---

Fredag var sista dagen.

Jag fick:

Från ICA, första veckan - Inte ett skit :(

Från Hobbex, andra veckan - Inte ett skit :P

Underbar PRAO! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Drar upp den här tråden igen, är ute på prao igen. Var rätt sent ute och var sjuk förra veckan, så fick inte tag i nån plats så det slutade med att praoa hos morsan, som jobbar halvtid som chef på Skoindustrimuséet och halvtid på Kulturavdelningen i Kumla. Idag var första dagen, gick upp 8, vi skulle arrangera en föreläsning för en pensionärsförening, så fick åka och handla lite grejer, sen när jag var framme och vi börjat duka var servetterna slut så jag fick handla igen, och sen behövdes hushållspapper, så fick börja med att handla tre gånger på en timme. Lite udda. Han som föreläste var min handledare på förra prao:en, skulle skriva ett reportage om han till en tidning, så satt och anteckna, sen var det klart 11 och jag kunde åka hem och spela skate 2 och sen slänga ihop en artikel. Imorgon ska jag inleda 9 med att springa runt i ett äldreboende och lämna papper i alla brevlådor, och sen käka på kinarestaurang, har blivit tradition (praoa hos morsan 5an o 7an också). Väldigt stressigt :).

En kompis fick plats på Tv4, resten av klassen praoar antingen på dagis eller hos föräldrar, ett par hade inte skaffat och fick dom dåliga platserna som ingen vill ha, typ stå och diska på en restaurang.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...