Jump to content

PRAO


Grumpy
 Share

Recommended Posts

har du läs-svårigheter eller är du bara dumihuvet? Dom flesta i den åldern vet vad dom vill jobba med, iaf inom något, Vad är då bäst? att jobba nånstans innanför det området eller på något random skitställe?

Ja, jag är såpass efterbliven att det enda jobb jag kan få är på min farsars svart-meck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Och varför praoar du inte på något ställe där du skulle kunna tänka dig att jobba? Du bara tänkte att det skulle vara bra att testa eller?

Hur fan ska jag vet vart jag vill jobba? Jag är 15 och går i 8:an, jag har aldrig varit ut i arbetslivet förän nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar intresset någon roll? Man kan ju fortfarande prova nya saker.

Vad är man för jävla stolpe om man har sitt liv utstakad vid 14-15 årsåldern?

Att ha hela sitt liv planerat sa jag ingenting om. Om man nu är intresserad av IT inte fan praoar man i nån blatte-kiosk? klart man kan det, men det är väl fortfarande bättre att praoa nånstans där man faktiskt är intresserad av vad man gör. Och som jag sa i mitt första inlägg, som ni kanske missade så är ju erfarenhet och lärdom bättre än att man får komma hem och sätta sig i soffan fortast?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha hela sitt liv planerat sa jag ingenting om. Om man nu är intresserad av IT inte fan praoar man i nån blatte-kiosk? klart man kan det, men det är väl fortfarande bättre att praoa nånstans där man faktiskt är intresserad av vad man gör. Och som jag sa i mitt första inlägg, som ni kanske missade så är ju erfarenhet och lärdom bättre än att man får komma hem och sätta sig i soffan fortast?

Om man nu är så intresserad av IT så har man troligen planerat att söka till ett IT-gymnasium. och därför verkar det helt värdelöst om man ska praoa med de i.

visst såklart jag förstår vad du menar och sure dra till ett kontor nån dag kan man ju göra men att slösa alla sina PRAO-changers på samma ställe är ju fail.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu är så intresserad av IT så har man troligen planerat att söka till ett IT-gymnasium. och därför verkar det helt värdelöst om man ska praoa med de i.

visst såklart jag förstår vad du menar och sure dra till ett kontor nån dag kan man ju göra men att slösa alla sina PRAO-changers på samma ställe är ju fail.

MEN DITT GROVMONGO, DU FÅR JU KUNSKAP Å ERFARENHET!11

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu är så intresserad av IT så har man troligen planerat att söka till ett IT-gymnasium. och därför verkar det helt värdelöst om man ska praoa med de i.

visst såklart jag förstår vad du menar och sure dra till ett kontor nån dag kan man ju göra men att slösa alla sina PRAO-changers på samma ställe är ju fail.

IT är inte bara kontor, om du inte visste det.

Det är självklart att man inte ska spendera alla prao chanser på samma sak varje gång, om man har praktiserat inom det man är intresserad av 1 gång, Då vet man hur det är.

Om man tycker det är tråkigt där, så fine, testa något annat. Men bara för att du har varit där 1 gång, så har man oftast lärt sig minst 1 grej genom arbets-uppgifterna?

Just den där lilla kunskapen du fick gratis kan hjälpa dig mycket i framtiden.

Vi tar ett exempel.

Din prao/praktik plats spenderar du inne på den lokala COOP-butiken, där får du fronta lite, sitta i kassan, hjälpa till inne på lagret.

Vad har du lärt dig då? Du har t.ex. lärt dig generellt hur en kassa-maskin fungerar. Du vet hur det är att jobba på ett lager.

Att praoa på ett dagis kanske är kul. Men vad lär du dig? att ungarna skräpar ner bara för att dom vet att dom inte behöver torka upp? att det är "soft" att vara ute utan arbets-uppgifter hela dagarna. Eller att du får gå hem tidigt?

Om man är intresserad av IT.

Man har praktik plats på nått IT-företag. Där får du hjälpa till att t.ex. skriva upp saker i nått program på datorn? beroende på vilket företag och deras inriktning så kanske du får hjälpa någon att koppla in en router? Lära dig hur du installerar ett operativ system? Lära dig hur man plockar ihop en dator med all hårdvara (ganska lätt, men vafan). Det är ett av många exempel på varför det är bättre att praktisera/praoa inom ett område av det du är intresserad av. Om man sedan bestämmer sig för att jobba inom det man praktiserade/praoade inom, är dessa kunskaper ett hinder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att praoa på ett dagis kanske är kul. Men vad lär du dig? att ungarna skräpar ner bara för att dom vet att dom inte behöver torka upp? att det är "soft" att vara ute utan arbets-uppgifter hela dagarna. Eller att du får gå hem tidigt?

Så du säger att man inte lär sig något på att jobba med barn?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ju helt körd. :> Alla vet inte vad dom vill göra senare i livet.

Eller så är ni helt körda som inte ens kan fatta vad jag menar.

Jag lägger ner det här nu eftersom ni vägrar förstå vad jag ens menar.

*edit*

Ferkurz.:

Så du säger att man inte lär sig något på att jobba med barn?

jo, om man är intresserad av det, men det var inte det som var frågan om där nån på sidan innan skrev.

Redigerad av Donkeey
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är intresserad av IT.

Man har praktik plats på nått IT-företag. Där får du hjälpa till att t.ex. skriva upp saker i nått program på datorn? beroende på vilket företag och deras inriktning så kanske du får hjälpa någon att koppla in en router? Lära dig hur du installerar ett operativ system? Lära dig hur man plockar ihop en dator med all hårdvara (ganska lätt, men vafan). Det är ett av många exempel på varför det är bättre att praktisera/praoa inom ett område av det du är intresserad av. Om man sedan bestämmer sig för att jobba inom det man praktiserade/praoade inom, är dessa kunskaper ett hinder?

Om man nu är så intresserad av IT så kan man nog redan det. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...