Jump to content

PRAO


Grumpy
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 135
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Snabbt växande tråd det här :confused:

Kul, jag ska också praoa den här våren!

Vecka 17 blir det på Hobbex och vecka 16 har jag inte fått bekräftad av tanten som har hand om det i skolan.

Det roliga med vecka 17 (antagligen 16 också) är att jag jobbar i ett relativt stort center där typ 3-4 klasskompisar också praoar någonstans.

Bäst blir nog att det händer direkt efter påsklovet så att man slipper skolan i 3 veckor ;)

Hade min APU som det kallas här nere veckorna efter sportlovet riktigt skönt men dock tre gånger så jobbigt att börja skolan igen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PRAO = Praktisk Arbetslivsorientering (Kolla läget, hur är det att vara på ett företag?)

APU = Arbetsplatsutbildning (Lära sig något av att vara ute i arbetslivet)

Har inte fått pröva på APU, tycker det låter mycket roligare. Dessutom kan det vara ett bra sätt att få in en fot för framtiden :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en kompis tänkte vara på våran gamla skola (låg-mellanstadie) nästa år när vi går i 9:an. Får vi det eller är det någon dum lag som förbjuder det?

Det tror jag ska gå bra; jag har självt varit med om flera sådana praoelever när jag gick på låg- och mellanstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade vi med. Fan vad skön jargong det finns mattanterna mellan alltså, älskade snacket på alla fikapauser.

Vi har inte internprao, men man tvingas torka alla borden i matsalen en dag. Det suger, gäller att göra det tillsammans med nån stor jävel som alla är rädda för så ingen skräpar ner så jävligt. Sen får man en gammal frukt på slutet, brukar ta en apelsin och spara om det är vintern och sen baka in i en snöboll. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan..POSTEN(!) var jävligt jobbigt/tråkigt.

Jag började klockan åtta med att sortera post i en och en halvtimme, och det var faktiskt rätt kul och efter det så hade vi rast. Sen så skulle jag ut med en postman och dela ut post i 3 timmar och det gick bra men jag säger bara, jävla lägenheter ( :>) alla borde flytta in i villa den här veckan så att jag slipper springa. Efter att ha delat ut allt så fick jag lunchrast, som varade i 2 timmar ( :D ) men självklart så serverade skolmatsalen något som luktade gamla inpyrd rök så det blev ingen lunch... :P

Sen kom det tråkigaste återigen så skulle jag sortera post i nästan 2 timmar och det är otroligt monotont. Sen slutade jag och då pajade cykeln så jag fick gå de 5 kilometerna som det är hem till mig.

Ett plus är dock att de man jobbar med verkar var rätt så skön och snälla.

Hoppas verkligen att det går lättare imorgon då jag har vanan inne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår mig inte på alla som väljer prao/praktik plats efter vilka tider dom har.

Välj något som du kan dra nytta av i framtiden istället. Du över som valt på posten, Du siktar på att bli brevbärare eller?

Jag har alltid haft prao/praktik och sommarjobb hos farsan eftersom jag strävar efter att ta över efter honom. Men det är bara jag.

Skitsamma om det är ett annat företag än det du kommer/vill börja jobba på sen, du har ju fortfarande erfarenheten kvar även om det inte är samma företag.

Now that's my point of view.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moget å välja vad man ska jobba med när man är 14-15.

Det är väl just det som är meningen med prao, att testa på arbetslivet. olika yrken.

Inte vad man ska jobba som/med sen.

har du läs-svårigheter eller är du bara dumihuvet? Dom flesta i den åldern vet vad dom vill jobba med, iaf inom något, Vad är då bäst? att jobba nånstans innanför det området eller på något random skitställe?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och varför praoar du inte på något ställe där du skulle kunna tänka dig att jobba? Du bara tänkte att det skulle vara bra att testa eller?

du är ju helt slut i huvet.

PRAO gör man för att känna på hur det känns att jobba. eftersom man oftast gör det i grundskolan så har man ingen aning om vad man vill göra i livet så därför borde man prova på olika.

APU, eller PRAO på gymnasie gör man för att känna på hur det är att jobba, och få kontakt med arbetslivet innom det yrke du vill bli.

alltså, man PRAO'ar för att känna på olika yrken. D:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

du är ju helt slut i huvet.

PRAO gör man för att känna på hur det känns att jobba. eftersom man oftast gör det i grundskolan så har man ingen aning om vad man vill göra i livet så därför borde man prova på olika.

APU, eller PRAO på gymnasie gör man för att känna på hur det är att jobba, och få kontakt med arbetslivet innom det yrke du vill bli.

alltså, man PRAO'ar för att känna på olika yrken. D:

Eller så är du slut i huvet som inte förstår vad jag menar. Om man är intresserad av någonting(typ IT) varför inte bara praoa inom IT då? då man får reda på hur det är att jobba med det då? Håller med om det där med om att man praoar för att få känna på hur det är på en arbetsplats. Men om man nu är intresserad av IT varför inte praoa inom IT då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...