Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Man kan inte sladda med en Golf Variant :angry: ...tror jag i alla fall. Får ju inget momemntum what so ever, däcken spinner ju bara på plats. Drog dock lite i handbromsen för första gången idag, men det var ju inte kul heller.

Operation: Få föräldrarna att byta till Subaru går nu in i skede två: "Väghållning".

Subaru är fina grejer, vi äger en Impreza som är väldigt trevlig på vintern!

Köpte precis en ny arbetsbil också, tre dm bredare och en halvmeter längre än våra andra redan väldigt stora arbetsbilar.. Stört irriterande när man har en bredare bil än alla andra, spåren som alla andra lämnar efter sig är för smala för den så det är intressant att köra efter E4an..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Simon bränner 160km/h på E4an
  • Simon blir stannad av civilbil som tar hand om körkortet
  • Simon får tillbaks körkortet från Länsstyrelsen efter en vecka
  • Tre månader senare får Simon böter på 4000kr från Polisen

Betala böterna, körkortet kvar? Tar dom att jag betalar mina böter som ett sorts erkännande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Simon bränner 160km/h på E4an
  • Simon blir stannad av civilbil som tar hand om körkortet
  • Simon får tillbaks körkortet från Länsstyrelsen efter en vecka
  • Tre månader senare får Simon böter på 4000kr från Polisen

Betala böterna, körkortet kvar? Tar dom att jag betalar mina böter som ett sorts erkännande?

Hur fan kan du inte bli av med kortet?!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fan kan du inte bli av med kortet?!?

Jag är inte helt säker på detta men jag tror att huruvida man förlorar körkortet eller ej är ganska godtyckligt. Det är ingen specifik gräns utan situationen avgör. Kör du 50 utanför ett dagis när det är 30-gräns tror jag t.ex. körkortet kan ryka. 160 på 110-väg kan ses som mindre grovt. TROR jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

kobbe: Iunno. Jag var förvånad själv, men nu har jag fått ett strafföreläggande i brevlådan. Står bara "Påföljder: Penningböter: 4000KR, ingenting om att kortet är indraget. Dock är det för att det är Länsstyrelsen som har hand om körkortet i fråga, men jag undrar att, om jag betalar in 4000kr, kommer dom att se det som ett erkännande och återkalla körkortet? :)

Jag är inte helt säker på detta men jag tror att huruvida man förlorar körkortet eller ej är ganska godtyckligt. Det är ingen specifik gräns utan situationen avgör. Kör du 50 utanför ett dagis när det är 30-gräns tror jag t.ex. körkortet kan ryka. 160 på 110-väg kan ses som mindre grovt. TROR jag!

Det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag googlade och fick fram någonting på flashback :(

Usch då.

Men som sagt. Det är ju likadant som vilken räkning som helst. Jag kanske inte tycker det stämmer men jag payar ju för att slippa påminnelseavgifter osv. Sen kan man gnälla i efterhand. Och att man betalt betyder inte att man godkänner att allt stämmer :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har kommit underfund med vad jag måste äga för bil en vacker dag. Tror faktiskt att det här är min drömbil. Nummer 1.

Ford Country Squire 1978.

5210853955_e990f9277f_z_1196446_0.jpg

5210853933_28e2e0f9b1_z_1196446_1.jpg

5061312894_382b3ba195_z_1196446_2.jpg

5061312850_bb0fae9027_z_1196446_3.jpg

I know, so what, det är ju bara en gammal herrgårdsvagn. Men. Enligt mig är det här världens mest fascinerande bil. Den är 5.73 meter lång, 2.02 meter bred. Med extrasätena i bakluckan nedfälld kan man åka 10 personer i den. Basmotorn var en V8:a på 6.5 liter, men man kunde få en stor 7.7 liters V8 på beställning. Jag tycker att hela bilen är så jäkla häftig, måste fan ha en någon gång. Måste vara helt underbar att köra, även fast bränslekonomin var 2l/mil stadskörning och 1.5 landsväg. Så jäkla tufft!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var otroligt nära att köra mot rött i förrgår (så nära att jag faktiskt gjorde det :rolleyes: ) och jag kan bara inte släppa det!

Körde på en gata jag har har kört på hundra gånger förr, skulle svänga höger, hade tokrött men fortsatte likt förbannat. Jag hade alltså börjat svänga innan jag insåg vad fan jag höll på med. Körde inte så fort, så det tog inga tider att få stopp på bilen. Då stod jag med bakdäcken på stopplinjen ungefär. Backade tillbaka på typ en miljontedels sekund och började sedan svära högt och ljudligt inombords.

Anledningen till att jag inte kan släppa det (det var ju trots allt en väldigt mild händelse, för jag var inte ens i närheten av att köra på/ bli påkörd av någon) är att jag kan verkligen inte "skylla" på att jag hade fokus på något annat! Visst, jag lyssnade på konversationen som medresenärerna hade men det gör man ju alltid när man kör.

<_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag fick 51 poäng på mitt teoriprov nu på morgonen............ Ny tid inbokad tills på måndag, känns förjävla surt! >_<

You can do it!

------

Fick min första "Oh my god, jag kommer krocka"-känsla igår. Skulle hem från stan i rusningstid, det var mycket, mycket halare än vad jag trodde och jag underskattade min bromssträcka till framförvarande bil.

Men det gick bra, lyckades svänga undan så jag puffade till snökanten på sidan istället, men det var inte många centimetrar kvar mellan våra bilar.

Hastigheten var ju låg då det var köbildning, but still. :P

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...