Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Klart och betalt!

Hade uppkörning i morse, den gick bra. Var inte särskilt nervös alls, men jag undrade vad hon skulle säga om min bromskoll i början av provet eftersom jag inte kände bromsen sjunka under fötterna såsom man ska. Jag tror det berodde på att jag inte pumpade upp den först, det måste varit det.

Den enda anmärkning jag fick var att jag fegade för mycket vid en rondell där det var hur lugnt som helst att köra fram, men jag ville vänta tills det var tomt längst bort också. Det var som tur var helt okej, jag fick förklara riskerna med sånt beteende och förklara varför jag gjorde som jag gjorde.

För er som ska övningsköra och undrar om kostnader:

Spoiler
100517 220 Körkortstillstånd

100712 80 Teoritester

100712 420 Enkel

100713 420 Enkel

100810 420 Enkel

100812 420 Enkel

100819 840 Dubbel

100914 840 Dubbel

100927 840 Dubbel

100927 420 Debiterad sent avbokad

101004 420 Enkel

100811 750 Riskettan

100928 1690 Halkan

101004 220 Teorikostnad

101005 600 Uppkörningsbil

101005 700 Uppkörning

1010XX xxx Fotografi

1010XX xxx Körkortskostnader

Totalkostnader: 9300

Varav:

  • 4620 kr lektioner (den debiterade borträknad)
  • 3580 obligatoriska moment (kostnader, halkan, riskettan). Kostnaderna för körkort+foto tillkommer eftersom jag inte vet hur mycket det ligger på.

De här kostnaderna är vad jag betalade efter att redan ha varit väldigt säker på att hantera bilen. Hade övningskört väldigt mycket hemma tidigare men skjutit på det.

Teorin var skrämmande enkel, det är smått skamligt att man får ha 13 fel på ett så viktigt prov. Ännu mer skrämmande var frågorna, som ibland var riktigt löjliga. Och statistikfrågor ger jag inte mycket för - vad hjälper det mig att veta att kvinnor eller män blir mer hetsade än motparten med kvinnor vs män som passagerare?

--

Anyway, ska bli skönt att slippa ha körlektioner och skit inplanerat. Kostar gör det ju bevisligen också. Vi får se hur mycket jag använder körkortet, men det är ju en bra grej att ha.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wordie! Inte för att jag har körkort och kör bil men jag har varit med om det här som passagerare. Det slutade med utspilld cola efter en kraftig inbromsning.. <_<

Jag ser ingen situation som kan tvinga din bil att bromsa alls, än mindre så kraftigt att ni måste tvärnita. Var ni inne i rondellen måste den enda grejen vara att snubben bromsade innan han ville ut, varför det nu skulle vara så. Ville ni in i rondellen hade ni ändå väjningsplikt, och det låter mer som att det vore ett problem om han inte blinkade höger från innerfältet i så fall.

Det där får du allt rita en bild på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingen situation som kan tvinga din bil att bromsa alls, än mindre så kraftigt att ni måste tvärnita. Var ni inne i rondellen måste den enda grejen vara att snubben bromsade innan han ville ut, varför det nu skulle vara så. Ville ni in i rondellen hade ni ändå väjningsplikt, och det låter mer som att det vore ett problem om han inte blinkade höger från innerfältet i så fall.

Det där får du allt rita en bild på.

Runt åtta år sen det här hände så du får ta det där med en nypa salt men jag ska göra en bild hur jag uppfattar vad som hände då.

EDIT: Han bromsade innan han skulle svänga höger ut ur rondellen.. Varför han gjorde så vet jag inte. Säkert för han glömde att han skulle svänga.

Redigerad av Djingis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Grattis till er andra grabbar som fick körkort, tyvärr har det inte gått lika bra för mig. I och med att jag precis har flyttat kan jag verkligen inte övningsköra något, och körskolan här har fullt hela tiden. Så jag tappar rätt mycket rutin. Ska göra ett sista försök annars får det vänta till jullovet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina herrar, vänligen hjälp mig med detta problem:

jag tar snart körkort och vill så gärna ha en bil. Min drömbil är en röd Golf, tidigt 90-tal för ca. 5000-6000 spänn. Men försäkringen/år kostar ju förfan mer än bilhelvetet? För mig som är ung och farlig i trafiken kostar det förfan 15 000 på ett år!

Hur i hela friden slipper man detta? Anta att jag köper bilen och står som registrerad, kan t.ex. mamma ta försäkringen och så kör jag bilen? Det är endast trafikförsäkring jag talar om. "Gäller den", även om jag kör?

Om inte annat, går det inte att jag ger mamma/pappa/nån äldre pengar för bil + försäkring, så står han/hon som ägare på pappret, men jag kör bilen? Har jag samma förutsättningar som om jag skulle ha försäkringen, t.ex. om jag krockar eller liknande?

Igår klarade jag teorin! Yeah! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina herrar, vänligen hjälp mig med detta problem:

jag tar snart körkort och vill så gärna ha en bil. Min drömbil är en röd Golf, tidigt 90-tal för ca. 5000-6000 spänn. Men försäkringen/år kostar ju förfan mer än bilhelvetet? För mig som är ung och farlig i trafiken kostar det förfan 15 000 på ett år!

Hur i hela friden slipper man detta? Anta att jag köper bilen och står som registrerad, kan t.ex. mamma ta försäkringen och så kör jag bilen? Det är endast trafikförsäkring jag talar om. "Gäller den", även om jag kör?

Om inte annat, går det inte att jag ger mamma/pappa/nån äldre pengar för bil + försäkring, så står han/hon som ägare på pappret, men jag kör bilen? Har jag samma förutsättningar som om jag skulle ha försäkringen, t.ex. om jag krockar eller liknande?

Igår klarade jag teorin! Yeah! :D

Angående själva bil-delen så har jag en till salu. PMa om du är intresserad!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina herrar, vänligen hjälp mig med detta problem:

jag tar snart körkort och vill så gärna ha en bil. Min drömbil är en röd Golf, tidigt 90-tal för ca. 5000-6000 spänn. Men försäkringen/år kostar ju förfan mer än bilhelvetet? För mig som är ung och farlig i trafiken kostar det förfan 15 000 på ett år!

Hur i hela friden slipper man detta? Anta att jag köper bilen och står som registrerad, kan t.ex. mamma ta försäkringen och så kör jag bilen? Det är endast trafikförsäkring jag talar om. "Gäller den", även om jag kör?

Om inte annat, går det inte att jag ger mamma/pappa/nån äldre pengar för bil + försäkring, så står han/hon som ägare på pappret, men jag kör bilen? Har jag samma förutsättningar som om jag skulle ha försäkringen, t.ex. om jag krockar eller liknande?

Igår klarade jag teorin! Yeah! :D

ifall du skriver försäkringen på din pappa och smäller bilen i ett träd eller kör på ett barn och försäkrings bolaget får reda på att det är din bil genom att titta ifall du betalar för parkeringsplats eller liknande, så blire inte roligt.

Däremot ifall du bor hemma hos dina päron så är det nästintill omöjligt för försäkrings bolaget och bevisa att det egentligen är du som äger bilen :)

Men tycker att 15 tusen för halv försäkring på ett år är lite mycket för en golf 2a? Vad bor du i för något ghetto?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ifall du skriver försäkringen på din pappa och smäller bilen i ett träd eller kör på ett barn och försäkrings bolaget får reda på att det är din bil genom att titta ifall du betalar för parkeringsplats eller liknande, så blire inte roligt.

Däremot ifall du bor hemma hos dina päron så är det nästintill omöjligt för försäkrings bolaget och bevisa att det egentligen är du som äger bilen :)

Men tycker att 15 tusen för halv försäkring på ett år är lite mycket för en golf 2a? Vad bor du i för något ghetto?

I see I see! Jag bor hemma och kommer göra det ett bra tag till, i alla fall så länge jag har bilen... Kan man inte se det som att jag lånar pappas bil (fast det är min)? Ungefär som att jag lånar hans riktiga bil och betalar soppa och parkeringsplats och sedan krockar. Så jävla svårt kan det väl inte vara?

Ja, det är helt insane, men du har rätt, jag bor i ganska skitiga trakter. Har inte tänkt på att det kan ha betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...