Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Hade en liten olycka på en parkering för ett litet tag sen.. Det var en liten nedförsbacke, och blankis gömde sig under en cm pudersnö så föret såg precis likadant ut som det gjorde efter vägen där mitt grepp var helt okej! Svängde in, fick sladd mot en snöhög, försökte gira upp den men då fick jag sladd åt andra hållet, ställde mig på bromsen och gled rakt in i en dragkrok på en annan bil (som stog halvtaskigt till, han stog kanske en halvmeter för långt bak!).

Hade sån jäkla tur att jag inte smällde in i bakvagnen på den andra bilen, tog bara på hans dragkrok.. Fronten på min Subaru är dock lite sliten! Man får ganska ordentlig respekt för halkan när man märker hur förrädiskt vinterföret kan vara!

Men utöver det så har jag inte varit med om några olyckor alls sen jag fick körkortet den 13onde Oktober, men man märker av att det inte är många som kör enligt det man lär sig på körskolan eller ens följer reglerna.. Synd att vissa ska klara sig på att resten är dugliga till att vika undan från dom!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan har en fråga angående lämplighetstyget ska man gå till VV för det eller ska man ringa nå samtal? Min kompis snackade nåt om det och skulle vilja ha hjälp med det.

http://www.korkortsportalen.se/upload/bibliotek/informationsblad/100035_affisch_A4_WEBB.pdf

Du kan ringa 0771-81 81 81 eller ansöka på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar men en sak är det jag inte förstår vilket inte har med länken att gö. Han pratade med sina föräldrar han sa nåt att dem sa att dem skulle ringa skatteverket eller vad det var för att kolla nå? Är det nån som vet varför man gör det? För jag gick in på skatteverkets hemsida kollade runt men hittade inge med det där att gö.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar men en sak är det jag inte förstår vilket inte har med länken att . Han pratade med sina föräldrar han sa nåt att dem sa att dem skulle ringa skatteverket eller vad det var för att kolla ? Är det nån som vet varför man gör det? För jag gick in på skatteverkets hemsida kollade runt men hittade inge med det där att .

Alltså, mina ögon gråter. Jag skojar inte. :cry: Gö kan man ju bara inte skriva, det går inte ens att använda det i tal.

----

Halkbanan imorrn. Brum brum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar men en sak är det jag inte förstår vilket inte har med länken att gö. Han pratade med sina föräldrar han sa nåt att dem sa att dem skulle ringa skatteverket eller vad det var för att kolla nå? Är det nån som vet varför man gör det? För jag gick in på skatteverkets hemsida kollade runt men hittade inge med det där att gö.

Vad är det han vill ha? Körkortstillstånd, tidigare lämplighetsintyg eller har han drogat och behöver få sin lämplighet som förare prövad?

Det första är så klart hos Transportstyrelsen (körkortsportalen.se). Det andra vet jag inte riktigt var det sköts, men kanske hos förvaltningsrätten (tidigare länsrätten).

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det han vill ha? Körkortstillstånd, tidigare lämplighetsintyg eller har han drogat och behöver få sin lämplighet som förare prövad?

Det första är så klart hos Transportstyrelsen (körkortsportalen.se). Det andra vet jag inte riktigt var det sköts, men kanske hos förvaltningsrätten (tidigare länsrätten).

Nix han har inte drogat nåt då han håller sig ifrån sånt. Men som sagt jag vet ju inte så mycket jag var inte med när han frågade bara att hans föräldrar eller ja inte hans riktiga då. Dem sa iallafall nåt om att de skulle ringa skatteverket/skattemyndigheten eller vad det nu var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Fy fan för det här väglaget! Det snöar som satan och vägarna är ganska tillkörda. Jag sade till pappsen att vi kunde åka och sladda, jag vill prova med Crown Victorian. Sagt och gjort så tog vi oss till industriområdet, han sladdade lite och jävlar i havet vad halt det är. Sedan stannade för att han skulle skrapa någon ruta och så frågade han om jag skulle prova. Fan jag tvärvägrade, aldrig i helvete att jag kör frivilligt på sånt här underlag, let alone att man sladdar med vilja. Sladda i all ära, men det är på tok för halt, fy fan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan för det här väglaget! Det snöar som satan och vägarna är ganska tillkörda. Jag sade till pappsen att vi kunde åka och sladda, jag vill prova med Crown Victorian. Sagt och gjort så tog vi oss till industriområdet, han sladdade lite och jävlar i havet vad halt det är. Sedan stannade för att han skulle skrapa någon ruta och så frågade han om jag skulle prova. Fan jag tvärvägrade, aldrig i helvete att jag kör frivilligt på sånt här underlag, let alone att man sladdar med vilja. Sladda i all ära, men det är på tok för halt, fy fan.

Var själv ute och sladdade igår, sjukligt skoj. Dock med Landcruisern, så fyrhjulsdriften kämpade emot lite. Men kul var det och sladd fick man! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag tro! :D

Dock är jag så sorgligt kass på att köra bil, så jag avstår helst. Dessutom skulle det kännas sådär att dra pappas bil emot en trottoarkant.

Därför tar man det försiktigt och börjar på en stor och öppen yta. Själv brukar jag mest sladda på (stora vägar) högersvängar, då har man den andra sidan av vägen som säkerhet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte sladda med en Golf Variant :angry: ...tror jag i alla fall. Får ju inget momemntum what so ever, däcken spinner ju bara på plats. Drog dock lite i handbromsen för första gången idag, men det var ju inte kul heller.

Operation: Få föräldrarna att byta till Subaru går nu in i skede två: "Väghållning".

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...