Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

2 timmar sedan, Kebab skrev:

Kul, har vi inte haft den har diskussionen för typ fem år sedan? Med Vice. som var helt fel ute i sina argument? Försöker söka, men hittar inte.

Kan det vara evighetsdiskussionen om fartkameror du tänker på? Denna diskussion? :lol:

Tror för övrigt jag misstolkade vad som hände dig. Om personen använde högerfältet som rent omkörningsfält var det ju solklart galenskap. Trodde han bara susade förbi för att sedan svänga höger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
3 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Hur går det för dig, @Merkky? :)

Gissar att du tänker du på mitt CE-kort nu? :) Det tog två månader att få körkortstillståndet, dels för att transportstyrelsen verkar ha fullt upp och dels för att jag behövde komplettera läkarintyget med ett intyg från psykiatrin tack vare min bipolära diagnos. Men det ramlade in i slutet av oktober, jag skrev teoriprovet för C i måndags (51/55) och påbörjade samma dag 140 timmars utbildning för yrkeskompetensbeviset vilket är min syssla kommande tre veckor. Har uppkörning för C i början av december så körskolan hjälper mig kombinera YKBn med körning så jag ska vara redo till dess. Sen ska jag börja med E så jag får dra tungt släp, samtidigt ska jag göra ADR för farligt gods i januari. Fullt upp kort sagt, men det rör äntligen på sig. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Woho, nu är jag stolt innehavare av CE-licens plus YKB (yrkeskompetensbevis) och ADR grund+tank (farligt gods). Skönt att ha det gjort. Nästa vecka går jag maskinförarutbildning sen är jag äntligen färdig med alla utbildningar för stunden. Djupt andetag, nu kan jag hitta någon normalitet i mina vardagar igen.

Körde upp CE just idag. Uppkörningar är alltid lika nervösa, jag gillar verkligen inte att bli utvärderad.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 years later...
2008-10-31 at 17:16, Kebab skrev:

I övrigt skryter jag gärna om att jag är så fenomenalt bra på att backa med släp. Har fått göra det mycket nu i samband med flytten.

Såhär 15 år senare har jag varit i färd med att ta BE-kort och idag avslutade jag det hela med att sätta uppkörningen.
 

Har verkligen inte kört lika mycket med släp som jag gjorde i samband med att jag tog mitt vanliga kort, men det sitter tydligen i för efter en lektion med körskola och lite backträning privat under veckan så gick det riktigt bra att backa runt gathörn etc idag. 

Men hade självklart aldrig klarat det utan förberedelser, och framför allt VERKLIGEN inte teoriprovet som till stor del bestod av helt vanliga körkortsfrågor. Mycket minns man ju från förr och använder i daglig körning, men skulle våga lova att de flesta skulle ha problem att oförberett klara ett teoriprov! 

Får se hur mycket användning jag får av detta nu då. Anledningen är framför allt att min sambo också tog det nu eftersom hon behöver köpa ett större hästsläp. Jag tyckte det kändes dumt att bara hon skulle vara behörig att köra släpet ifall det händer något någon gång, så nu kan jag rycka in om det krävs. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...