Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Mein automobil: VW Golf IV 2.0 - 1999

Haft den i 2 år, mycket trevlig. 115 hästar. 15 flak öl + 2 reseväskor och 10 flaskor Whiskey går i. Inga problem!

Gått 16.600 mil. Köpte den vid 13.500. Aldrig vägrat köra. Kan va lite bitter på att starta, dock väldigt sällan och hon går alltid igång på andra försöket.

(Har även en Audi A4 Quattro - 2007 i tjänsten)

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker du om den? Funderar lite på en sådan som vinterbil i år nämligen...

pros/cons?

En mycket trevlig bil.

+ Snygg och elegant

+ Bra drag

+ Mycket bra väghållning

+ Mycket bra komfort

+ Bra AC-möjligheter (många inställningar)

+ Drar inte speciellt mycket (0.6 blandad körning)

+ Lätt att parkera trots relativt stor bil

+ Bra sikt

+ Känns sportig

- Jag som föredrar halvkombis tycker att det är lite dåligt packutrymme. (Är en sedan) Kombi finns ju annars.

- Med däck jag har så är det dåligt grepp på snö (beror nog mest på däcken och inte bilen)

- Måste nästan trycka gasen i botten för att få riktigt bra drag. (Vid normaltryck på plattan känns den lite trög ibland). (Är bra om man lånar ut den till mormor eller nåt sånt så hon inte kör direkt i dikten.) Man vänjer sig efter ett tag, det är nog mest för att jag kör 2 bilar som detta känns lite sisådär.

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En mycket trevlig bil.

+ Snygg och elegant

+ Bra drag

+ Mycket bra väghållning

+ Mycket bra komfort

+ Bra AC-möjligheter (många inställningar)

+ Drar inte speciellt mycket (0.6 blandad körning)

+ Lätt att parkera trots relativt stor bil

+ Bra sikt

+ Känns sportig

- Jag som föredrar halvkombis tycker att det är lite dåligt packutrymme. (Är en sedan) Kombi finns ju annars.

- Med däck jag har så är det dåligt grepp på snö (beror nog mest på däcken och inte bilen)

- Måste nästan trycka gasen i botten för att få riktigt bra drag. (Vid normaltryck på plattan känns den lite trög ibland). (Är bra om man lånar ut den till mormor eller nåt sånt så hon inte kör direkt i dikten.) Man vänjer sig efter ett tag, det är nog mest för att jag kör 2 bilar som detta känns lite sisådär.

Då måste jag ju fråga vilken motor som sitter i? Med tanke på tjänstebil och förbrukning så gissar jag på 2.0TDI?

I mitt fall blir det en 1.8t eller 2.0t, på vintern ska det lekas och då duger inte diesel! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det kännas nära på riktigt! :D

Helgen har inneburit en första inofficiell provtur sedan projektet började i februari. Motorn gick igång fint på första startförsöket, och förutom lite krångel med förgasaren (som var väntat) funkade det mesta! Nu är det mest lite krompynt kvar att sätta fast, grill, kofångare och diverse lister, och snart kommer däcken. Riktigt kul att se bilen vakna till liv igen. Inte riktigt lika kul för plånboken... :rolleyes:

post-343-0-70661500-1379965926.jpg

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Om allt går som beräknat kommer jag kunna hämta hem bilen nästa helg! Bara lite småsaker kvar nu, efter ett första försök på besiktningen visade sig bromsoken vara slut i bak (vilket misstänktes innan). Sedan ska bara radion kopplas in, har hittat en tidstypisk med kassettspelare. Inget digitalt här, basta!

post-343-0-78760200-1382630494.jpg

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Hej! Behöver lite hjälp! Jag har en Hyundai Santa Fe -02. 2,4 16V. När jag startar och drar igång funkar den klockrent! Fast 4'an och 5'an är väldigt slöa. Måste upp i minst 75km/h för att gå över till femman och kunna behålla varvtalet! Vad kam felet vara?! Tändstift, bränslefiler?! Jag är ganska nollställd när det gäller bilar! :>>> hehhe

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det... det är ju du som kör den... ! Vad haru nu gjort?

Inte jag som körde. Föraren kom nedför en lång backe mot en stor rondell, det var tydligen snorhalt och tja... Han fick inte stopp på bilen innan rondellen så det slutade med att han dundrade rätt in i räcket. Bilen drogs längs kanten av räcket och blev hängandes där.

Streetview för den intresserade: http://goo.gl/maps/jHXV4

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Tror jag fastnade i en fartkamera inatt.

Någon som vet när det kommer en eventuell böteslapp? Det var inte min bil och relativt dåligt väder, så jag är inte säker på att jag blir identifierad heller.

Du behöver inte oroa dig. Reglerna ändrades för ett tag sedan så det är ägaren som blir betalningsskyldig oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag knappast. När jag fastnade på en fartkamera förra vintern skickades lappen hem till mig trots att jag körde i en väns bil.

Ni får tro vad ni vill. Det ändrades nyligen. I våras tror jag just pga att det inte gick att indentifiera folk pga de döljde sig på olika vis. Kolla upp det om du inte tror mig.

Men ni fuskar ju inte så ni tar ju böter gladeligen...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...