Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Nej, tyvärr. Vet i princip bara det jag läste när jag tog fram det där. Jag antar att du kommer få en komfortabel resa, motorn borde ha linjär kraftkurva och jänkar-gung i fjädring/komfort. Det blir nog fint!

Du har nog rätt i det... man åker inte skönare än i amerikanskt. Då i synnerhet full-sizebilar från 1950- till 1970-talet... :naughty: men moderna amerikanare har fin komfort också, men det är inte samma känsla att köra nytt som att köra gammalt. Alla bilar går i princip likadant idag... förr var det en själ i varje bil...

Redigerad av Officer Hernandez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Vilken vanlig bil (alltså en sådan som man har chans att se på vägarna här i Sverige) drar mest bensin, tror ni? Är det någon Range Rover, eller tror jag det bara för att jag ser mycket på Top Gear? :P

Range Rover ligger bra (dåligt kanske) till i bränsleslukarligan. Numera finns det ganska många amerikanska pickuper importerade till Sverige, så om vi pratar moderna bilar ligger dessa också bra till. Gjorde en jämförelse på en amerikansk site och den visade att Ford F150 är snäppet värre än Range Rovern, medan Dodge RAM med 5,7-litersmotorn är snäppet bättre. Annars vet jag inte vad som skulle komma upp i sådana siffror, de tyska SUV:arna är lättare och har effektivare motorer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Range Rover ligger bra (dåligt kanske) till i bränsleslukarligan. Numera finns det ganska många amerikanska pickuper importerade till Sverige, så om vi pratar moderna bilar ligger dessa också bra till. Gjorde en jämförelse på en amerikansk site och den visade att Ford F150 är snäppet värre än Range Rovern, medan Dodge RAM med 5,7-litersmotorn är snäppet bättre. Annars vet jag inte vad som skulle komma upp i sådana siffror, de tyska SUV:arna är lättare och har effektivare motorer.

Vi talar om siffror runt 1,6 - 1,7 liter per mil i blandad körning, va? Hur rik jag än blir i framtiden så kommer jag nog alltid vara för ekonomisk för att åka runt med något sådant... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi talar om siffror runt 1,6 - 1,7 liter per mil i blandad körning, va? Hur rik jag än blir i framtiden så kommer jag nog alltid vara för ekonomisk för att åka runt med något sådant... :P

Ja, nånstans där i krokarna. Sedan så är det fabriksuppgifter/standardkörcykler, siffrorna i verkligheten tenderar att vara än mer deprimerande. :P En kollega har en 11 år gammal Audi A6 med 4,2-liters V8 (automat, quattro), den snittar ca 2 liter/milen när han kör från hemmet till jobbet. Han ska byta bil med det snaraste, haha.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Läste några av kommentarerna på filmerna, och en fastnade jag för. Vad händer om lastbilen (eller någon bil i "tåget") exempelvis får punktering? Kaos!

Men det verkar riktigt coolt och smart!

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser onekligen lite vanskligt ut, men det är ju bara i teststadiet, och testat på en bana. När själva tekniken fungerar som den ska så kan man ju säkert vidta särskilda säkerhetsåtgärder. Längre avstånd mellan bilarna, något säkerhetssystem mot hastiga rörelser osv. Synd om tåget följer med ner i diket om lastbilen av någon anledning styr fel.

När konceptet blivit en färdig produkt känns det som att den i praktiken kommer vara säkrare och smartare än googles lösning - googles lösning kan ju gå käpprätt åt skogen om kameran läser av fel - omöjligt att garantera att det fungerar var som helst i hela världen.

Med volvos teknik så är det fortfarande en människa som styr - vilket åt minstonde i dagens läge känns säkrare.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att säkerheten tågen kommer vara så besvärligt så länge det inte finns en massa annan trafik på vägen. Det känns ju onekligen svårt att byta fil med 5 bilar i ett tåg.

Att tex lastbilen får punktering är inte speciellt svårt att avhjälpa och kommer definitivt vara löst (det är nog redan löst eller så finns en lösning, tex tryckmätare i hjulen osv).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir instinktivt skeptisk som fan, men visst verkar det coolt!

Vad är det du har köpt för bil, förresten? Visst hade du en Audi 80 innan?

Haha nej, jag hade en Toyota Camry men nu kör jag en Celica. Har snöat in mig på japaneser. :naughty:

Ser onekligen lite vanskligt ut, men det är ju bara i teststadiet, och testat på en bana. När själva tekniken fungerar som den ska så kan man ju säkert vidta särskilda säkerhetsåtgärder. Längre avstånd mellan bilarna, något säkerhetssystem mot hastiga rörelser osv. Synd om tåget följer med ner i diket om lastbilen av någon anledning styr fel.

När konceptet blivit en färdig produkt känns det som att den i praktiken kommer vara säkrare och smartare än googles lösning - googles lösning kan ju gå käpprätt åt skogen om kameran läser av fel - omöjligt att garantera att det fungerar var som helst i hela världen.

Med volvos teknik så är det fortfarande en människa som styr - vilket åt minstonde i dagens läge känns säkrare.

Ja, helt sjävlstyrda bilar känns avlägset. Även om tekniken finns sätter lagstiftning, säkerhetsbekymmer, försäkringsbyråkrati osv käppar i hjulen.

I Volvos projekt är hastiga inbromsningar förstås ett problem; med sådär korta avstånd verkar risken för seriekrockar ganska stor...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte direkt insatt i någon utav teknologierna. Men är detta bättre än det Google håller på med? Bilar som kör själv, utan att behöva någon som leder. Förutom kanske att Googlebilen kräver en takmonterad kamera.

Alltså... alltså.. finns det någon dokumentation över hur det här fungerar? Jag har så sjukt många frågor.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... alltså.. finns det någon dokumentation över hur det här fungerar? Jag har så sjukt många frågor.

Svårt. Google verkar inte vara så pratglada om just hur det funkar. Men det har varit under utveckling i många år nu så man får hoppas att det kommer mer information snart. För ett par dagar sedan blev självkörande bilar lagligt i kalifornien. Till stor del tack vare Google.

Hittade också den här artikeln samt den här videon i tre delar. Har inte hunnit se videon ännu men den ska tydligen vara från en utav Googles keynotes.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha nej, jag hade en Toyota Camry men nu kör jag en Celica. Har snöat in mig på japaneser. :naughty:

Ja, helt sjävlstyrda bilar känns avlägset. Även om tekniken finns sätter lagstiftning, säkerhetsbekymmer, försäkringsbyråkrati osv käppar i hjulen.

I Volvos projekt är hastiga inbromsningar förstås ett problem; med sådär korta avstånd verkar risken för seriekrockar ganska stor...

Hm, ja. Bilen längst bak måste ju bromsa mest och den längst fram minst. För annars kommer de ju åka in i varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, ja. Bilen längst bak måste ju bromsa mest och den längst fram minst. För annars kommer de ju åka in i varandra.

Trevligt då att sitta bakvänd och leka med barnen i bilen längst bak, lär ju få rätt ordentliga nackskador.

Borde kunna lösas med ett minimiavstånd på t.ex 50 meter vid 100km/h. Man kommer få lite högre bränsleförbrukning om man inte ligger nära lastbilen, men säkerheten måste ju gå först. Är det långa tåg spelar det ju ändå ingen roll för majoriteten av bilisterna.

Måste vara skönt för lastbilschaffisen att inte ha bilar så nära inpå, känns som ett stressmoment.

Sen hoppas jag att lastbilschaffisen kan släppa tåget med lite förvarning (utan att det blir kaos när autopiloterna släpper) - de ska ju käka korv på varannan mack. Det vill inte jag som bilist följa med på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...