Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Hojja, var just och provade en liten Volvo med framhjulsdrift. Fyfan säger jag! VARFÖR I HELVETE HAR INTE ALLA BILAR FYRHJULSDRIFT??? Våran Audi med fyrhjulsdrift är såååååååååå mycket bättre! Man slirar inte ett dugg och framförallt så "känner" man vägen. Man vet när man hållet på att få sladd, det gjorde man inte i den lilla volvon!

Men då ligger dessa två bilar i helt olika prisklasser, kanske inte så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hojja, var just och provade en liten Volvo med framhjulsdrift. Fyfan säger jag! VARFÖR I HELVETE HAR INTE ALLA BILAR FYRHJULSDRIFT??? Våran Audi med fyrhjulsdrift är såååååååååå mycket bättre! Man slirar inte ett dugg och framförallt så "känner" man vägen. Man vet när man hållet på att få sladd, det gjorde man inte i den lilla volvon!

Men då ligger dessa två bilar i helt olika prisklasser, kanske inte så konstigt.

Du ska nog se att om du skulle vara van med en framhjulsdriven volvo så skulle du nog känna när den var på gång att få sladd också.

Men ja, fyrhjulsdrift är guld vid vinterväglag. Har dock sina nackdelar, det är dyrare, har fler slitagedelar, tyngre, tappar hästkrafter mot däcken i förhållande till en tvåhjulsdriven bil.. Det är bra vid körande, men när det kommer till inbromsningar så kommer det ändå vara samma bromssträcka. Om inte den är längre med en fyrhjulsdriven då den är tyngre! Nej jag kommer alltid att ha min Subaru som vinterbil och min BMW som sommarbil, och jag kommer alltid föredra bakhjulsdrivet då man får ut det mesta från hästkrafterna och dom blir mycket mer kababla till körandet. Fast då är det svårt att argumentera med den låga tyngdpunkten i en Subarus boxermotor också, så en sänkt Subaru är svårt att konkurrera med. Har aldrig provkört en Audis fyrhjulsdrift dock, men med tanke på Subarus oljediff så vill jag tänka mig att dom är bra mycket bättre på den fronten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Är sjukt sugen på en SAAB, är jag dum i huvudet om jag köper en?

Nejdå, de flesta SAAB är helt okej, jag har varit i kontakt med väldigt många också, både via mamma och pappa och via kompisar. Chefen kör SAAB också, och han är verkstadsmekaniker. :P

Annars så har farsan bytt ut sin SAAB mot en chiptrimmad Audi A4 Quattro. Dra åt helvete vad den accelererar iväg, det är lätt den roligaste bilen vi har haft inom familjen, även den roligaste jag kört vad jag kan komma på! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är sjukt sugen på en SAAB, är jag dum i huvudet om jag köper en?

Nä, tycker Saabar har hög komfort, och alla från typ -98 och nyare känns jävligt fräscha och "fina" ifall de är välskötta. Alltså, det känns inte som att man sitter i en 11-12 år gammal bil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest på SAABs ekonomiska bekymmer. Känner inte riktigt för att lägga ut rätt mycket pengar på någonting som kommer tokrasa i värde inom en snar framtid.

Fast det borde väl inte gälla de äldre modellerna? Eller tänker du köpa en splånkarns ny? :mf_doof:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har en Audi 80 själv! Riktigt fin bil, stor rekommendation för dem som vill ha en bra bil som sällan går sönder om den har en hygglig motor. Har haft den sen förra nyåret och inget stort har hänt, två punkteringar (beror bara på min körning :ph34r: ) Vattentemp.huset gick sönder en gång, kostade 50 spänn på en skrot, oljefuktning vid topplockspackningen, inget allvarligt, har bara börjat fuktat och det har inte nått någon vattenkanal så det få vara.

Modifikationer: Ny stereo, en baslåda på dubbla tolver som jag installerade häromdagen, fett med awesome! Ska snart installera en ny kamaxel och nya ventiler + tändstift. Funderar på att införskaffa ett nytt spridarhus då det har varit ett litet läckage genom tiden jag har haft bilen. Ska passa på att byta alla vacuumslangar medans man håller på :P Ska byta lager i bakhjulen och stötdämpare fram, sedan får det fan duga med arbete på denna bil xDD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...