Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

I väntan på mailsvar från annonsören kan jag fråga här. Någon som vet märke/modell på de monterade fälgarna?

Edit: Annonsören blev nog lite irriterad på mig eftersom han svarade med endast tre bokstäver, som tur är var det svar på min fråga: ACE.

post-848-1255027100_thumb.jpg

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

BUMP!

Tänkte posta lite bilder från vårt projekt(?) vi har i skolan nu eller som jag och en annan började med. Som uppgift fick vi att sätta ihop en gammal PV motor en 3 cylindrig. Vad vi har gjort idag vad vi hann med var att få dit toplocket sen turbon till den sen imorn blir det att skruva fast hela toplocket lite bilder:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men en polare som har gått där inne längre sa det var PV motorn. Ni kör bara amerikanskt ey?

Numera ja, då vi har tre amerikanska bilar hemma.

Ford LTD Crown Victoria LX 1988

Chevrolet S-10 1998

Buick GS400 1967

Buicken är dock isärplockad, ska bli kul när vi börjar arbeta på den någon gång. Ska se ut något såhär när den blir klar.

67_buick_gs_rightfront_1154188_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Sen är faktiskt nyckeln borta också, vilket inte är så kul, men tändningslås med nyckel ska man väl kunna fixa om den inte dyker upp.

Helt otroligt. Är hos morsan nu under helgen och hjälpte till att bära en takbox till en bil tidigare ikväll. Sen blev det till att leta efter nyckeln till boxen i burkar och skåp. Av en tillfällighet kollar vi ett skåp och hittar där en rostig äldre Merca-nyckel. Bara på skoj prövar jag om den går i tändningslåset till min kärra, och den glider i med lätthet! Efter mer än 6 års arbete har jag alltså en nyckel till bilen! Något som jag trodde aldrig skulle hittas. Sen verkar den inte riktigt passa till dörrarna men nu kan man ju i alla fall starta bilen när nu det blir dags. :mf_doof:

post-343-1266014985_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om nån minns min och min brors äventyr med 200sx-en som vi höll på att leka med så är den såld nu. Slutade med ständiga kolvras, vilket blev dyrt.

Nu har vi en hög med mopeder, en minichopper med en övertrimmad DT-motor och lite att göra på dagarna istället.

(bror på bild, jag har inte så manlig skäggväxt)

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag var väldigt nära på att göra en ny tråd men upptäckte precis den här, så jag skriver här istället.

I lördags var jag och hämtade hem min gamla pärla, den har stått sen mitten av 90-talet så nu ska jag fixa den till sommaren. Till att börja med bara så besiktningen blir nöjda, sen börjar jag med skönhetsbiten.

Chassit är en VW -61 typ 1 LIM 113.

Motorn är en övertrimmad typ 3a 1600, tyvärr sålde vi porschetopparna, men den går som ett skott ändå.

Dessutom är den skattefri och bältesbefriad.

--------------------------------------------------------

Det som behövs fixas nu är att beställa ett nytt 6 voltsbatteri, en innerslang till höger bakdäck (punka) och hjulcylinder till bromsen på samma sida.

Handbromsvajern till vänster bakdäck är också av, men har redan en extra vajer liggandes.

Lär nog behöva klä om sätena, finns en fet spricka på förarstolen, just under arslet.

10 år av damm:

0Fre_1166799_0.jpg

Nytvättad: Jo, förarsätet är tillfälligt borttaget.

0Efter_1166799_1.jpg

DSC04408_1166799_2.jpg

DSC04411_1166799_3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt om bygget:

Jag har äntligen hittat en affär som har 2 hjulcylindrar för en -61 bubbla, ska fara imorgon å köpa om jag hinner.

Har även beställt ett 6 voltsbatteri, 1200 spänn gick det på.

Har hämtat besiktningsdäcken och satt dem på plats, så nu kan jag börja vårda fälgarna på "kördäcken" medans jag väntar på att få hem beställningarna.

Har hunnit med att tvätta, avfetta och nu är det eviga gnuggandet med Autosol, men det blir en grym skillnad.

Sen blir det en dyr historia, gummit på bakdäcken har ganska många sprickor så jag får ta å köpa nytt gummi, som kostar runt 2500 per däck. Som tur är så äre bara 2 däck, har lågprofilare framtill.

Återkommer med bilder senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Nu är alla bromsar fixade, nya gummin till vindrutetorkarna, sätet är strax färdigt med den nya klädseln, tändningen har vart igång så alla smådetaljer fungerar också. Har även bytt ut startmekanismen och vippströmbrytare på instrumentpanelen. Idag kommer nya tändstift, och förhoppningsvis batteriet.

Då är det bara att ladda upp det och sen kan man nog dra igång motorn.

Har besiktning nästa fredag, nog är man lite nervös :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...