Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Har du typ adhd eller något?

Diagnoserad med ADD. Vilket av någon konstig anledning är första gången jag säger det till någon utanför familjen. Och det är till dig. Höhö. Och promblemet med min medicin jag kommer få är att jag kommer få utvidgade pupiller och det kommer visas i urintest. Då det är narkotika-klassat. Som sagt, måste nog fundera stakt på det här med körkort. Mina föräldrar vill att jag tar ett, men.. Ja. :/ Svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Diagnoserad med ADD. Vilket av någon konstig anledning är första gången jag säger det till någon utanför familjen. Och det är till dig. Höhö. Och promblemet med min medicin jag kommer få är att jag kommer få utvidgade pupiller och det kommer visas i urintest. Då det är narkotika-klassat. Som sagt, måste nog fundera stakt på det här med körkort. Mina föräldrar vill att jag tar ett, men.. Ja. :/ Svårt.

Oj, jobbigt =/

MEn det är ju ditt val osv, säg va du tycker till dina päron.

Eftersom jag är en sån offtopichero så frågar jag, föds man med ADD eller är det något man utvecklar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På senare tid har jag märkt att bilen gärna kör för sig själv på växel numero två vilket jag finner väldigt konstigt. Det krävs ingen gas eller koppling, det är bara att växla upp till tvåan och sedan kör bilen av sig själv hur långt som helst. Beror detta på att växeln är för låg och att motrobromsen kommer att gå igång först när bilen har kommit upp i den optimala hastigheten för växel två?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Diagnoserad med ADD. Vilket av någon konstig anledning är första gången jag säger det till någon utanför familjen. Och det är till dig. Höhö. Och promblemet med min medicin jag kommer få är att jag kommer få utvidgade pupiller och det kommer visas i urintest. Då det är narkotika-klassat. Som sagt, måste nog fundera stakt på det här med körkort. Mina föräldrar vill att jag tar ett, men.. Ja. :/ Svårt.

ADD gör en lättretad, aight?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är en sån offtopichero så frågar jag, föds man med ADD eller är det något man utvecklar?

ADD kan utvecklas eller så kan bli född med det. Jag utvecklade det när jag var yngre.

ADD gör en lättretad, aight?

Du tänker på DAMP, som oftast relateras till ADHD. ADD är ett rent koncentrationshinder. Man blir slö, man överarbetar hjärnan ofta, man hör mycket mer än vad hjärnan orkar med m.m. ADD är ADHD utan H:et. Vilket står för hyperaktivitet. Förvånandsvärt så är folk med ADD i princip det helt motsatta från folk med ADHD i personlighet. Lite udda.

Aja, nog med offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mordos: Jag tycker du ska ta körkortet, absolut. Nu när dina föräldrar sponsrar dig så tycker jag det inte är något snack om saken. Ett körkort ger dig ett + på CV't som någon nämnde samt att det är skönt att ha möjligheten att låna föräldrarnas bil/annan tillgänglig bil om man ska någonstans. :naughty:

(orka quote'a :innocent: )

Edit: Jag hoppas det var det du snackade om... blir lite osäker såhär dags på dygnet.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På senare tid har jag märkt att bilen gärna kör för sig själv på växel numero två vilket jag finner väldigt konstigt. Det krävs ingen gas eller koppling, det är bara att växla upp till tvåan och sedan kör bilen av sig själv hur långt som helst. Beror detta på att växeln är för låg och att motrobromsen kommer att gå igång först när bilen har kommit upp i den optimala hastigheten för växel två?

Finns ju inget som heter "motorbroms" eftersom det inte är en broms i den bemärkelsen. Att motorbromsa är att bromsa bilen genom att använda det inre motståndet i motorn, lägre växel ger större bromseffekt eftersom den lägre utväxlingen gör att vridmomentet vid hjulen är högre än vid motorn och vice versa. När du släpper gasen helt går bilen på tomgång och anledningen till att du kan köra den utan att gasa är att den är motorstark nog att köra på tvåan under tomgångsvarv.

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga angående bilkörning.

När jag tog körlektioner minns jag att läraren instruerade mig hur jag skulle köra för att köra så ekonomiskt som möjligt. En del av detta var körning inför svängar då jag skulle använda bromsen så lite som möjligt, för att istället motorbromsa längre. Nu när jag tänker efter så undrar jag varför detta drar mindre bensin. Kanske ligger det ekonomiska i att jag inte sliter lika mycket på bromsarna, men bör det inte dra som minst bensin om jag kör på tomgång?

Varför är det bäst att motorbromsa när man har möjlighet, handlar det bara om slitage? Eller är det helt enkelt för att man får bättre kontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga angående bilkörning.

När jag tog körlektioner minns jag att läraren instruerade mig hur jag skulle köra för att köra så ekonomiskt som möjligt. En del av detta var körning inför svängar då jag skulle använda bromsen så lite som möjligt, för att istället motorbromsa längre. Nu när jag tänker efter så undrar jag varför detta drar mindre bensin. Kanske ligger det ekonomiska i att jag inte sliter lika mycket på bromsarna, men bör det inte dra som minst bensin om jag kör på tomgång?

Varför är det bäst att motorbromsa när man har möjlighet, handlar det bara om slitage? Eller är det helt enkelt för att man får bättre kontroll?

Vid högre varv så drar motorn inget bränsle alls när man motorbromsar utan endast när den kommer ner i så låga varv att den annars skulle dött om den inte fick bränsle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Gjorde detta på Mercan förra helgen:

post-343-1237135334_thumb.jpg

post-343-1237135340_thumb.jpg

Det är reservdelsbaljan som jag och en annan herre fick göra själva då det inte fanns ny plåt att köpa till just den delen. Det känns rätt kreativt att stå och forma saker sådär. Mycket kvar, men det går långsamt framåt... Hoppas jag kan hålla på med bilen mycket i sommar. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde detta på Mercan förra helgen:

Det är reservdelsbaljan som jag och en annan herre fick göra själva då det inte fanns ny plåt att köpa till just den delen. Det känns rätt kreativt att stå och forma saker sådär. Mycket kvar, men det går långsamt framåt... Hoppas jag kan hålla på med bilen mycket i sommar. :mellow:

Ska du måla dem gröna också eller ska du ha dem i deras nuvarande färg?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du måla dem gröna också eller ska du ha dem i deras nuvarande färg?

Den gröna färgen är en dyr och bra grundfärg som jag målar alla plåtdelar med, så jepp den ska också målas med det. Men bilen skall ej ha den färgen när jag kommit så långt som till lackering, ty då blir det nog någon blå metallicfärg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna färgen är en dyr och bra grundfärg som jag målar alla plåtdelar med, så jepp den ska också målas med det. Men bilen skall ej ha den färgen när jag kommit så långt som till lackering, ty då blir det nog någon blå metallicfärg.

Vad är det för bil?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna färgen är en dyr och bra grundfärg som jag målar alla plåtdelar med, så jepp den ska också målas med det. Men bilen skall ej ha den färgen när jag kommit så långt som till lackering, ty då blir det nog någon blå metallicfärg.

Hade sett rättså konstigt ut om du inte hade målat dem, typ som om du hade satt på pansar på bilen. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för bil?

Gammal Mercedes om jag inte missminner mig.

post-343-1237137222_thumb.jpg

Mercedes-Benz W115. Förövrigt ett år yngre än den Amazon Illouision postade bilder på. :(

post-343-1237137270_thumb.jpg

Bilen har sett ut ungefär som ovan i flera år nu, då jag inte bor där den är utan bara håller på när jag är hos morsan. Kommer typ kosta mer att få i ordning den än vad modellen egentligen är värd haha, men det är ju kul att ha byggt en halv bil också (det mesta av underredet är bytt). Lol på mig själv som ska vara så envis. :mellow:

Hade sett rättså konstigt ut om du inte hade målat dem, typ som om du hade satt på pansar på bilen. :wub:

Haha!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vid högre varv så drar motorn inget bränsle alls när man motorbromsar utan endast när den kommer ner i så låga varv att den annars skulle dött om den inte fick bränsle.

Sant. Detta är något många verkar ha svårt att förstå.

Det gäller dock bara bilar med insprutning. Inte gamla bilar med förgasare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...