Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Okej grabbar, nu är det så här att jag ska köpa körkorts boken nästa månad den lätt lästa för att jag lider fortfarande av dyslexi eftersom jag har svårt att uttala en del ord och förstå för er som undrar. Och det kommer gå på ca 400-500kr så då blir det att plugga fram till sommaren. Då på samma gång tänkte ja skriva in mig där också är det bara säga då att man vill skriva in sig eller måste man ha nåt med sig som lämplighetsintyg etc? Kan man fixa sånt där vid trafikskolan såna där papper istället för att fixa det från vv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska skriva in dig på en körskola behöver fylla i en blankett för ansökan om körkortstillstånd, och en hälsodeklaration där du har gjort ett syntest. Hos vissa körskolor kan du göra syntestet direkt hos dom, annars är det bara att göra det hos valfri optiker. Blanketten om körkortstillståndet kan du fylla i direkt från nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska skriva in dig på en körskola behöver fylla i en blankett för ansökan om körkortstillstånd, och en hälsodeklaration där du har gjort ett syntest. Hos vissa körskolor kan du göra syntestet direkt hos dom, annars är det bara att göra det hos valfri optiker. Blanketten om körkortstillståndet kan du fylla i direkt från nätet.

Tackar. Om man ska gö syntestet hos trafikskolan om dem har gör man det gratis eller får man ge dem en slant.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör upp. Och man gör något som uppkörnings gubben tycker är fel. Säger han till eller låter en göra felet och säger till efter, eller säger han inget?

Hur lång tid tar risk ettan? 2h? Antar att det är en sittning? Man ska bara lysnna va och inte skriva några prov eller liknande?

När man kör upp får inte kontrollanten berätta vad du gör bra eller dåligt förrän förarprovet är över. Risk1 tog kanske tre timmar eller något för mig om inte längre. Mellan tre och tre och en halv timme tror jag att det tog. Du behöver inte skriva några prov, bara sitta där och lyssna. Du ska bara ta ställning till ett par saker och sådär, inget du behöver veta innan du kommer dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh... Gick lite fort i en kurva så jag gjorde en 180°-vändning i en snödriva idag. :>

Efter 5 min stannade en barnfamilj som hjälpte till att dra loss mig, sedan körde jag luuugnt och försiktigt hem.

Men i stort sett all snö har ju smält bort nu? :unsure:

(höhö, reta norrlänningar, höhö)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Då tråden är ganska livlös just nu tänkte jag liva upp med lite bilder. :)

Lite övningskörning en dag som denna. Körde till ett lokalt industriområde där pappsen blev sugen på att sladda. DSC_4841.jpg

DSC_4842.jpg

DSC_4845.jpg

DSC_4846.jpg

DSC_4847.jpg

DSC_4848.jpg

Även jag provade att sladda, till slut gick det även för mig. Fast det togs det inga bilder på.

Sedan lite andra vinterbilder på min underbara Amazon. Väl medveten om rost och att kromsargen fattas, den ligger i garaget. Tänkte försöka byta skärmar till sommaren så att den ser lite representabel ut. :P

DSC_4838.jpg

1.8 liter av historia. Går riktigt fint och tyst faktiskt.

DSC_4839.jpg

Sedan lite andra bilder jag tog.

DSC_4851.jpg

DSC_4852.jpg

Mina händer ser ganska små ut här. Men det är faktiskt ratten som är skitstor.

DSC_4856.jpg

Låååång växelspak.

DSC_4858.jpg

Inredningen satte jag aldrig riktigt ihop i somras. Tänker riva ut den i sommar igen så det kvittar väl egentligen. :P

DSC_4840.jpg

Tar vanligen bra hand om Amazonen, men ibland måste man leka av sig lite. :P

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...