Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag frågar här, eftersom ändå det är en bilfråga.

Visst har F1 bilar koppling? Har snackat lite med en kompis, och han säger att dem inte har det. Jag säger att dem har det.. Help?

Hur skulle bilen kunna skifta växel, eller för all del ha en motor på högvarv men ändå stå stilla vid start utan koppling?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle bilen kunna skifta växel, eller för all del ha en motor på högvarv men ändå stå stilla vid start utan koppling?

Fråga inte mig, jag vet inte varför han har fått för sig det. Borde väll vara som på en vanlig bil, fast man växlar med ratten?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågar här, eftersom ändå det är en bilfråga.

Visst har F1 bilar koppling? Har snackat lite med en kompis, och han säger att dem inte har det. Jag säger att dem har det.. Help?

The driver initiates gear changes using paddles mounted on the back of the steering wheel and electro-hydraulics perform the actual change as well as throttle control. Clutch control is also performed electro-hydraulically, except to and from a standstill, when the driver operates the clutch using a lever mounted on the back of the steering wheel.

- http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_car#Transmission

Koppling finns - lådan är semiautomatisk med elektrohydrauliskt styrd koppling, men ingen kopplingspedal. Däremot finns nån fin spak som man använder från stillastående, tydligen!

Hur skulle bilen kunna skifta växel, eller för all del ha en motor på högvarv men ändå stå stilla vid start utan koppling?

Går alldeles utmärkt. "Riktiga" automatiska växellådor saknar koppling, de använder momentomvandlare. Automatlådor med koppling, t.ex. Volkswagens DSG-lådor med dubbelkoppling, är automatiserade manuella växellådor.

"Momentomvandlare är en transmissionskomponent på ett fordon som på hydrauliskt vis sköter kraftöverföring. Används istället för koppling på fordon, främst i kombination med automatväxellådor, med planetväxel."

- http://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bilens dag ägde rum här i Östersund igår, och såklart var jag och några kompisar iväg och dregglade över de fina bilarna.

Körde bland annat en Lexus IS 350, 210 hk om jag minns rätt. Da-amn vilken bil! Grymt motorljud och väghållning. Vi körde iväg till en rätt lång och kurvig väg för att få köra lite roligare än inne i staden, och det var inga problem att ligga på 140 km/h där! :D

Sedan blev det lite körning med Audi Q6, Mercedes E-klass (kommer inte ihåg modellen), någon BMW och Volvo XC60 och nya S60:n.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bilens dag ägde rum här i Östersund igår, och såklart var jag och några kompisar iväg och dregglade över de fina bilarna.

Körde bland annat en Lexus IS 350, 210 hk om jag minns rätt. Da-amn vilken bil! Grymt motorljud och väghållning. Vi körde iväg till en rätt lång och kurvig väg för att få köra lite roligare än inne i staden, och det var inga problem att ligga på 140 km/h där! :D

Sedan blev det lite körning med Audi Q6, Mercedes E-klass (kommer inte ihåg modellen), någon BMW och Volvo XC60 och nya S60:n.

Ni skulle åkte mot en hastighetskamera. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skjutsade tre tjejer i 20-års åldern igår ( :naughty: ), jag skulle uppskatta sträckan till ungefär en kilometer, ett självklart gångavstånd med andra ord. However, jag förväntade mig ingen betalning för denna sträcka, skulle ändå hämta upp min syster på samma ställe som jag släppte av dom. Men jag fick 150 spänn för besväret :o le jawdropp!

Haha, det lönar sig att köra svarttaxi!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför finns det så jävla få tider att boka prov för? Helvete. Norrbotten är inte så jävla stort att dom kan ha konstant tryck i tre veckor framåt.

Snatchade ett prov på onsdag istället för den 18e juni. Tacka gud för avbokningar!

men nu måste jag ju plugga igen. fitatatata

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska skjutsa pappa från Eskilstuna till Katrineholm och sen tillbaks igen idag. Det är det längsta jag någonsin kört, lite smått nervig men det är ju inget annorlunda än att åka runt i Eskilstuna i flera timmar så det ska nog gå :)

Det är bara köra på, ju längre sträcka desto roligare! :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...