Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

En Chevrolet Caprice kostar mig, om året, att trafikförsäkra ~11500kr. Bränslekostnaden kommer ungefär att vara ~25000kr per år (endast pendling till&från skola och praktik mind you, inget nöjesåkande till kamrater). Som fattig student med liten inkomst vid sidan om kommer jag ungefär att tjäna strax under 25000kr om året.

Kul att man har råd att äga bil. Hora.

Hur mycket bensin drar en Chevrolet Caprice, då? Skaffa dig en bränslesnål kärra för fanken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En Chevrolet Caprice kostar mig, om året, att trafikförsäkra ~11500kr. Bränslekostnaden kommer ungefär att vara ~25000kr per år (endast pendling till&från skola och praktik mind you, inget nöjesåkande till kamrater). Som fattig student med liten inkomst vid sidan om kommer jag ungefär att tjäna strax under 25000kr om året.

Kul att man har råd att äga bil. Hora.

1. OM det är möjligt, låt bilen stå på dina föräldrar tills du är 25, bara idiotiskt att betala hutlösa försäkringskostnader.

2. Jänk kör man BARA på sommaren under cruisin's, inget annat. Du är en idiot om du har jänk som bruksbil.

3. Varför tror du dina klasskompisar snackar om skrutt740? Jo, just för det är billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket bensin drar en Chevrolet Caprice, då? Skaffa dig en bränslesnål kärra för fanken.

Ligger på strax under 1,5.

1. OM det är möjligt, låt bilen stå på dina föräldrar tills du är 25, bara idiotiskt att betala hutlösa försäkringskostnader.

2. Jänk kör man BARA på sommaren under cruisin's, inget annat. Du är en idiot om du har jänk som bruksbil.

3. Varför tror du dina klasskompisar snackar om skrutt740? Jo, just för det är billigt.

Oh come on man, klart man ska åka amerikanskt som bruksvagn! Prioriterar gärna en lite bekvämare och roligare bruksbil än att sitta och åka i någon Volvo 740 eller BMW som varken är bekväm eller rolig. I suppose att det här är ett av de problem/dilemman man måste stå ut med som entusiast.

Tror att det löser sig dock. Kan försäkra den på cirka 5500kr hos Folksam. Awesome!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger på strax under 1,5.

Oh come on man, klart man ska åka amerikanskt som bruksvagn! Prioriterar gärna en lite bekvämare och roligare bruksbil än att sitta och åka i någon Volvo 740 eller BMW som varken är bekväm eller rolig. I suppose att det här är ett av de problem/dilemman man måste stå ut med som entusiast.

Tror att det löser sig dock. Kan försäkra den på cirka 5500kr hos Folksam. Awesome!

Well, jag kör en jävligt skruttig 850, försäkringen på morsan och drar långt under litern. Man ska kunna leva också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Skrivning bokad på Torsdag, kör upp Onsdag den 21:a! Teorin börjar falla på plats, drar 65 points i TEO och fick 52 på Körkortonline, skall ligga i lite till, vill inte kugga. Är lite nervös inför uppkörningen faktiskt, mest för att det verkar som Farsta är hårda jämfört med t.ex. Nynäshamn som också är här i närheten. Hoppas att det går vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppkörning imorgon 0810 i Farsta!

Prognoserna säger -1C och mulet, vilket betyder att det kan vara lite halt. 08:10 är dessutom lite rush-hour.

Så sammanfattningsvis skall jag tänka på;

  • Hålla extra avstånd p.g.a. kyla & eventuell halka.
  • Titta ofta i backspeglarna (~7:e sekund), hellre för mycket än för lite.
  • Vara allmänt uppmärksam på skyltar.
  • Titta långt fram.
  • Blinka vid varje vägskäl, hellre för ofta än för sällan.
  • Anpassa hastigheten till rådande situation, och vara extra noga med 30-gränser.
  • Inte ta några onödiga risker vid rondeller och korsningar, utan hellre vänta lite.

Någon som har några flera råd? :)

Also, säkerhetskontrollen, skall man kunna kontrollpunkterna i huvudet?

Redigerad av Illousion
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skadar väl inte, men det är inte alls säkert att du får genomgå en full säkerhetskontroll. Jag fick testa att färdbromsen fungerade sist, och det var det.

Och börja inte tänka på om du har kört bra eller dåligt under uppkörningen. Det blir bara pannkaka. Skit i att tänka på det tills när du står utanför vägverket igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pics or it didnt happen!

Aint got none. :(

--

Var ledig idag, men en kollega ville bjuda på lunch så jag åkte in till jobbet och passade på att tvätta bilen.

img0116gt.jpg

Allt som behövs nu är den bakre delen av tröskeln, stötfångaren bak och stänkskydden så ser den faktiskt ganska bra ut på utsidan.

Har även åkt Forden till jobbet. Ser ganska stor ut brevid en Spark. :lol:

img0112et.jpg

Forden är en grym bil på vintern. Bättre värme & ventilation än en god väns Volvo 740 och grymt lättkörd tack vare automatlådan och diffad bakaxel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite halvt nervös ska övningsköra privat i januari har ni nå nybörjar tips? Och hur var det första gången ni gjorde det och hur gick det första gången? Skulle uppskatta lite tips för en nybörjare för första gången.

Första gången var jag ganska duktig, sedan hamnade jag i en riktig svacka där det blev motorstopp på motorstopp. Vissa övningskörningspass fick jag lätt motorstopp 9 av 10 gånger. Men det är inte att hänga läpp för det, man lär sig på det också.

Se till att hålla dig lugn och att börja på några gamla skogsvägar bara så blir det inga problem ska du se!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången var jag ganska duktig, sedan hamnade jag i en riktig svacka där det blev motorstopp på motorstopp. Vissa övningskörningspass fick jag lätt motorstopp 9 av 10 gånger. Men det är inte att hänga läpp för det, man lär sig på det också.

Se till att hålla dig lugn och att börja på några gamla skogsvägar bara så blir det inga problem ska du se!

Jo jag tänkte på det han jag ska övningsköra med tänkte höra med han när allt är klart om man kan börja på nå parkering bara lära sig grunderna sen ut på nå landsväg. Tänkte även på rondell körning ska man övningsköra ett par gånger innan man ger sig in på det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tänkte på det han jag ska övningsköra med tänkte höra med han när allt är klart om man kan börja på nå parkering bara lära sig grunderna sen ut på nå landsväg. Tänkte även på rondell körning ska man övningsköra ett par gånger innan man ger sig in på det?

Det känner du och/eller din handledare bäst själva. Men jag kan säga att jag inte gärna hade gett mig in i en rondell med bara några få körtimmar bakom mig. Fast är det en enfilig och inte så vältrafikerad rondell så är det visserligen inte någon avancerad manöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...