Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Hur är det med det här egentligen? :unsure: Jag trodde jag hade täckt det mesta inför min uppkörning men blev nu skitnojjig för har aldrig blinkat då jag backat runt hörn tidigare.

Behövs inte :) jag blinkade inte iallafall. De viktiga är att du kollar döda vinkeln, titta fram, titta bak, backa, titta fram, titta bak, backa osv. Backa runt hörna får man oftast garanterat.

Det roliga är att i slutet av mina trafikskole-lektioner så fick jag uppgiften att backa in i en parkering, backa in mellan två bilar alltså. Gick åt helvete och trafikskoleläraren sa att jag skulle ta några lektioner till innan han kunde boka in min uppkörningen. Jag sket i det, slöseri med pengar. La pengarna på uppkörningen istället. Tog viserligen tre gånger men nu fick jag iallafall backa in i en parkering och klarade det galant.

Kom ihåg, du får rätta upp bilen. Backar du lite fel så är det bara att rätta upp bilen, precis som du hade gjort om du hade parkerat på riktigt.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med det här egentligen? :unsure: Jag trodde jag hade täckt det mesta inför min uppkörning men blev nu skitnojjig för har aldrig blinkat då jag backat runt hörn tidigare.

Man behöver aldrig blinka när man backar. Jag frågade just den frågan till min lärare häromdagen och det var svaret jag fick. Men som sagt, håll uppsikt även framåt och åt sidorna. Kolla bara väldigt lite i backspeglarna, det brukar få lärarna arga om man bara blänger speglar hela tiden. Vänd dig bakåt och framåt hela tiden, för det är du som har väjningsplikt mot allt och alla eftersom du backar.

Då ska man gå riskettan imorgon då, vad kan man förvänta sig av den? Tre timmars plåga? Intressant?

För mig var det rätt segt, jag satt med en massa fjortisar när jag själv är 22 och folk började nästan grina med "de emotionellt starka" inslagen om DD&D. Men bortsett från det så fick man en del vettigt med sig, kunskapsmässigt.

--

Hade halkan idag, den var väl kul men det är roligare med gokart :mf_doof: Har teori på måndag, uppkörning på tisdag men dessförinnan har jag fett mycket skola denna vecka och hela fredag-lördag-söndag försvinner pga orkesterresa till Uppsala. Har alltså bara ikväll, imorgon och torsdag för att repetera teorin jag inte rört på mer än en månad. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körkortet kirrat!

Stort grattis!

Hade halkan idag, den var väl kul men det är roligare med gokart :mf_doof: Har teori på måndag, uppkörning på tisdag men dessförinnan har jag fett mycket skola denna vecka och hela fredag-lördag-söndag försvinner pga orkesterresa till Uppsala. Har alltså bara ikväll, imorgon och torsdag för att repetera teorin jag inte rört på mer än en månad. :(

What, började inte du köra alldeles nyligen? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dra åt hela jävla helvetet, acear min uppkörning och det enda jag har kvar är att köra tillbaka mot stan från landsvägen - då svänger ett stort jävla HUS (!?!?!?) ut framför mig och jag kommer givetvis alldeles innpå ekipaget på bråkdelen av någon sekund, sen får jag en lastbil upp i arslet omgående. Detta blir jag sedan kuggad på eftersom att jag inte höll tresekundersregeln, men hur fan ska jag hinna göra det när jag omgående får en lastbil bakom mig som hade dundrat in i baken om jag börjat bromsa? Och hur ofta svänger ett ekipage med ett HUS ut framför en!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dra åt hela jävla helvetet, acear min uppkörning och det enda jag har kvar är att köra tillbaka mot stan från landsvägen - då svänger ett stort jävla HUS (!?!?!?) ut framför mig och jag kommer givetvis alldeles innpå ekipaget på bråkdelen av någon sekund, sen får jag en lastbil upp i arslet omgående. Detta blir jag sedan kuggad på eftersom att jag inte höll tresekundersregeln, men hur fan ska jag hinna göra det när jag omgående får en lastbil bakom mig som hade dundrat in i baken om jag börjat bromsa? Och hur ofta svänger ett ekipage med ett HUS ut framför en!?

Haha, vafan? >_<

Lider verkligen med dig mannen, fast måste ändå säga att det är ganska tragikomiskt... Nåja, du tar det ju nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...