Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Själv läser jag just nu den självbiografiska Krigsfotografen av krigsfotografen Robert Capa. Jag gillar den, rolig och intressant att läsa, även om man inte gillar fotografering. Ungefär var femte sida är också ett foto med bildtext, och ja... Det är bara ren njutning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Håller på att läsa igenom två böcker för tillfället. Den ena är Med Säpo i hälarna av Boris Grigorjev som f.ö är en f.d KGB-agent med erfaranheter inom spionområdet. Tycker dock inte om den så hemskt mycket. Känns lite för mycket 80-tal och för mycket mainstream över det hela. Visserligen finns det bra ställen, men att han börjar berätta om hur han växte upp i boken förstör en hel del enligt mig.

Den andra är Historiens Största Mordgåtor. Denna bok är dock otroligt läsvärd. Mycket intressanta teorier, fakta och information ö.h.t. Rolig och intressant läsning. Allt från Hoffa, Monroe till Hammarbymordet. Håller just nu på att läsa om den sistnämnda och jag måste verkligen rekommendera denna bok!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra är Historiens Största Mordgåtor. Denna bok är dock otroligt läsvärd. Mycket intressanta teorier, fakta och information ö.h.t. Rolig och intressant läsning. Allt från Hoffa, Monroe till Hammarbymordet. Håller just nu på att läsa om den sistnämnda och jag måste verkligen rekommendera denna bok!

Håller inte med. Kändes inte som om man gjort riktiga efterforskningar .. dessutom lämnade dom ut massor med relevant information. Well, bra tidsfördriv på planet.

Läser fortfarande Kafkas "Slottet". Ska försöka plöja igenom Illusionisten efter det.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med. Kändes inte som om man gjort riktiga efterforskningar .. dessutom lämnade dom ut massor med relevant information. Well, bra tidsfördriv på planet.

Läser fortfarande Kafkas "Slottet". Ska försöka plöja igenom Illusionisten efter det.

Du kan ha en viss point. Har dock inte läst igenom hela boken, så jag kan inte dra riktiga slutsatser. Intressant hittills imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Någon som har läst Tolstoj? Funderar på att ta mig an Krig och fred. Problemet är att den är på drygt 1000 sidor, vilket betyder att det finns en viss fördel om den är läsbar. :confused:

Ägna dig åt litteratur du VILL läsa, inte som du FÖRVÄNTAS läsa.

---

Läser just nu Richard Dawkins "The God Delusion" samt Jaroslav Hašeks "Den Tappre Soldaten Svejk".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har läst Tolstoj? Funderar på att ta mig an Krig och fred. Problemet är att den är på drygt 1000 sidor, vilket betyder att det finns en viss fördel om den är läsbar. :confused:

Vilket sammanträffande, jag är också sugen på att läsa den! Jag började med hans bok Kosackerna för ett par dagar sedan, men hittills är den sådär. Krig och Fred ska jag dock låna av Stadsbiblioteket så fort jag är klar med den jag läser nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit har i spanien i lite over en manad nu och tagit mig igenom 6 bocker (2 pa engelska och 4 pa svenska)

Bilbo av J.R.R. Tolkien: (bra)

Halvt motvilligt följer den fridsamme hoben Bilbo med den store trollkarlen Gandalf i jakten på dvärgarnas guldskatt. Otaliga faror och svårigheter tornar upp sig på vägen. Med list och tur och tack vare Gollums osynlighetsring lyckas Bilbo och hans följe ta sig fram till den ruvande draken Smaug för den avgörande striden.

Fantomerna av Klas Östergren: (bra)

I Frankrike försöker hjälten i Fantomerna, bitter och rotlös, få perspektiv på sina minnen av de två människor som dominerat hans uppväxt i 60-talets Stockholm: Sandi, överklasstjejen som alla grabbar föll för, och Fadern, mannen som gett honom allt men lämnat honom full av tacksamhet- och skuld. Dessa två fantomer - drömbilder - förföljer honom genom åren genom en värld fylld av rockmusik, ängslan, serietidningar och ångest. Att ursinnigt hamra ner storyn om dem är enda sättet att göra sig kvitt sin kärlek och sitt hat.

Dubbelgångaren av Frederick Forsyth: (jobbig)

Efter ett tillslag mot en nyckelperson i al-Qaidas nätverk brottas de amerikanska och brittiska säkerhetstjänsterna med ett kodord. Det gäller en ny terrorattack, större än 11 september. Men var? Och när? Experterna famlar i mörkret.

Överste Mike Martin har gått i pension och köpt ett hus på landet i Yorkshire. Efter tjugofem år på världens krigsskådeplatser längtar han efter att sköta trädgården i lugn och ro. I stället kallas han in för ett sista uppdrag.

Sedan fem år sitter den talibanske krigsledaren Izmat Khan, kallad afghanen, i en isoleringscell i Guantanamo Bay. Martin övertar Khans identitet och skickas in som mullvad för att infiltrera al-Qaida och hindra terrordådet. Han är minutiöst förberedd, men är det tillräckligt? Ett enda misstag och allt är slut.

Kackerlackorna av Jo Nesbø: (bra)

En politisk skandal hotar när Norges ambassadör i Thailand hittas mördad på ett motellrum. Att statsministerns nära vän har foton på nakna småpojkar i sin portfölj får inte komma till allmän kännedom. På UD i Oslo vill man snabbt tysta ner mordet och i samråd med polisen skickas Harry Hole till Bangkok för att på ett diskret sätt hitta den skyldige. Väl på plats i den myllrande storstaden kämpar Harry för att vänja sig vid hettan, trafiken och ett liv utan alkohol.

För varje dag klarnar mystiken kring mordet allt mer det är något oroväckande som pågår i den norska kolonin i landet. Ljusskygga personer vill hindra att sanningen ska komma fram och Harry förstår att han måste vara allt annat än diplomatisk för att lösa fallet.

The Third Twin av Ken Follet: (bra)

Through her research on twins and the genetic components of aggression, scientist Jeannie Ferrami makes a startling discovery. Using a restricted FBI database, she finds two young men who appear to be identical twins: Steve, a law student, and Dennis: a convicted murderer. Yet they were born on different days, to different mothers, in hospitals hundreds of miles apart. As Ferrami delves into their backgrounds, she unwittingly locks horns with some of the most powerful forces in America, including the university where she works, The New York Times, even the Pentagon. What secret has Ferrami uncovered? Can she trust her boss and mentor, or must she put her life in the hands of Steve Logan, the twin she finds herself falling in love with--even though he's surrounded by intrigue and suspicion? But one thing is certain: There are those who will stop at nothing to keep their chilling conspiracy in the shadows. . . .

NEXT av Michael Crichton: (blev battre mot slutet)

The world of genetics is out of control - now the new Sunday Times bestseller from Michael Crichton, one of today's most famous authors, shows you what happens NEXT! Is a loved one missing body parts? Are blondes becoming extinct? Has a human already cross-bred with a monkey? We live in a GENETIC WORLD. Fast, frightening - and potentially VERY lucrative. There are designer pets; a genetic cure for drug addiction; a booming market in eggs and sperm. But is there also a talking ape in Borneo? Has a 'master' gene for controlling others been found? Could an innocent man and his family be hunted cross-country because they happen to have certain valuable genes ! Are you ready for what comes NEXT in Michael Crichton's stunning new thriller?

Sammanfattningarna ar tagna fran bokus.com

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte? Nya Testamentet (eller tja, hela Bibeln) är en av de mest betydelsefulla böckerna som någonsin skrivits. Men fortfarande, ren jäkla dynga.

Jo absolut, jag är lite intresserad själv faktiskt eftersom jag egentligen inte har en jäkla aning om vad som står där.

Det jag inte kan förstå är dock varför man väljer at läsa en bok som man tycker är "dynga". :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo absolut, jag är lite intresserad själv faktiskt eftersom jag egentligen inte har en jäkla aning om vad som står där.

Det jag inte kan förstå är dock varför man väljer at läsa en bok som man tycker är "dynga". :confused:

De flesta har en tendens att kritisera religionen utan att ens veta ett piss om vad den står för. Själv plöjde jag igenom nya testamentet ganska nyligen (har inte fått tag på någon kopia av gamla) och visst, det är mycket moralkakor, upprepningar och absurda saker som händer men det är fortfarande väldigt bra att ha läst den .. just eftersom den har påverkat vår civilisation så himla mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska börja på en Dan Brown bok nu. Drömmarnas palats eller nå't sånt heter den

Om du är en beundrare av Dan Brown, så läs den för all del. Men ha inte alltför höga förväntningar, då den är betydligt sämre än övriga böcker. Och jag tycker inte ens att de var några höjdare. :whistling:

Edit: Förutsatte att du menar Gåtornas Palats.

Redigerad av Streetwave
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är en beundrare av Dan Brown, så läs den för all del. Men ha inte alltför höga förväntningar, då den är betydligt sämre än övriga böcker. Och jag tycker inte ens att de var några höjdare. :whistling:

Edit: Förutsatte att du menar Gåtornas Palats.

Förstår fortfarande inte hur de kunde översätta Digital Fortress till Gåtornas Palats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...