Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Läste ut Moment 22 för ett tag sen. Rekommenderas starkt, störtskön skildring av en flygplansdivision i Medelhavet under WWII! :)

Nu plöjer jag igenom Harry Potter och Halvblodsprinsen för fulla muggar, sen är det The Deathly Hallows som gäller. Har lyckats undvika alla spoilers, längtar som fan efter att få sätta tänderna i den! evilgrin39_745831_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

184354282X_912063_0.jpg

Titel:Thunder Run

Författare: David Zucchino

Håller på att läsas just nu, en bok på cirka 300 sidor med engelsk text.

Handlar om tre dagar under kriget i baghdad. Rekomenderar starkt! :)

--------------

EDIT: Vet någon om Halo novellerna är bra? Funderar på att köpa. :)

Redigerad av 50 cent
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Bit of a bump.

Två frågor.

1. Måste man vara ett stort fan av Mötley Crüe's musik för att uppskatta deras självbiografiska bok, The Dirt?

2. Vilken är Friedrich Nietzsche's mest kända/mest lästa/mest berömda/bästa bok?

Annars så är jag snart klar med Brott och Straff, och den var ju verkligen... kung. Innan dess läste jag Hell's Angels och Screw-jack av ol' Hunter. Efter BoS blir det Processen av Kafka eller Jakten på Röd Oktober av Clancy.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den långa vägen ut ur helvettet - Marilyn Mansson

Såg den här boken i en hylla när jag var i östersund, och efter som jag är ett troget fan av MM så köpte jag den naturligtvis :unsure:

Skitbra ^_^, Man får en klar bild av hans uppväxt och en massa intresant fakta ur hans personliga dagbok bla

Det jag stär mig på är att man trots allt inte får någon vidare inblick om hur han den lilla pojken som gick i en kristen skola blev en drogmissbrukande satanist.

Det är som att på ena sidan så är han en helt normal ungdom och på andra sidan sitter han och lystnar när hans kompis bror sitter och ber till satan medans dom röker på.

Den biten skulle ha kunnat förbättras.

Men annars är den skitbra och jag rekomenderar den som fan ;)

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, jag borde verkligen ta mig i kragen och börja läsa lite böcker igen. Från att jag lärde mig läsa vid 4½års-åldern till jag var typ 12 slukade jag verkligen böcker. Kan inte ens uppskatta hur många böcker jag läste på den tiden, måste vara många hundra. Läste säkert 3-4 timmar varje dag.

Det här var självklart jävligt bra för mig, eftersom jag lärde mig mycket svenska ord och så. Men sen jag började högstadiet har jag kanske läst.. 5 böcker. (är 17 år nu). Det suger, och jag känner verkligen att mina prestationer inom det svenska språket blir allt sämre och sämre.

Jag gillar självklart fortfarande att läsa, det är bara det att jag prioriterar andra saker (läs: dator, tv, slappa i största allmänhet) framför bokläsning.

Hjälp mig att skärpa mig. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en intressant bok då jag satt och slösurfade mitt i natten för några dagar sedan. Jag är verkligen den som inte läser böcker eller intresserar mig av böcker annars, men denna fick mig att höja ögonbrynet och ha-begäret ökade stort. :unsure:

The World Without Us som handlar egentligen som titeln skriver. Hur världen skulle vara om vi människor bara försvann. Adlibris har den, funderar starkt på att köpa mig den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den långa vägen ut ur helvettet - Marilyn Mansson

Såg den här boken i en hylla när jag var i östersund, och efter som jag är ett troget fan av MM så köpte jag den naturligtvis :unsure:

Skitbra :D, Man får en klar bild av hans uppväxt och en massa intresant fakta ur hans personliga dagbok bla

Det jag stär mig på är att man trots allt inte får någon vidare inblick om hur han den lilla pojken som gick i en kristen skola blev en drogmissbrukande satanist.

Det är som att på ena sidan så är han en helt normal ungdom och på andra sidan sitter han och lystnar när hans kompis bror sitter och ber till satan medans dom röker på.

Den biten skulle ha kunnat förbättras.

Men annars är den skitbra och jag rekomenderar den som fan :D

MM är ju skitsmart ändå. Boken verkar bra, letade efter den för ett antal år sedan utan att finna den ^_^

Förresten, Helvetet är det bara ett "t" i ;)

--

ef_battleroyale_novel_919897_0.jpg

Battle Royale

600 underbara sidor ;)

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Vilken är Friedrich Nietzsche's mest kända/mest lästa/mest berömda/bästa bok?

Definitivt "Så talade Zarathustra" skulle jag vilja påstå.

Vet inte om jag är ensam med att tycka att engelska böcker oftast är roligare/bättre att läsa än svenska.

Det stämmer och jag håller med. Särskilt tydligt är det när det handlar om översättningar och därför bör man alltid sträva efter att läsa böcker på originalspråket, så länge man behärskar språket i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The World Without Us som handlar egentligen som titeln skriver. Hur världen skulle vara om vi människor bara försvann. Adlibris har den, funderar starkt på att köpa mig den.

Den ska kollas in. yes_645834_0.gif

Nej.

Okej, bra, då ska jag beställa den inom en snar framtid.

Vet inte om jag är ensam med att tycka att engelska böcker oftast är roligare/bättre att läsa än svenska.

Du är inte ensam. Tycker det är roligare och mer av en 'utmaning' att läsa på engelska. Och genom att läsa på originalspråket behöver man ju inte oroa sig över översättningsfel. Harry Potter t.ex, kändes mycket mer äkta och mindre barnsligt på engelska.

Definitivt "Så talade Zarathustra" skulle jag vilja påstå.

Danke schön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ÅH, härligt att du drog upp den här tråden. För att, förra veckan impulsköpte jag en pocketbok av Sven Hassel. De fördömdas Legion heter den, och den är svinigt bra tycker jag. Handlar om när han var inkallad i kriget. Han stred på tyskarnas sida.

Nu vet jag ju inte om han verkligen varit med och stridit mot ryssarna eller om han bara skriver i jag-form, så jag hade tänkt höra lite här med er om någon har läst Sven Hassels böcker, och om ni känner till huruvida han upplevt det han skriver eller inte.

Sedan är det en massa böcker han har gjort, så jag försökte hitta en "Första bok" men varje gång jag kollade så stog alla böcker listade på "Tidigare skrivna böcker" och alltid i olika ordning, så jag vet inte om de ska läsas som en serie med en viss bok först och en viss bok sist eller om man kan läsa hur man vill. Är det någon som vet något om det med? -_-

Ignorera första frågan, allt han skriver om har han upplevt. Men andra frågan kan ni svara på om någon vet. Ska de läsas i ordning eller spelar det ingen roll? Jag har börjat någonstans i mitten.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...