Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Är "Män som hatar kvinnor" bra? Hört massa bra om den och har den liggandes här i rummet men jag orkar inte läsa den...om det inte är värt det >_<. Vill förövrigt tipsa om "Snabba Cash" skriven av Jens Laupidus(eller nåt) skönaste bok jag läst på länge.

Tycker den var bra faktiskt, andra boken är lite bättre, men jag älskar hur han skriver, Stieg Larsson. Synd att han är död.

Är väldigt mycket deckar-typen, skulle vilja vidga mina vyer lite. Visst, fantasy går väl hem också men annars är det tunt. Nån som har något riktigt bra tips på icke-deckare/fantasy, som man "bara måste läsa"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den var bra faktiskt, andra boken är lite bättre, men jag älskar hur han skriver, Stieg Larsson. Synd att han är död.

Är väldigt mycket deckar-typen, skulle vilja vidga mina vyer lite. Visst, fantasy går väl hem också men annars är det tunt. Nån som har något riktigt bra tips på icke-deckare/fantasy, som man "bara måste läsa"?

Läste både Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden när jag var utomlands senast, tillsammans med många andra (Snabba Cash också, som jag såg nån snackade om), och nog är ettan mycket bättre än tvåan. Tycker också de är helt okej, men inte mer.

Hade planerat länge vilka böcker jag skulle skaffa och ha med mig, men hade så mycket att göra sista veckan innan jag åkte så fick bli att läsa b-böckerna mina föräldrar hade med =/

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1955 - Mörk arena (svensk översättning 1973)

1965 - Pilgrimen (svensk översättning 1972)

1966 - The Runaway Summer of Davie Shaw

1969 - Gudfadern (svensk översättning 1970)

1975 - Hasard (svensk översättning 1979)

1984 - Sicilianaren (svensk översättning 1985)

1991 - K

1996 - Den siste gudfadern (svensk översättning 1997)

2000 - Omertá (postumt)

2001 - The Family (postumt, färdigställd av Carol Gino)

Texten som är fyllig är böcker som jag har läst. Det jag inte vet är, är alla dessa böcker ''maffiaböcker''? Det är just det jag söker efter. Vem skall jag plocka? Någon som läst Mörk Arena, Pilgrimen, The Runway Summer of Davie Shaw, Hasard eller K?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satt uppe hela natten och läste klart Slakthus 5. Det var en underlig bok, må jag säga. Trodde det skulle vara en exakt skildring av bombningen mot Dresden, hade ingen aning att Kurt Vonnegut hade blandat in sci-fi i boken. Första intrycket var liksom... :o

Efter några kapitel blev den bättre, och blandningen av verklighet och fiktion blev ganska rolig. Rekommenderas... inte så varmt, men klart läsvärd bok.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den var bra faktiskt, andra boken är lite bättre, men jag älskar hur han skriver, Stieg Larsson. Synd att han är död.

Är väldigt mycket deckar-typen, skulle vilja vidga mina vyer lite. Visst, fantasy går väl hem också men annars är det tunt. Nån som har något riktigt bra tips på icke-deckare/fantasy, som man "bara måste läsa"?

Böckerna om Arn får du allt ta och läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag har tänkt börja läsa lite av Stephen King även om jag inte gillar skönlitteratur så mycket.

Jag blev rekommenderad "Autopsy Room Four" men det är en novell. Vet någon om den finns i någon novellsamling av Stephen king? Eller om man kanke kan köpa den löst? Skulle vara trevligt. :) Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt börja läsa lite av Stephen King även om jag inte gillar skönlitteratur så mycket.

Jag blev rekommenderad "Autopsy Room Four" men det är en novell. Vet någon om den finns i någon novellsamling av Stephen king? Eller om man kanke kan köpa den löst? Skulle vara trevligt. :) Tacksam för svar.

Jag läste faktiskt Kings novellsamling "Allt kan hända" för en tid sedan, den innehöll bl.a den du nämner - "Obduktionsrum fyra" (som den heter på svenska) och 1408, som det har gjorts en film om nyligen. Personligen tycker jag att just Obduktionsrum 4 hörde till de bättre novellerna i samlingen, de andra var inte heller dåliga men ganska långrandiga med långa introduktioner och sidospår hit och dit, dvs typiskt King.

--

Jag fick hem ett ex av Koranen i fredags, planerar att läsa den under vintern. yes_645834_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste faktiskt Kings novellsamling "Allt kan hända" för en tid sedan, den innehöll bl.a den du nämner - "Obduktionsrum fyra" (som den heter på svenska) och 1408, som det har gjorts en film om nyligen. Personligen tycker jag att just Obduktionsrum 4 hörde till de bättre novellerna i samlingen, de andra var inte heller dåliga men ganska långrandiga med långa introduktioner och sidospår hit och dit, dvs typiskt King.

--

Jag fick hem ett ex av Koranen i fredags, planerar att läsa den under vintern. yes_645834_0.gif

Tackar! Den stod inte med i beskrivningen på Adlibris så, ja... men nu vet jag. :) Den ska helt klart beställas.

Hade också varit intreserad av att läsa Koranen! Ska dock ta mig an bibeln först, den kristna då.

-----------------------------

"Religiösa" böcker jag har läst;

The Satanic Bible.

The Book Of The Law.

Och säkert någon annan jag inte kommer på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...