Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Det var fyra år sedan jag läste Sicilianaren så det blir dags igen.

Sicilianaren är förbannat bra, den slår Gudfadern på fingrarna alla dagar i veckan.

Själv läser jag om en av mina favoritböcker; Flint av Paul Eddy. Spionroman av det klassiska snittet. Sedan blir det att ta itu med Thomas Manns Döden i Venedig och Françoise Sagans Bonjour tristesse lagom till sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska. Hade gärna läst den på engelska annars, men pappa hade den i en samlingsvolym på svenska, så det fick bli så. Mycket bättre på engelska? :rolleyes:

Jag hakade upp mig i läsningen varje gång jag läste "dom" och "dig/mig" (tror jag), bytte till engelska versionen.

Läst Amerika av Franz Kafka (skola), rekommenderas till alla som vill verka mer intellektuella än vad de faktiskt är.

Femte editen; VAD ÄR DET HÄR FÖR GESTAPOSTIL!? Går inte att skriva d e j och m e j. Rättar automatiskt.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska. Hade gärna läst den på engelska annars, men pappa hade den i en samlingsvolym på svenska, så det fick bli så. Mycket bättre på engelska? :(

Har jag också tänkt göra någon gång i framtiden, intressant personlighet utan tvekan. Vilken (vilka) bok (böcker) ska du läsa?

Jag har också bara läst den på svenska, samlingsvolym här med B) Efter att ha läst Noam Chomsky i samband med rapportskrivning i skolan blev jag intresserad av honom och hans böcker (trodde dock fram till alldeles nyss att han var död :rolleyes: ), ska börja med 'Att förstå makten'. (w00t)

Läser just nu Tärningsspelaren av Luke Reinhardt. It messes with me brain alot.

Tack! Den ska jag åka och låna imorgon. Har tänkt läsa länge, sen en vän berättade om den.

Läst Amerika av Franz Kafka (skola), rekommenderas till alla som vill verka mer intellektuella än vad de faktiskt är.

Haha! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser just nu Tärningsspelaren av Luke Reinhardt. It messes with me brain alot.

Åh, en av mina favoritböcker!

Jag har funderat på börja med dice-living för att få lite extra-action i vardagen. ;)

Den senaste bok jag läste, iofs lite skolrelaterat, var Barrack Obamas The Audacity of Hope, en riktigt bra och intressant bok. I övrigt har det mest varit kurslitteratur nu under våren men jag ska ta och skicka en bokbeställning till adlibris inom den närmaste framtiden så jag får hem lite sommarläsning.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, en av mina favoritböcker!

Jag har funderat på börja med dice-living för att få lite extra-action i vardagen. ;)

Håller med till 100%! Jag fastnade riktigt hårt för den också.

Just nu läser jag Richard Dawkins "Illusionen om Gud", ganska dryg och känns inte så aktuell för oss sekulariserade svenskar, riktar sig snarare till amerikaner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, en av mina favoritböcker!

Jag har funderat på börja med dice-living för att få lite extra-action i vardagen. ;)

Jag och två vänner testade på tärningsliv för en dag. Mest rollspel och så men det var väldigt kul, heh. Roligt att det var samma dag som jag skulle träffa R2 och AngryAxel och gå på konsert. Jag hade rollen 'hippie', vän 1 'pryd' och vän 2 'extremt självsäker'. Det ledde till ganska otrevliga attityder i våran lilla grupp. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och två vänner testade på tärningsliv för en dag. Mest rollspel och så men det var väldigt kul, heh. Roligt att det var samma dag som jag skulle träffa R2 och AngryAxel och gå på konsert. Jag hade rollen 'hippie', vän 1 'pryd' och vän 2 'extremt självsäker'. Det ledde till ganska otrevliga attityder i våran lilla grupp. ;)

Saga var fett dissig! Det lilla jag träffade henne, iaf. Oh well, själv har jag precis börjat läsa Salman Rushdies 'The Ground Beneath Her Feet' på engelska. Känns kreddigt. Svårläst, kräver verkligen att man är fokuserad när man läser den. Men ack, oerhört fint skrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saga var fett dissig! Det lilla jag träffade henne, iaf. Oh well, själv har jag precis börjat läsa Salman Rushdies 'The Ground Beneath Her Feet' på engelska. Känns kreddigt. Svårläst, kräver verkligen att man är fokuserad när man läser den. Men ack, oerhört fint skrivet.

Det hörde ju till rollen, heh. Blev lite pinsamt där när du ville krama och hon duckade och skakade hand istället. :'D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sicilianaren är förbannat bra, den slår Gudfadern på fingrarna alla dagar i veckan.

Själv läser jag om en av mina favoritböcker; Flint av Paul Eddy. Spionroman av det klassiska snittet. Sedan blir det att ta itu med Thomas Manns Döden i Venedig och Françoise Sagans Bonjour tristesse lagom till sommaren.

Håller med. Måste verkligen läsa om Sicilianaren. I have nothing but good memories, perfect memories. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jättelänge fått höra att "du skulle gilla Da Vinci-koden jättemycket", och har därför haft väldigt stora förhoppningar på den. Men eftersom jag sällan läser nu för tiden så har jag inte brytt mig så mycket om det.

I fredags fick jag boken födelsedagspresent, så nu känner jag mig i princip tvingad att läsa den i sommar. Hoppas den är så bra som folk säger. :angry: (Haha, jag har ingen aning om vad den handlar om <_< )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gillar genren och författarens sliskiga sätt att få till spänning så...

Högst överskattad tycker jag.

Böckerna må vara intressanta, men trovärdiga karaktärer verkar vara något som är helt bortom Brown. Läste också ett utdrag ur Änglar och Demoner där jag fick intrycket av att Da Vinci-koden och den är extremt lika. Byt ut karaktärerna exklusive professorn, byt namn och hårfärg på flickan så har vi samma bok.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gillar genren och författarens sliskiga sätt att få till spänning så...

Högst överskattad tycker jag.

Böckerna må vara intressanta, men trovärdiga karaktärer verkar vara något som är helt bortom Brown. Läste också ett utdrag ur Änglar och Demoner där jag fick intrycket av att Da Vinci-koden och den är extremt lika. Byt ut karaktärerna exklusive professorn, byt namn och hårfärg på flickan så har vi samma bok.

Jag har läst allt Dan Brown har skrivit (:shifty: ) och ja, det är alltid samma hjälte (extremt välutbildad, medelålders man med ett spökande förflutet), alltid samma hjältinna (vacker, extremt smart, utbildad osv.) och alltid samma skurk (

DET VAR UPPDRAGSGIVAREN ALL ALONG, OMG WHAT A TWIST!!

)

Men ändå har jag läst alla hans böcker .. inom genrén kioskdäckare så gillar jag dom. :wub:

---

Jag har supit bort Cormac McCarthys 'The Road'! Fetångest. Den handlar om en namnlös man och hans lika namnlösa son som går ensamma på en lång, askbeklädd väg genom ett post-apokalyptiskt USA. Sista meningen jag läste var "

- They are going to kill us, right Papa? - Yes.

". ÄR INTE DET DEN ULTIMATA CLIFFHANGERN LIKSOM?!

Började i förrgår på Dumskallarnas Sammansvärjning av John Kennedy Toole istället för att långa en ny kopia av The Road. Hittils är den helt underbar!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste boken jag läste var "Mannen som sade ja". En sann historia om Danny Wallace (av Danny Wallace) som en dag fick orden "Säg ja oftare!" sagt till sig av en okänd man på bussen. Danny provade detta under en dag, men bestämde sig sedan för att säga ja till allt fram till årsskiftet. Spam-mail, reklamannonser, frågor - allt!

Historien är mycket intressant, och väldigt inspirerande. Han vinner väldigt mycket pengar (som han sedan förlorar lika snabbt), får resa runt i världen och träffa folk, hjälper en sultan att fly med 40 miljoner dollar, med mera.

Såg nyligen att boken just nu håller på att filmas - med Jim Carrey i huvudrollen. :shifty:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Jag och två vänner testade på tärningsliv för en dag. Mest rollspel och så men det var väldigt kul, heh. Roligt att det var samma dag som jag skulle träffa R2 och AngryAxel och gå på konsert. Jag hade rollen 'hippie', vän 1 'pryd' och vän 2 'extremt självsäker'. Det ledde till ganska otrevliga attityder i våran lilla grupp. :D

Haha!

---

Jag köpte ett gäng billiga böcker när jag var i Sthlm, inte några litterära mästerverk utan snarare mer underhållande skit:

Dan Brown - Da Vinci code, illustrated edition (har läst klart), en klart underhållande och ganska spännande historia. Det är knappast en överraskning att makthavare har mixtrat med Bibeln under de senaste 2000 åren och att man bör ta allt som står i Den Heliga Skrift med en nypa salt. Gillar man konspirationer och liknande (who doesn't?) bör man läsa boken men efteråt kan det vara bra att skumma igenom t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Criticisms_of_The_Da_Vinci_Code för att inse att Brown, inte helt oväntat, har tagit sig vissa friheter vad gäller sanning och exakthet.

Dennis Lehane - Patient 67 (håller på och läser), jetespenande.

Michael Crichton - Jurassic Park (har börjat lite smått på denna), jag har läst några kapitel och det verkar helt klart vara en intressant bok. Den ser ut vara mycket råare än filmerna dessutom. (w00t)

Dick Harrison - Stora döden, en facklitterär bok som handlar om digerdöden i Europa. "Dick Harrisons mäktiga krönika tar oss med på en kuslig färd i digerdödens fotspår åren 1347-1352. Hur påverkades samhället av pesten? Fanns det kopplingar till senmedeltidens bondeuppror? Hur förändrades arkitektur, konst och litteratur?" Vilka mediciner föreskrev de lärde och vilka botemedel använde vanligt folk? Allt från sansade dietföreskrifter och bön till hämningslöst självplågeri och hetsjakt på syndabockar förespråkades. I digerdödens kölvatten följde också den värsta judeförföljelsen i äldre historia."

Look At My Striped Shirt - Confessions of People You Love To Hate, ur en recension: "contains 73 essays written from the point of view of all of the quirky lamers you work with, ring up at the cash register, run into at parties and, God forbid, are related to. A Spoon River Anthology for the modern day, if you will." Verkar rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Michael Crichton - Jurassic Park (har börjat lite smått på denna), jag har läst några kapitel och det verkar helt klart vara en intressant bok. Den ser ut vara mycket råare än filmerna dessutom. (w00t)

Läste den när jag var 14-ish och tyckte inte alls den var lika spännande som filmerna. Men .. tjaa .. kanske borde försöka mig på't den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Jag gillade faktiskt Amerika så jag har lånat Processen av Franz Kafka, hoppas bara att jag orkar läsa den ordentligt.

Läste nyligen ut Processen och är inne på hälften av Slottet. Jag gillar verkligen Kafka. Allt känns som en slags mardröm på något sätt.. alla komplicerade samhällsstrukturer, alla underliga karaktärer och framför allt Josef K.s extremt skumma sätt att hantera alla situationer han hamnar i. Det känns så overkligt .. men ändå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par böcker som jag vill läsa, problemet är att jag inte kommer igång. Var helt okej på att läsa böcker när jag var mindre, men runt 13 - 14- års åldern nån gång så började jag läsa mindre och mindre och till slut läste jag inte alls. Nuförtiden så tappar jag direkt fokus när jag försöker komma igång, och av nån anledning har jag väldigt svårt för att memorera namn, vilket slutar med att man alltid måste gå tillbaka flera sidor för att se vem som är vem. Slutar med att jag rycker på axlarna, stänger boken och låter den sedan damma i bokhyllan för alltid. Plus att jag alltid börjar tänka på annat när jag läser, vilket resulterar i att jag "blindläser" eller vad man ska säga. Hjärnan läser man tankarna ligger på annat håll. Jag kan läsa nyheter, tidningar, facklitteratur, m.m utan problem, men när det kommer till romaner och liknande så gäller ovanstående.

Hursomhelst har jag två böcker som jag vill/ska läsa:

"Garp och hans värld" och "En liten världshistoria".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...