Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Måste snart låna en roman i skolan någon som har ett bra förslag?

Jag antar att du inte är typen som läser så mycket, right? Om det är en roman du letar efter rekommenderar jag Douglas Adams odödliga "Liftarens Guide till Galaxen" eller kanske Mark Haddons "The Curious Incident of the Dog in the Night-time" .. folk som inte läser så mycket brukar bli väldigt positivt överraskade av de två.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En av de böcker som berört mig mest är Pojken som kallades Det av David Pelzer. Det är en självbiografi om hur hans liv med sin psykiskt störda moder var, och jag började vid flera tillfällen att gråta. Det är början på en serie av fyra böcker, varav den sista heter Att hjälpa sig själv där han beskriver hur han lyckades ta sig igenom allt och ändå bli den underbara människa han idag är.

Just nu sitter jag och läser hela Liftarens Guide till Galaxen-serien plus Bram Stoker's Dracula. Mycket läsning för liten människa :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En av de böcker som berört mig mest är Pojken som kallades Det av David Pelzer. Det är en självbiografi om hur hans liv med sin psykiskt störda moder var, och jag började vid flera tillfällen att gråta.

Åh, samma här. Kommer ihåg hur jag lånade den i skolan, började läsa på bussen hem och slutade inte förrens jag hade läst klart och satt och grät som ett litet barn.

Har inte orkat få tag på de andra delarna men jag antar att de inte är lika intressanta som de första.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du inte är typen som läser så mycket, right? Om det är en roman du letar efter rekommenderar jag Douglas Adams odödliga "Liftarens Guide till Galaxen" eller kanske Mark Haddons "The Curious Incident of the Dog in the Night-time" .. folk som inte läser så mycket brukar bli väldigt positivt överraskade av de två.

Den läste vi förra året, och alla i klassen som inte hade läst böcker tidigare blev som du säger positivt överraskade. Jag kan inte annat än att rekomendera den boken, den är jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, samma här. Kommer ihåg hur jag lånade den i skolan, började läsa på bussen hem och slutade inte förrens jag hade läst klart och satt och grät som ett litet barn.

Har inte orkat få tag på de andra delarna men jag antar att de inte är lika intressanta som de första.

Samma här, fast jag läste den i två svep med lite sömn emellan. Jag blev inte ledsen, mest arg och förbluffad. Sedan gick jag en hel dag och funderade på all skiten jag hade läst, det var ganska svårt att få kontakt med mig då tror jag. :whistling:

Ju tycker att du ska läsa tvåan, den är hyfsat bra och handlar om hans liv i fosterhem. Men jag lovar - det är inte ens någon idé att ge sig på trean. Det finns inget intressant att hämta i den, trots att den är lika tjock som de andra två tillsammans!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den läste vi förra året, och alla i klassen som inte hade läst böcker tidigare blev som du säger positivt överraskade. Jag kan inte annat än att rekomendera den boken, den är jättebra.

Ja, den är ganska klassisk som inkörsport till den literära världen. Fast sen är den ju faktiskt skriven ur en autistisk människas perspektiv. :whistling:

Samma här, fast jag läste den i två svep med lite sömn emellan. Jag blev inte ledsen, mest arg och förbluffad. Sedan gick jag en hel dag och funderade på all skiten jag hade läst, det var ganska svårt att få kontakt med mig då tror jag. :(

Ju tycker att du ska läsa tvåan, den är hyfsat bra och handlar om hans liv i fosterhem. Men jag lovar - det är inte ens någon idé att ge sig på trean. Det finns inget intressant att hämta i den, trots att den är lika tjock som de andra två tillsammans!

Klart man blev arg och förbluffad också men slutet (

när han står med sin son vid stranden

) kändes så himla vackert på något sätt. Auwww.

Okej, ska försöka hitta tvåan (The Lost Boy, right?). Jag tycker trean verkar mest intressant eftersom han tydligen till slut möter sin mamma som vuxen men .. jag har ju inte läst den så .. !

Nja, helt OK översättning tycker jag, även om Gåtornas Palats ger intryck av en deckare i Kitty-klass... fast then again, nu ska vi inte överskatta Dan Brown. :unsure:

Haha, riktiga jävla kioskdäckare är vad hans böcker är. Fast .. jag har ändå läst dom. :mellow:

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, samma här. Kommer ihåg hur jag lånade den i skolan, började läsa på bussen hem och slutade inte förrens jag hade läst klart och satt och grät som ett litet barn.

Har inte orkat få tag på de andra delarna men jag antar att de inte är lika intressanta som de första.

Jag vet inte, jag har fortfarande inte kunnat ta mod till mig att läsa de följande delarna, även om det är snart två år sedan jag läste första. Men jag ska snart låna bok två, Pojken som inte fanns, av min syster

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Håller på att läsa Den Äldste som är den andra boken ur Eragon trilogin, läste ut den första boken för nån dag sen... Andra gången jag läser dom, tycker Eragon är riktigt bra :confused:

Väntar med spänning på att få läsa Brisingr som är den tredje och sista delen som kommer ut den 27 november. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...