Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

För er som har läst Luftslottet Som Sprängdes:

Jag är inte klar med ljudboken, men har nog inte jättemycket kvar. Det är riktigt skönt att lyssna, men det finns en nackdel... Vissa gånger somnar jag till och tydligen har jag missat en viktig händelse. Hur gick det till när

Salachenko dog? Det sista jag minns är att han smög runt på sjukhuset, men jag har ingen aning om hur han blev mördad.

Jag skulle uppskatta om någon som läst boken kunde berätta lite kortfattat hur det gick till (utan att avslöja slutet av boken).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jämföra två böcker i Engelska C och tänkte mygla lite och ta en som jag redan har läst (Da Vinci-koden). Vilken av Dan Browns andra böcker bör jag läsa och jämföra den med? Den ska gärna vara bra (vilket jag har hört att de andra böckerna inte är?) och någorlunda enkel att jämföra med Da Vinci-koden.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jämföra två böcker i Engelska C och tänkte mygla lite och ta en som jag redan har läst (Da Vinci-koden). Vilken av Dan Browns andra böcker bör jag läsa och jämföra den med? Den ska gärna vara bra (vilket jag har hört att de andra böckerna inte är?) och någorlunda enkel att jämföra med Da Vinci-koden.

Tack på förhand!

Gillade du da Vinci-koden kommer du helt klart att gilla dem andra böckerna också. Alla är väldigt lika i stil osv så spelar väl ingen större roll vilken du tar. Själv gillar jag nog Digital Fortress lite mer än dem andra :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jämföra två böcker i Engelska C och tänkte mygla lite och ta en som jag redan har läst (Da Vinci-koden). Vilken av Dan Browns andra böcker bör jag läsa och jämföra den med? Den ska gärna vara bra (vilket jag har hört att de andra böckerna inte är?) och någorlunda enkel att jämföra med Da Vinci-koden.

Tack på förhand!

Måste det vara Dan Brown?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillade du da Vinci-koden kommer du helt klart att gilla dem andra böckerna också. Alla är väldigt lika i stil osv så spelar väl ingen större roll vilken du tar. Själv gillar jag nog Digital Fortress lite mer än dem andra :(

Jodå, jag gillade Da Vinci-koden ganska mycket faktiskt. :P Okej, tack! Ska höra lite med min syster med, hon är ganska bra på vad jag gillar. :P

Måste det vara Dan Brown?

Tack på förhand!

Ja, de två böckerna man jämför ska vara av samma förfa

Nu tog jag en extra titt på papperet och såg att det står:

"Du väljer en av följande vinklingar:

- Jämförande analys av ett tema i två romaner av olika författare

- Jämförande analys av två romaner av samma författare

- Ett personligt porträtt av en författare och dennes samtid speglad genom en av hans/hennes romaner"

Hmm, har du något förslag? Jag vill som sagt var gärna använda da Vinci-koden som en av böckerna.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag gillade Da Vinci-koden ganska mycket faktiskt. :( Okej, tack! Ska höra lite med min syster med, hon är ganska bra på vad jag gillar. :P

Ja, de två böckerna man jämför ska vara av samma förfa

Nu tog jag en extra titt på papperet och såg att det står:

"Du väljer en av följande vinklingar:

- Jämförande analys av ett tema i två romaner av olika författare

- Jämförande analys av två romaner av samma författare

- Ett personligt porträtt av en författare och dennes samtid speglad genom en av hans/hennes romaner"

Hmm, har du något förslag? Jag vill som sagt var gärna använda da Vinci-koden som en av böckerna.

Tack på förhand!

Två hyfsat bra böcker som är ganska lika da Vinci-koden är Tom Egelands Cirkelns Ände och Kate Mosses Labyrinten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag gillade Da Vinci-koden ganska mycket faktiskt. :( Okej, tack! Ska höra lite med min syster med, hon är ganska bra på vad jag gillar. :P

Ja, de två böckerna man jämför ska vara av samma förfa

Nu tog jag en extra titt på papperet och såg att det står:

"Du väljer en av följande vinklingar:

- Jämförande analys av ett tema i två romaner av olika författare

- Jämförande analys av två romaner av samma författare

- Ett personligt porträtt av en författare och dennes samtid speglad genom en av hans/hennes romaner"

Hmm, har du något förslag? Jag vill som sagt var gärna använda da Vinci-koden som en av böckerna.

Tack på förhand!

Då föreslår jag The Last Templar av Raymond Khoury. Den är ganska lik Da Vinci-koden och handlar om samma saker, dvs konspirationer inom katolska kyrkan, mördare, hemliga sällskap, äventyr osv. Trots att den inte är något litterärt mästerverk är den spännande och underhållande och personligen tycker jag att den var lite bättre än DVk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två hyfsat bra böcker som är ganska lika da Vinci-koden är Tom Egelands Cirkelns Ände och Kate Mosses Labyrinten.
Då föreslår jag The Last Templar av Raymond Khoury. Den är ganska lik Da Vinci-koden och handlar om samma saker, dvs konspirationer inom katolska kyrkan, mördare, hemliga sällskap, äventyr osv. Trots att den inte är något litterärt mästerverk är den spännande och underhållande och personligen tycker jag att den var lite bättre än DVk.

Åh, tack båda två för de värdefulla tipsen! Det här ska kollas upp. :( Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vems Islam

Islam har alltid fascinerat mig, ända sedan jag skrev en stor religionsuppsats om den i gymnasiet. Och jag vill få en mer saklig bild av religionen än den tvspelscensur, slöjtvång och jihad som dagens medieklimat för till rampljuset.

Tänkte önska mig den i julklapp, men den verkar inte ha kommit ut än, eller?

Böcker-önskelista 2008:

  1. Skurkstater av Noam Chomsky
  2. Illusionen om Gud av Richard Dawkins
  3. Gomorra av Roberto Saviano
  4. Long Tail av Chris Andersson
  5. Ingenting är heligt av Dennis Lehane
  6. Aldrig fucka upp av Jens Lapidus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jul-08:

Anna Karenina av Leo Tolstoj

Den glada vetenskapen av Friedrich Nietzsche

Mörkrets hjärta av Joseph Conrad

HMS Ulysses av Alistair MacLean

Gudfadern av Mario Puzo

Illusionen om Gud av Richard Hawkins

The Rum Diary av Hunter S. Thompson

Scar Tissue av Anthony Kiedis

Ham on Rye av Charles Bukowski

The Catcher in the Rye av J.D. Salinger

---

Jag läser fortfarande Onda Andar, som det strax ska skrivas bokrapport på. <100 sidor kvar. Borde ha varit utläst för längesen, men det blir sällan att jag tar mig tid att läsa, så mycket annat att göra. Men under den kommande veckan är det tunnt med plugg, perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jul-08:

Anna Karenina av Leo Tolstoj

Den glada vetenskapen av Friedrich Nietzsche

Mörkrets hjärta av Joseph Conrad

HMS Ulysses av Alistair MacLean

Gudfadern av Mario Puzo

Illusionen om Gud av Richard Hawkins

The Rum Diary av Hunter S. Thompson

Scar Tissue av Anthony Kiedis

Ham on Rye av Charles Bukowski

The Catcher in the Rye av J.D. Salinger

---

Jag läser fortfarande Onda Andar, som det strax ska skrivas bokrapport på. <100 sidor kvar. Borde ha varit utläst för längesen, men det blir sällan att jag tar mig tid att läsa, så mycket annat att göra. Men under den kommande veckan är det tunnt med plugg, perfekt!

Good shit, boy, good shit.

--

Plockat upp Jack Kerouacs gamla "On The Road" igen .. min far älskar den men jag tycker den är rätt jobbig att komma in i. :(

Ska man kanske försöka sig på Naked Lunch igen? Dum som jag är tog jag bara med mig tre böcker och alla böcker här är på tyska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...