Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Läser inte böcker så ofta, men älskar böckerna om pojken som kallades det, dom berör!

Men så klart är vår svensklärare så rolig att vi ska läsa en bok från 1900 talet så jag fick ta mannen utan öde tror jag den hette, verkar tråkig =/ Ska vara klart typ en vecka efter skolan börjat och ja jag har ju inte ens rört boken (Marie i ett nötskal).. Sen fick vi massa uppgifter på den också så man får väl läsa ut den :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser inte böcker så ofta, men älskar böckerna om pojken som kallades det, dom berör!

Men så klart är vår svensklärare så rolig att vi ska läsa en bok från 1900 talet så jag fick ta mannen utan öde tror jag den hette, verkar tråkig =/ Ska vara klart typ en vecka efter skolan börjat och ja jag har ju inte ens rört boken (Marie i ett nötskal).. Sen fick vi massa uppgifter på den också så man får väl läsa ut den :(

Jag remember att jag read Pojken som kallades Det. It was riktigt hemskt, and I think I läste den för some år sedan. Jag usally läser böcker from Mario Puzo, eller liknande mafiabooks.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag remember att jag read Pojken som kallades Det. It was riktigt hemskt, and I think I läste den för some år sedan. Jag usally läser böcker from Mario Puzo, eller liknande mafiabooks.

Dom böckerna är verkligen värda att läsas, dom berör en riktigt mycket. Finns väl tre stycken, det e vad jag har iaf och tror det är alla. Men det är ju ett tips för dom som inte vet vilka det är :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst Äcklet av Jean-Paul Sartre och Pojken som kallades Det av Dave Pelzer under julhelgen.

Äcklet var intressant och välskriven, dock så förstod jag inte allting... jag är väl för ung och lättsint, I guess. Pojken som kallades Det har flera tjatat på mig att läsa, och nu har jag gjort det. Mycket bra bok, på tok för kort dock. Började igårkväll, klar imorse. Nu blir det att ge sig på uppföljarna.

(Ganska meningslöst inlägg, men allt för att hålla liv i tråden.)

*edit*

Host.

Gör inte det. Eller jo, tvåan är intressant (fast långt ifrån så bra som ettan). Men trean kan man lika gärna vara utan, den är verkligen sjukt uttragen och tråkig. Sedan ska det tydligen finnas en fyra med, tror mamma har den. Men jag tänker inte ens leta upp den. :wub:

Dom böckerna är verkligen värda att läsas, dom berör en riktigt mycket. Finns väl tre stycken, det e vad jag har iaf och tror det är alla. Men det är ju ett tips för dom som inte vet vilka det är :(

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det visade sig att det finns fem böcker.

Pojken som kallades Det

Pojken som inte fanns

Pojken som överlevde - Den jättetråkiga, jag läste inte ens halvvägs.

Livets möjligheter - Den som jag inte vill läsa, för den är nog bara en slags fortsättning på trean.

En brors berättelse: att överleva en barndom av misshandel - Broderns bok som säkert är skitbra.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Är det någon annan bok jag måste läsa innan denna?

Nepp, det är del 1 i serien (av 4).

Roms Portar |(Riktigt bra!!!)

Kungars Död |(Mer av det goda, fortfarande riktigt bra!!)

Svärdens Fält | (Ehm... ännu mer av det goda, inte lika bra längre...)

Krigets Gudar | (Har inte läst, tappade lusten att läsa den efter Svärdens Fält)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sett Sagan om Ringen-triologin för ca. 23132131 gången, och jag känner mig dum som inte har läst böckerna ännu. Jag har läst/hört/sett/w/e att det ska finnas massa översättningsfel i den svenska versionen, så jag ska läsa den på engelska istället.

Är det svår engelska i böckerna, jämfört med Harry Potter-böckerna t.ex.?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Livets möjligheter - Den som jag inte vill läsa, för den är nog bara en slags fortsättning på trean.

Inte så mycket en föräldrabok som en bok som förklarar vad man ska göra om min blir/har blivit utsatt av våld, trakasserier (stavning?), övergrepp mm ifrån föräldrar. Är iallafall jag uppfattat det, men ska inte svära på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mordet på Anna Lindh av Leif Jennekvist.

Well, har varit ganska intresserad av palmemordet, så när jag nu ändå bestämt mig att läsa mer så var denna ett självklart val (ministermord). Var inte så lässugen efter Mafians Värld. Trodde denna skulle vara lite likadan. Denna var dock helt motsatt. Den var spännande och man ville läsa vidare och vidare hela tiden. Det kändes mer som en tv-thriller än en bok som handlar om något som hänt på riktigt. Man får en helt annan bild av hur allt gick till. Det är en enorm skillnad mellan den bild man fick av median än den man får av denna bok. Gillade den otroligt mycket. Beskriver oerhört tydligt och bra samt hur enkelt som helst hur allt gick till. Från mordet till gripningen av Mijailo Mijailovic.

4/5

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Jag bumpar än en gång den här fina tråden med lite ointressanta läsvanor. :rolleyes:

Läste precis klart Mästaren och Margarita av Mikhail Bulgakov. En satir som utspelar sig i det nyfödda Sovjet på 30-talet, där en grupp personer kommer och rör om ordentligt i det ateistiska och 'ordentliga' samhället. Det var en väldigt bra bok! Välskriven med ett bra språk. Det är dock inte så lätt att läsa under skolveckor, trött som ett as när man lägger sig så därför har det tagit länge att läsa ut den, vilket gör att... flytet blir lidande. Annat är det på sommaren. Den blev väldigt skruvad och jag ska erkänna att jag tappade bort mig ett tag där.... ehm, hur som helst, rekommenderas.

Nu ska jag läsa Liftarens guide till galaxen, för första gången ( (w00t) ). Sen har jag två st Dostojevskij som ska läsas under sommaren.

Vad läser ni? Vilken var den senaste boken ni läste? Vad ska ni läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jävla underbart att aldrig ha läst Liftarens Guide till Galaxen. :rolleyes: Kör du svenska eller engelska?

Själv har jag precis läst ut INVASION! av Jonas Hassen Khemiri, en samling outgivna noveller, krönikor och två pjäsmanus. Innan dess läste jag Jack av Ulf Lundell och Fight Club, som jag inte vet vem som skrivit.

Nu ska jag läsa Noam Chomsky.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka är era favorit författare då? (w00t)

Mina är utan tvekan Mario Puzo och Stephen King. Gillar vanligtvis inte högt orealistiska böcker, men de som jag läst av Stephen King (Desperation, Det, m.m.) är verkligen jävligt bra böcker. Böcker berör mig mycket mer än film. Stephen Kings Det är en urusel, töntig och parodiliknande film av boken. Boken i sig är ett mästerverk på över 2000 sidor. Håller just nu på att läsa Den Siste Gudfadern. Läste för något år sedan men måste göra det igen! Det var fyra år sedan jag läste Sicilianaren så det blir dags igen. Finns inget bättre än att ligga på en av de fina halvöar som finns runt om i sjön där vi har stugan (Ångermanland) och läsa böcker. En god, mild cigarill, en kall öl och ljudet av naturen i den gassande värmen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jävla underbart att aldrig ha läst Liftarens Guide till Galaxen. :rolleyes: Kör du svenska eller engelska?

Svenska. Hade gärna läst den på engelska annars, men pappa hade den i en samlingsvolym på svenska, så det fick bli så. Mycket bättre på engelska? (w00t)

Nu ska jag läsa Noam Chomsky.

Har jag också tänkt göra någon gång i framtiden, intressant personlighet utan tvekan. Vilken (vilka) bok (böcker) ska du läsa?

*edit*

Formuleringsfel.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bumpar än en gång den här fina tråden med lite ointressanta läsvanor. :rolleyes:

Läste precis klart Mästaren och Margarita av Mikhail Bulgakov. En satir som utspelar sig i det nyfödda Sovjet på 30-talet, där en grupp personer kommer och rör om ordentligt i det ateistiska och 'ordentliga' samhället. Det var en väldigt bra bok! Välskriven med ett bra språk. Det är dock inte så lätt att läsa under skolveckor, trött som ett as när man lägger sig så därför har det tagit länge att läsa ut den, vilket gör att... flytet blir lidande. Annat är det på sommaren. Den blev väldigt skruvad och jag ska erkänna att jag tappade bort mig ett tag där.... ehm, hur som helst, rekommenderas.

Åh, Bulgakov! Mer spejsad författare får man leta efter! Min mor och far besökte faktiskt lägenhet nummer 50 på Sadovajagatan under 80-talet. Den var helt nerklottrad av Bulakov-citat. Om jag någon gång besöker Moskva måste jag också dit.

---

Läser just nu Tärningsspelaren av Luke Reinhardt. It messes with me brain alot.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...