Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Snabba Cash är bra, inte mer. Life Of Pi däremot, superbra! Film kommer snart också, ju :naughty:

Senaste boken jag läste var 1984 av George Orwell. En sån bok man ska ha läst, och jag hade läst halva innan. Vet inte varför jag inte läste hela, den är ju bara 200 sidor -_- riktigt bra, i alla fall.

Innan den var det Iliaden av Homeros (om än kanske lite omdebatterat), Korkade Vita Män av Michael Moore och Fallhöjd, Nick Hornbys senaste. Iliaden var inte bra alls, de andra två funkade ^_^

Nästa på tur är Across the barricades, som vi läser på engelskan. Verkar dålig, ska vara utläst på tisdag då vi har prov och jag har läst 30 sidor. Är några hundra, tror jag.

Efter den ska jag, efter att ha läst igenom sista sidan i denna tråden, kolla upp The world without us, Så talade Zarathustra och Brott och Straff. Inte läst någonting alls av alla de där ryssarna, skäms lite. Menar inte att Nietzsche var ryss, utan Dostojevskij, Kafka och grabbarna.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter den ska jag, efter att ha läst igenom sista sidan i denna tråden, kolla upp The world without us, Så talade Zarathustra och Brott och Straff. Inte läst någonting alls av alla de där ryssarna, skäms lite. Menar inte att Nietzsche var ryss, utan Dostojevskij, Kafka och grabbarna.

Kafka var österrikare. -_- Brott och Straff är skitbra, förresten.

Själv har mitt bokläsande minskat otroligt sen sommaren slutade. Läste ut Jakten på Röd Oktober för några veckor sen. Hade potential, men blev aldrig riktigt spännande. Nu läser jag Män Som Hatar Kvinnor, och om den är bra så blir det uppföljarna. Sen har jag Processen av just Kafka liggandes i hyllan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörrududu, nu får du banne mig ta och komma hem! Det är nästan så att jag saknar forumets vänsterfalang! -_-

Av de där böckerna har jag bara läst Coq Rouge och den var väl sådär.

Personligen håller jag just nu på med "Berlin, slutstriden 1945" av Antony Beevor. Den är ganska bra, speciellt om man är intresserad av händelserna i fråga eller andra världskriget i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kafka var österrikare. -_- Brott och Straff är skitbra, förresten.

Själv har mitt bokläsande minskat otroligt sen sommaren slutade. Läste ut Jakten på Röd Oktober för några veckor sen. Hade potential, men blev aldrig riktigt spännande. Nu läser jag Män Som Hatar Kvinnor, och om den är bra så blir det uppföljarna. Sen har jag Processen av just Kafka liggandes i hyllan.

Min kompis morfar bor granne med Stieg Larssons bror, som får 17 kr per såld bok, då Stieg Larsson är död. Det har sålts 15 miljoner böcker. :naughty: Jag har läst ettan och tvåan, de är bra. Men det förstör att hela svenska folket ska gilla dem, det känns inte rätt att uppskatta samma bok som en fet trebarnsmamma på husvagnsemester läste i somras. Fast tvåan blir lite krystad.. men jag ska inte avslöja något.

Förresten: ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörrududu, nu får du banne mig ta och komma hem! Det är nästan så att jag saknar forumets vänsterfalang! ^_^

Av de där böckerna har jag bara läst Coq Rouge och den var väl sådär.

Personligen håller jag just nu på med "Berlin, slutstriden 1945" av Antony Beevor. Den är ganska bra, speciellt om man är intresserad av händelserna i fråga eller andra världskriget i allmänhet.

Pol Pots leende skulle nog vara perfekt for dig och alla med kommunistskrack. Om SlewME laste den skulle han koka av ilska. Extra intessant lastning var det aven for mig da jag samtidigt reste genom det totalt sondervaldtagna kambodja. Majoriteten av befolkningen ar under 18 (har for mig att det var sa) och de aldre som finns kvar ar de som inte klassades som intellektuella, fritankade osv under folkmorden. Ni kan ju tanke er hur latt det ar att organisera saker.

Den roda traden i boken ar en svensk deligation (bara vansteranhangare) som utsandes till kambodja under regimen och rapporterade hem till Sverige att Pol Pots land fungerade super! Ganska upprorande.

Gallande Coq Rouge ar det jag stor mig mest pa att Guillou ar sa forbannat sjalvgod.. Samma sak i Ondskan (de enda tva bocker jag last av honom)

Tweak: Nej Snabba Cash ar ju inget litterart masterverk men jag tyckte att storyn var underhallande och gillade karaktaerna. Bra action.

---

Shantaram ar svinbra! Alla maste lasa!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu ännu en gång läst ut Ge Hit Mobilen. En ungdomsbok/roman om två unga killar som går från att vara smått kriminella till tunga kriminella. Handlingen utspelar sig i Eskilstuna och det har hänt på riktigt. En riktigt bra bok som jag verkligen rekommenderar. Absolut Top 5 av alla böcker jag läst i min livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste sist Utvandrarna av Vilhelm Moberg, med klassen då förstås. Jag ska inte säga att den var dålig, men jag gillade den inte. Skummade igenom de sista 200 sidorna sista dagen. :> Jag gillar egentligen inte att läsa alls. Men den där Ge Hit Mobilen verkar interessant, ungefär min typ av böcker. Ska nog låna den i skolan. Tack för tipset. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste sist Utvandrarna av Vilhelm Moberg, med klassen då förstås. Jag ska inte säga att den var dålig, men jag gillade den inte. Skummade igenom de sista 200 sidorna sista dagen. :> Jag gillar egentligen inte att läsa alls. Men den där Ge Hit Mobilen verkar interessant, ungefär min typ av böcker. Ska nog låna den i skolan. Tack för tipset. :(

Gör det :)

Varsågod :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Köpte några julklappar till mig själv idag (morsan betalar hehe ^_^ )

I Am America (and So Can You!) Hahaha! Det där boknamnet alltså.. :)

America: A citizen's guide to democracy inaction :wub:

The Sopranos: The Complete Book Tidernas bästa tv-serie!! yes_645834_0.gif

The life and times of Scrooge McDuck Companion Har redan första samlingen vilken jag älskar så nu ska jag ta mig an sidoberättelserna av Joakims liv. :D

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte några julklappar till mig själv idag (morsan betalar hehe ^_^ )

I Am America (and So Can You!) Hahaha! Det där boknamnet alltså.. :)

America: A citizen's guide to democracy inaction :wub:

The Sopranos: The Complete Book Tidernas bästa tv-serie!! yes_645834_0.gif

The life and times of Scrooge McDuck Companion Har redan första samlingen vilken jag älskar så nu ska jag ta mig an sidoberättelserna av Joakims liv. :D

Yay, håller på att skaffa mig allt Sopranos ^_^

Senast böckerna jag läst har varit Terrorism av Eqbal Ahmad, 9/11 av Noam Chomsky och Barbariernas Kamp av Gilbert Achcar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde om boken "The Year of Living Biblically" igår på Conan. Verkade intressant, funderar på att läsa den. Någon som läst boken och någon som vet om den finns översatt?

Mmm, den har jag hört talas om - det är den som berättar om en man som försöker leva 100% enligt Bibeln under ett år. Den är ju rätt ny så jag är 99% säker på att den ännu inte finns översatt till svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...då detta är en bok från skolan.

Just det, de där böckerna vi skulle läsa. ^_^ Min bok känns verkligen... överspelad (eller kanske överskriven?) Riktigt tråkigt att läsa böcker som är ointressanta, vi borde ha fått välja valfria böcker istället.

--------

Här hemma har jag läst ut Män som hatar kvinnor för ett tag sen. Har ju varit så väldigt omtalad, och jag blev besviken. Det kändes som att halva boken var ett intro, och när det väl blev spännande varade det i två kapitel. Nåväl. Nu ska jag snart börja med Äcklet av Jean-Paul Sartre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Me like Eragon ^_^ Läst ettan och tvåan, väntar på trean.. Typ dom ända böckerna som jag har läst utan att behöva det som i skolan...

Senaste boken jag läste var Rocko, spårhunden :)

Har läst båda Eragon, Riktigt bra..

Väntar på trean och nu läser jag Änglar och Demoner som är en fortsättning till Da-vinci koden som jag ochså har läst :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...