Jump to content

När ska man flytta hemifrån?


Kebab
 Share

  

60 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Här sitter jag och har stora nojjan eftersom jag fortfarande bor hos mina föräldrar medan majoriteten av mina bekanta bor själva. Är det dags för mig att ta mitt pick och pack och hitta något eget? Jag lider inte riktigt av det, men jag vill ju inte bli "killen som bor med sina föräldrar". Många verkar vilja fly hemifrån illa kvickt, även fast de har det bra hemma.

Samtidigt är det jävligt svårt att motivera en flytt... Bor mitt inne i stan, har 15 minuter till universitetet och jag stör mig inte på mina föräldrar. För att inte tala om hur mycket pengar jag sparar. :P

Shoot fellas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor fortfarande hemma, jag känner några som är i min ålder och även yngre som redan har dragit hemifrån, men dom är såna som "jag orkar inte skriva upp tvätt-tid så jag drar hem till mina föräldrar och tvättar" eller dylikt.

Jag fyller 21 i år och jag känner att det är fortfarande en acceptabel ålder att bo hemma vid, men jag röstade ändå på 20-23 för någon gång runt den åldern tycker jag nästan att man borde ha begett sig ut ur boet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, det beror ju lite på vilken livssituation man befinner sig i men kring 20-21 tycker jag är ganska lagom. Om man närmar sig 25 och fortfarande bor hemma får jag utslag på min loser-radar. Hemmaboende är knappast ett stort plus hos det fagrare könet heller, ofta är det ju dessutom ett praktiskt bekymmer...

En riktig student™ bor själv. Ibland i svår misär och fattigdom med lån och obetalda räkningar och knappt om mat och möglig disk i köket. Men själv.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.

Rösta här om du fortfarande bor hemma!

24.

Egentligen tycker jag inte man ska bry sig i åldern.

Man skall helt enkelt flytta hemifrån när man är redo och har en stabil ekonomi.

Min bror och min syster flyttade hemifrån i ganska unga år (19 och 17) och blev en ekonomisk börda

för min mor, deras ekonomi begärde några år förens dem fick något som helst grepp om den.

Är föräldrarna rika och gärna betalar hyran och övriga kostnader kan man ju lika väl flytta vid 18-20 års ålder.

Lever man under sämre omständigheter är man tvungen att arbeta och spara in en del pengar före man kan påbörja

någon flytt.

Vid 24 borde man nog vara redo för att flytta om inte man har haft möjlighet tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år. Det vill säga direkt efter studenten.

Jag gjorde det både för att komma hemifrån (hemifrån staden, inte föräldrarna) och att få ut nått av mitt nya kockyrke.

Jag tycker att man ska flytta så fort man är klar med skolan.

Nu är jag en sådan person som har klarat mig ganska bra själv i livet. Började jobba vid 14-15 års ålder och har jobbat sen dess.

Jag blev aldrig daltad runt av mina föräldrar som min lillasyster blev. Hon var vad jag anser är en bortskämd skitunge. Hon var inte den typen som fick vad hon pekade på, utan typen som var högt älskad av föräldrarna. Om det duggade lite var pappa där och hämtade henne direkt när hon ringde. Jag gjorde aldrig ett sådant samtal, även om det spöregnade.

Så, jag är nöjd med mig själv nu när jag tvingat upp henne till Oslo och fixade ett heltidsjobb åt henne på första dagen hon kom upp.

Annars vet jag att hon hade bott kvar hemma, struntat i att skaffa sig ett jobb och levt med mor & far tills hon var 25 då mamma skulle kasta ut henne.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

20.

20-23.

Som så många andra har skrivit här, så tycker jag inte att man ska haka upp sig på åldern så fasligt. Flytta när det känns dags!

Tror många som flyttar väldigt tidigt (16-18 ungefär) inte tänker på hur mycket det faktiskt kostar att bo själv. Många utgifter man inte tänker på, utan man tänker bara "Fan vad skönt det blir med ett eget crib yao!".

Dock tycker jag att runt 23-24 borde man nog vara på väg ut i den stora världen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade hemifrån så fort jag fick ett bra jobb, så det handlar väl mer om ekonomi än ålder.

Men förutsatt att man gått gymnasiet så tycker jag det är konstigt om man inte hittat jobb/vidareutbildning när man är 23.

Så runt 23 skulle jag tro, då har man haft gott om tid att söka jobb alternativt högskola.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min bror flyttade hemifrån när han var runt 22-23, och det var väl i det senaste laget. Däremot förespråkar jag inte föräldrar som kastar ut söner eller döttrar som varken har ekonomi eller en lägenhet att flytta till. Antingen har man råd och tillgång till eget, eller så har man inte det. Då får föräldrar ha tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här sitter jag och har stora nojjan eftersom jag fortfarande bor hos mina föräldrar medan majoriteten av mina bekanta bor själva. Är det dags för mig att ta mitt pick och pack och hitta något eget? Jag lider inte riktigt av det, men jag vill ju inte bli "killen som bor med sina föräldrar". Många verkar vilja fly hemifrån illa kvickt, även fast de har det bra hemma.

Samtidigt är det jävligt svårt att motivera en flytt... Bor mitt inne i stan, har 15 minuter till universitetet och jag stör mig inte på mina föräldrar. För att inte tala om hur mycket pengar jag sparar. :P

Shoot fellas.

Du har ingen anledning att flytta än på ett tag. Trivs du med dina föräldrar och du inte lider av de praktiska besvären det kan innebära att bo hemma så finns det ingen anledning att kasta pengarna i sjön bara för att man ska ha något Eget. Men hur lång är din utbildning? Flytta halvvägs in, senast. Det är en upplevelse och ett högre vuxenstadium (och lite av en upptäcktsfärd!) att flytta hemifrån. Jag gissar att fastän dina föräldrar är hur trevliga som helst så ges ingen möjlighet att sitta och dricka öl och snacka skit fram till fyra på morgonen (eller från fyra på morgonen!). Det kan man med ett eget ställe och det ger en stor frihet :)

När man har inkomst nog att klara av att bo ensam så är det enligt mig läge att dra. Som student kan man ju visserligen klara det med lån och så vidare. Men själv nöjer jag mig med att bo hemma så jag slipper dra på mig lån, sedan flyr jag fältet så fort jag fått jobb.

Du borde däremot flytta. Suck me sideways, jag skulle aldrig orka pendla Blacka-Norrköping-Linköping varje dag. Sen är det jäkligt trist att ha begränsade möjligheter att umgås med folk på fritiden också. Move, ASAP! -_-

Ptja, det beror ju lite på vilken livssituation man befinner sig i men kring 20-21 tycker jag är ganska lagom. Om man närmar sig 25 och fortfarande bor hemma får jag utslag på min loser-radar. Hemmaboende är knappast ett stort plus hos det fagrare könet heller, ofta är det ju dessutom ett praktiskt bekymmer...

En riktig student™ bor själv. Ibland i svår misär och fattigdom med lån och obetalda räkningar och knappt om mat och möglig disk i köket. Men själv.

+1. Att flytta hemifrån var en av de tre bästa sakerna jag gjort på det här universitetet. Nog för att min hemsituation var ordentligt kaosartad vid min flytt, men det är mycket bättre att bo i något eget ställe. Det är dessutom något av ett måste när hemmet annars är i en annan stad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt viktigt att flytta hemifrån i tid tror jag, mest för ens egen skull som person. Tror inte man kan bli riktigt vuxen om man inte sliter sig från föräldrarnas beskydd.

Har man inte råd är det såklart en sak men är man bara lat borde man göra slag i sak asap. Någonstans mellan 18-20 är lämpligt imo. Jag drog hemma ett halvår efter studenten vilket iofs var mycket behagligt och sen flyttade jag när jag var 19.

Det värsta man kan göra är ju att bo hemma tills man hittar en flickvän och sen flytta in med henne och få fullpension där istället. En riktig karl (eller kvinna förstås) måste lära sig laga mat, tvätta, städa, handla etc. på egen hand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta man kan göra är ju att bo hemma tills man hittar en flickvän och sen flytta in med henne och få fullpension där istället. En riktig karl (eller kvinna förstås) måste lära sig laga mat, tvätta, städa, handla etc. på egen hand!

Inget som säger att hon skulle göra allt åt dig ;)

Jag började plugga på annan ort direkt efter gymnasiet och flyttade således ut när jag var 19. Inget jag ångrar. Alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade när jag var 19, omkring 20 tycker jag är lagom...

Men egentligen tycker jag inte att man ska flytta ut bara för sakens skull, man ska flytta på grund av en praktisk anledning t e x studier på annan ort. Fast när man är omkring 25 börjar det bli dags oavsett, främst eftersom att man i många fall då har en partner eller i alla fall söker en och då är det ingen hit att ta hem denne till föräldrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Livet är en mognadsprocess och när man närmar sig 19-20 år har i alla fall alla i min närmaste bekantskapskrets kommit så pass långt att ett eget hem är något av ett måste.

Nu har jag inga vänner som jag umgås med regelbundet som bor hemma längre, men att besöka någon hos dennes föräldrar skulle idag nästan kännas lite konstigt. Nu har jag bara bott hemifrån i drygt ett år, men det är ändå någonting jag vant mig vid snabbt och trivs bra med.

Jag trivs skitbra med mina föräldrar och allt sådant, men hade jag inte flyttat på grund av studier hade jag troligtvis inte bott hemma nu ändå.

Det finns ingen lägsta ålder att flytta hemifrån vid, det gör man när man är redo. Däremot kan jag tycka att de flesta borde nå den punkten senast vid 21-22 års ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...