Jump to content

När ska man flytta hemifrån?


Kebab
 Share

  

60 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Flyttade ihop med Elin i December förra året, då var vi båda 19.

Röstade 18-20 år, men det beror så klart på omständigheterna. Om man har en skaplig ekonomi så tycker jag inte att det finns något riktigt skäl att stanna hemma, risken finns att man blir kvar längre än man egentligen velat från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bor med min far. Hade flyttat hemifrån för 1-2 år sedan om jag haft jobb och lägenhet. Nu är det hyresrätt jag väntar på, och det kan väl ta ytterligare minst ett år... Gjorde misstaget att gå med i bostadskön alldeles för sent. Nu blir det ändå att jag "bor själv" rätt mycket pga av farsans arbetstider. Största nackdelarna för min del är väl att man inte riktigt får ha integriteten ifred och att man blir för bekväm med vardagssysslor.

Jag skrev för många år sedan här på forumet att min mardröm var att bo kvar hemma vid 25 och efter, har väl fortfarande en liten chans att klara mig... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är 18 och flyttade hemifrån för en månad sedan ungefär.

Jag flyttade enbart pga av att jag ville gå en specifik gymnasium inriktning i Västerås som inte finns i Karlstad.

Tycker inte åldern har någon direkt betydelse (så länge man är under 25) När man har gått ur gymnasium och får ett jobb/högskola så tycker jag det är dax o flytta :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade för 1 månad sedan, dvs direkt efter gymnasiet för att plugga på universitet. Tycker annars en lämplig ålder är då man kan klara sig själv, aka jobb. Allt från 18-22 eller så.

Om universitet hade funnit där jag bodde vet jag inte hur jag gjort. Pengar är ju alltid pengar men eget är eget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är nyss fyllda 19, flyttade hit till Dublin för tre månader sedan då jag var 18. Får se vad som händer när jag kommer hem, men kommer kännas skumt ifall jag skulle flytta hem till föräldrarna igen. Blir nog ingen längre period i alla fall.

När man ska flytta är helt upp till var och en. Lite olika beroende på var man bor också. Inte sett nån statistik, men i ex. Stockholm och Göteborg kan jag tänka mig att man bor hemma längre. Främst för att det är fantastiskt dyrt att flytta i storstäderna. Sen finns det jobb och ordentliga universitet. Få av mina jämngamla vänner har flyttat hemifrån. De få som gjort det har börjat plugga på annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är, som bekant?, uppvuxen i Luleå. Flyttade hemifrån - till Göteborg - när jag var ganska just fylld 21. Lite för sent, i mitt tycke. Det handlade mest om mitt förhållande till Luleå som småstad. Det var en flicka som fick mig att stanna drygt ett år längre. Allt är väl relativt. Ifall saker vore annorlunda, det vill säga om jag inte hade varit tvungen att lämna någon kär, skulle jag flyttat tidigare än vad jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Samtidigt är det jävligt svårt att motivera en flytt... Bor mitt inne i stan, har 15 minuter till universitetet och jag stör mig inte på mina föräldrar. För att inte tala om hur mycket pengar jag sparar. :P

Hur gick det sen? Kom att tänka på den saken när du berättade om dina... nattliga äventyr häromsistens. Lät inte som något som skedde i familjens lägenhet :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det sen? Kom att tänka på den saken när du berättade om dina... nattliga äventyr häromsistens. Lät inte som något som skedde i familjens lägenhet :rolleyes:

Jodå, bor kvar i mitt lilla pojkrum vägg i vägg med päronen... Men de spenderar nästan varenda vår- och sommarhelg i sommarstugan så jag får rätt mycket tid för mig själv, vilket givetvis ger mig ännu en anledning till att inte flytta än. (Sidnotis: Hade lyckligtvis inte mina Bamse-lakan ibäddade härom helgen)

Jag tänker satsa på att flytta till nästa vår. Jag och två vänner har fyllepratat lite om att flytta ihop i en fyra, och det skulle kunna bli riktigt bra. Vi får se hur det blir!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade velat flytta hemifrån direkt efter studenten, men med tanke på bostadsmarknaden och brist på jobb för egen del så har det varit svårt. Jag känner många som har flyttat, men inte en enda av dem har lyckats få lägenheten via bostadsköer. Allt har skett via kontakter.

Min storebror hade problem med att hitta bostad och när han väl fick en blev det längs sträckan som är känd som gazaremsan i Göteborg. Sjukt ruffigt ställe. Men jag antar att det är så det får vara ett tag om man inte köper en lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...