Jump to content

Riksdagsvalet 2010 - 19 september


dibel
 Share

Riksdagsvalet 2010 - 19 september  

80 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Röstade i skolvalet igår, folkpartiet. Jag vet faktiskt inte varför, har alltid känt att de verkat bra, men har inte orkat sätta mig in i det.

Så jag känner att jag behöver en liten recap på vad alla partier vill. Eller ännu bättre, ett pålitligt test jag kan göra.

Helpplease? :P

www.valpejl.se

Denna sida på SvD är också exceptionellt bra!

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert ganska jämnt ut i slutändan, sånt där, men detta är rätt kul ändå:

Sen gör ju, som Viktor Barth Kron vars blogg bilden är tagen ifrån konstaterar, Aftonbladet likadant åt andra hållet, typ.

Apropå det så är dagens förstasidor på Aftonbladet och Expressen ena riktiga praktexempel på det du just visat.

Afonbladet: Reinfeldts mardröm!!!

Expressen: Mona vägrar erkänna!!!

Eller något i den stilen, lite småkomiskt när jag precis hade läst Tweaks post innan jag såg förstasidorna. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I en fri och välfungerande demokrati är en av den oberoende pressens viktigaste uppgifter att informera allmänheten om frågor av betydelse för befolkningens välbefinnande. Det är ju inget annat än BRA att media varnar och informerar om riskerna och farorna med kommunister och inkompetenta söndagspolitiker i regeringsställning. Tack media! yes_1119563_0.gif

Förresten borde ni lära er att skilja på vinklad journalistik och vanlig kvällstidningsjournalistik.

Bläddra runt lite i denna blogg, inse faktum. http://denallieradejournalisten.blogspot.com/

Siffran 90% tror jag syftar på ledarsidorna. Den ovan nämnda bloggen räknar bort dessa och granskar hur nyheterna och löpsedlarna är vinklade.

Den där bloggskribenten är ju en radikal stalinist och därmed totalt oförmögen att "granska" media och påstå att något är vinklat. Nej, det är HAN(?) som är vinklad!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska ovanligt att man i Sverige idag tydligt väljer politisk sida som tidning. Det är mer vanligt att man säger sig vara "opartisk" socialdemokratisk eller borgerlig. Det ni tar upp är även bloggar och kvällstidningar, som knappast tillhör Sveriges journalistik-elit om man säger så.

edit: spelling

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska ovanligt att man i Sverige idag tydligt väljer politisk sida som tidning. Det är mer vanligt att man säger sig vara "opartisk" socialdemokratisk eller borgerlig. Det ni tar upp är även bloggar och kvällstidningar, som knappast tillhör Sveriges journalistik-elit om man säger så.

edit: spelling

Det stämmer att man brukar säga att man är 'oberoende XX', men på redaktionsmötena runtom i landet gör man man av diverse skäl annorlunda. Dudes bloggexempel är en utmärkt fingervisning på hur tidningarna favoriserar Alliansen, och hur man vinklar rödgröna artiklar på ett negativt sätt - kolla igenom bloggen och se om du inte blir övertygad. Och om det inte räcker, kan du läsa SR Ekot - Mest negativ publicitet för de rödgröna inför valet, vilken förhoppningsvis ger lite perspektiv.

Nu tog jag röstade, valde Vänsterparitet, Skola o utbildning, demokrati och yttrandefrihet och jämställdhet tog jag som frågor.

Typ this. Förutom att jag valde 'Miljö och Klimat' och 'Social trygghet' som två viktiga frågor. Röstade förresten igår - det blev Vänsterpartiet i riksdagen, Socialdemokraterna i kommunen (Sigtuna), och Miljöpartiet i landstinget (Stockholm). Känns bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...