Jump to content

Riksdagsvalet 2010 - 19 september


dibel
 Share

Riksdagsvalet 2010 - 19 september  

80 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Reklam i Metro

Feminsktiskt initatiativ, bra stavning :lol: Undrar nästan om det är medvetet gjort

Så jävla bra, hon sa ju till och med själv "Och skriv inte 'FI, Heja Gudrun!' eller nåt sånt på valsedlarna för då blir de ju tyvärr inte giltiga. Skriv Feministiskt Initiativ om ni vill att det ska vara en giltig röst.".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mona Sahlin är by far den mest erfarna politikern i blocken. Ohly kan jag förstå att man har vissa dåliga vibbar för, iochmed hela kommunist-grejen. Men Peter Eriksson? På den andra sidan, däremot - av någon anledning blev folkmords-Sudan-Lundin-skandalen med Bildt inte mer än ett fåtal nyhetsartiklar (medan en Toblerone kan eka och prägla en politikers karriär i åratal efter - niggawut?). Visst, det utreds fortfarande huruvida Bildt visste om det han anklagas för, men det är oerhört allvarliga och inte helt ogrundade anklagelser han är utsatt för - känns halvtrovärdigt om man ska kunna driva ett lands utrikespolitik under tiden.

Carl Bildt är en typisk rinna av-politiker som tiger som muren. Om man däremot gör som Mona Sahlin och försöker förklara sina handlingar (vilket lär vara vanligare bland kvinnliga än manliga politker) så verkar det som man får än mer skit. Sen har alltid skandaler där skattepengar är inblanade fått stor uppmärksamhet i Sverige, vilket det inte gällde i Bildts fall.

Skall cykla till min gamla kommunala (numera privata) grundskola och rösta om ett tag, men det blir väl antagligen att man får stå ut med alliansfacen i 4 år till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och Play-kollar slutdebatten inför min röstning och allt tyder på att hela vänsterblocket (möjligen Wetterstrand undantaget) säger precis lika dumma saker som alltid.

Högern: "Vi vill ha jobb, det ska gå till så här och så här. Vi vill ha en bra skola med disciplin och Ordnung där läraren får mer utrymme för hur skolgången ska kunna utvecklas. Vi vill ha en saklig och sund näringspolitik där eget företagande ska löna sig. Vi vill ha skattelättnader där det ska bli mer lönsamt och enklare för folk att både anställa och få anställning. Det här, är vårt program. Rösta på oss."

Vänstern: "Det är inte rättvist. Skatterna gynnar de rikaste 0.000001 procenten i Sverige. Högern är rika pampar som bara vill ha hushållspigor. Vi har inget eget program, men rösta för Guds skull inte på dem. För Hela Sverige."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Tycker dock att miljöfrågor är viktiga och håller inte riktigt med M om att kärnkraften bör byggas ut om man inte hittar ett sätt att göra sig av med eller bättre förvara det radioaktiva avfallet.

Att bygga generation fyra-reaktorer när sådana kommer vore det ultimata. Då kan vi återanvända avfallet vi har nu, få ut mer energi än vi fick första körningen och sedan ha ett avfall som bara är aktivt i mellan 10 och 100 år.

Men om vi fortsätter ha en sådan negativ inställning till kärnkraft lär väl inte det hända :(

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kina kör Gen-4 reaktorer. Sverige förbjöd tydligen vidareforskning av kärnkraften på 80-talet... det känns säkert med 30 år gammal teknik.

Om Alliansen vinner ska de luckra upp på detta förbud och tillåta forskning inom kärnkraftsområdet.

På sikt vill de dock göra oss mindre beroende på kärnenergi och i en framtid där det finns väl fungerade alternativa energikällor, helt ta bort kärnkraften.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att bygga generation fyra-reaktorer när sådana kommer vore det ultimata. Då kan vi återanvända avfallet vi har nu, få ut mer energi än vi fick första körningen och sedan ha ett avfall som bara är aktivt i mellan 10 och 100 år.

Men om vi fortsätter ha en sådan negativ inställning till kärnkraft lär väl inte det hända :(

Inte nödvändigtvis. Förnyelsebara energialternativ har kommit en lång väg under de senaste åren, och forsätter utvecklas i rask takt. Vindkraft t.ex:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska iväg och rösta om en liten stund. Tänker rösta på Miljöpartiet. Känner att jag egentligen inte är tillräckligt insatt för att rösta och tänkte från början rösta blankt, men det jag hört från Miljöpartiet har verkat ganska bra. Dessutom känns det tråkigt att rösta blankt. Kanske blir något åt höger är jag är färdigutbildad ingenjör och har lite "flow". :P

Edit: Tycker dock att miljöfrågor är viktiga och håller inte riktigt med M om att kärnkraften bör byggas ut om man inte hittar ett sätt att göra sig av med eller bättre förvara det radioaktiva avfallet.

En röst på mp är ju tyvärr en röst på kommunism i år. Rösta på Alliansens gröna istället, rösta på C! :yes:

//Alliansen

Carl Bildt är en typisk rinna av-politiker som tiger som muren. Om man däremot gör som Mona Sahlin och försöker förklara sina handlingar (vilket lär vara vanligare bland kvinnliga än manliga politker) så verkar det som man får än mer skit. Sen har alltid skandaler där skattepengar är inblanade fått stor uppmärksamhet i Sverige, vilket det inte gällde i Bildts fall.

Skall cykla till min gamla kommunala (numera privata) grundskola och rösta om ett tag, men det blir väl antagligen att man får stå ut med alliansfacen i 4 år till.

Det skulle ju vara extremt dumt av Bildt att "förklara sig" då en utredning om fallet fortfarande pågår. Sverige är en rättsstat och Lundin Petrol och Bildt är oskyldiga till alla anklagelser tills motsatsen kan bevisas.

Sitter och Play-kollar slutdebatten inför min röstning och allt tyder på att hela vänsterblocket (möjligen Wetterstrand undantaget) säger precis lika dumma saker som alltid.

Högern: "Vi vill ha jobb, det ska gå till så här och så här. Vi vill ha en bra skola med disciplin och Ordnung där läraren får mer utrymme för hur skolgången ska kunna utvecklas. Vi vill ha en saklig och sund näringspolitik där eget företagande ska löna sig. Vi vill ha skattelättnader där det ska bli mer lönsamt och enklare för folk att både anställa och få anställning. Det här, är vårt program. Rösta på oss."

Vänstern: "Det är inte rättvist. Skatterna gynnar de rikaste 0.000001 procenten i Sverige. Högern är rika pampar som bara vill ha hushållspigor. Vi har inget eget program, men rösta för Guds skull inte på dem. För Hela Sverige."

Jag såg halva debatten igår (ska se andra halvan nu) och fick ungefär samma uppfattning. De rödgrönas "argument" handlade främst om att klaga på Alliansens politik och deras hemska skattesänkningar (till MILJONÄRERNA!!) men de rödgrönas eget "program" var det ganska tyst om. Varför? Kan det bero på att de rödgröna har lite svårt att samarbeta och enas om en gemensam politik?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte nödvändigtvis. Förnyelsebara energialternativ har kommit en lång väg under de senaste åren, och forsätter utvecklas i rask takt. Vindkraft t.ex:

Fördelen med att bygga generation fyra-reaktorer vore att vi skulle kunna bli av med vårt nuvarande avfall som annars kommer ligga i berget och vara aktivt i hundratusen år. Jag vet iofs inte om risken att berget skulle spricka och strålning läcka ut är överdriven men om den finns vore det snällt mot framtida generationer att bygga en G4.

I övrigt ser jag ingen nackdel med att framför allt förlita sig på t.ex. vindkraft (mer än att det eventuellt stör djurlivet men det kanske är överdrivet det med), det enda jag är lite osäker på är om vind- och vattenkraft tillsammans klarar av att försörja oss på all el vi behöver även när solen inte lyser och det är vindstila, gör dom det?

Ska titta iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg halva debatten igår (ska se andra halvan nu) och fick ungefär samma uppfattning. De rödgrönas "argument" handlade främst om att klaga på Alliansens politik och deras hemska skattesänkningar (till MILJONÄRERNA!!) men de rödgrönas eget "program" var det ganska tyst om. Varför? Kan det bero på att de rödgröna har lite svårt att samarbeta och enas om en gemensam politik?

Det är främst detta som fått mig att aldrig ha sympatiserat för vänsterblocket. De har helt enkelt inga egna idéer eller egna planer för hur saker ska drivas (och främst UTVECKLAS!!), utan allt går ut på att fortsätta med den föråldrade 70-tals-rödvinsvänsterns politik och beklaga sig över högerns plånböcker. Det är verkligen inte så ett samhälle ska utvecklas. Jag vill se PLANER, jag vill se FÖRÄNDRINGAR och jag vill se HANDLING. Då skiter jag fullständigt i hur skatteprocenten ändras för det samhälle vi redan fått traska igenom i decennier. Hos högern, vilket parti jag än väljer, ser jag framtidsvisioner och utveckling. Främst inom skola, miljöteknik, näringsliv och ekonomi, och det är här vänsterblocket är som allra sämst. Vården är dålig, men att hindra privatiseringen hjälper inte någon alls. Världen mår bra av konkurrens, det finns inget att hämta i apoteks- och offentliga sektorns monopol.

Maud, 1:08:15:

...och är man då missnöjd med lönen inom den offentliga sektorn, så kan man gå till ett privat företag. Och det är det som är poängen med att öppna upp den offentlig sektorn, därför att aldrig tidigare har ju de här kvinnorna kunnat välja mellan flera arbetsgivare. Bättre konkurrens om arbetskraften ger också större möjligheter för både män och kvinnor att gå in i de här sektorerna.

Jag tror jag just bestämde mig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar jag starkt på, chattat med han efteråt, han verkar må riktigt dåligt efter det som hänt. Dessutom var livet tillräckligt hårt på honom innan och förvärra sin egen situation så extremt är inget jag kan se han göra..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avregleringen av elmarknaden gav ju mer konkurens och lägre priser, jojo.

Elmarknaden är fortfarande full av regleringar vilket får upp priserna, staten är den största ägaren av elproduktion och distribution och det är också staten som bestämmer om och var man får bygga kraftverk.

Utöver det består en stor del av elpriset av skatt, moms och skatt på moms. Om jag inte minns helt fel så har elpriset sjunkit sedan "avregleringen" men skatterna har ökat mer än priset har sjunkit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Elmarknaden är fortfarande full av regleringar vilket får upp priserna, staten är den största ägaren av elproduktion och distribution och det är också staten som bestämmer om och var man får bygga kraftverk.

Utöver det består en stor del av elpriset av skatt, moms och skatt på moms. Om jag inte minns helt fel så har elpriset sjunkit sedan "avregleringen" men skatterna har ökat mer än priset har sjunkit.

Fast det var väl fortfarande inte tänkt att Vattenfall, Eon och Fortum skulle ha i stort sett oligopol?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och Björklund, som är ytterst ansvarig för vår och våra barns skolgång, är han lärare? Nej. Jobbat i skola? Nej. Pegagog? Nej - han är utbildad militär.

Och det är ju en stor MERIT som gör honom särskilt lämpad för uppgiften som skolminister! Det är hög tid att vi får ordning på skolungarna och överger det socialakrobatiska daltandet, och vem kan göra det bättre än en officer?

Är du allvarlig? På riktigt, alltså?

Naturligtvis.

Okej. Men alltså, en officer är en person som är utbildad för att träna vuxna män till att vara med i en armé, till den benhårda disciplin som krävs för att på liv och död kriga mot andra människor. Hur i helvete skulle denna person vara bättre på att förstå gruppsykologin bland 7-18-åringar, än säg... En barnmorska, en lärare med dussintals år på nacken, eller en rektor, för den delen? Nej, jag tror att den Björklundska disciplinen som håller på att sprida sig i hela skolan är av godo.

Oj jäklar, är den på riktigt? Skulle kunna vara ett skämt från hans sida som inte når ända fram, kanske? Rätt pinsamt, annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...